De gezonde school en genotmiddelen TEAMPRESENTATIE Heet de deelnemers welkom, stel jezelf voor en leg het doel van de teampresentatie uit. Leg uit dat de nadruk (net als in De gezonde school en genotmiddelen) ligt op alcohol, tabak en cannabis. Je kunt na je introductie beginnen met de volgende vraag: ‘Wat denkt u dat de school kan doen om leerlingen zich verantwoord te laten gedragen met betrekking tot genotmiddelen?’. Een inventarisatie van de antwoorden levert (met wat aanvullingen van jouw kant) meestal de elementen van een volledig schoolgezondheidsbeleid rond genotmiddelen op. Vertel dat De gezonde school en genotmiddelen voor al deze onderdelen over materialen beschikt en dat je in deze presentatie op de verschillende onderdelen in gaat. De gezonde school en genotmiddelen
De gezonde school en genotmiddelen Doelstelling leerlingen Jongeren stimuleren om het drinken van alcohol uit te stellen tot in ieder geval 16 jaar en geen tabak en drugs te gebruiken. Doelstelling school De school heeft een samenhangend genotmiddelenbeleid ingevoerd. In dit schoolbeleid zijn structurele afspraken vastgelegd over het verzorgen van lessen over alcohol, roken en drugs, over het opstellen en naleven van een reglement, over de zorg voor leerlingen die (riskant) genotmiddelen gebruiken, en over het betrekken van ouders. Het doel van De gezonde school en genotmiddelen luidt: ‘Jongeren stimuleren om het drinken van alcohol uit te stellen tot in ieder geval 16 jaar en geen tabak en drugs te gebruiken’. Dit is eigenlijk het doel van de lessenserie, maar De gezonde school en genotmiddelen beoogt meer. Uiteindelijke gaat het om het ontwikkelen van een schoolgezondheidsbeleid op het terrein van genotmiddelen. Zo’n beleid bestaat uit een aantal onderdelen.
De gezonde school en genotmiddelen Lesgeven Alcohol Roken Blowen Ouders Ouderparticipatie Ouderavond Signaleren & Begeleiden Protocol Training Regels & Dealen De gezonde school en genotmiddelen bestaat uit het geven van lessen, het betrekken van ouders, het opstellen van een protocol bij signalering van overmatig gebruik, een training Signaleren & Begeleiden en een werkgroep Regels & Dealen. De samenhang in deze activiteiten versterkt de effectiviteit van het programma. Licht in het kort de onderdelen toe, laat de katernen zien en vertel eventueel wanneer de school met bepaalde onderdelen gaat beginnen.
Planning Schooljaar Wat Wanneer 201 - 201
Lesboekjes Vertel voor welke lesmaterialen de school in de voorbereidende besprekingen heeft gekozen. De lesboekjes (dia 4) of de ELO (dia 5). Als de school met www.rokendrinkendrugs.nl gaat werken kun je de demo laten zien op www.dgsg.nl.
www.rokendrinkendrugs.nl Vertel voor welke lesmaterialen de school in de voorbereidende besprekingen heeft gekozen. De lesboekjes (dia 4) of de ELO (dia 5). Als de school met www.rokendrinkendrugs.nl gaat werken kun je de demo laten zien op www.dgsg.nl.
De gezonde school en genotmiddelen Filosofie lessenserie Ik weet eigen ervaringen / middelenkennis Ik wil voor- en nadelen / eigen mening Ik kan invloed van anderen / ‘nee' zeggen Vertel dat de insteek van de lessenserie uit drie onderdelen bestaat: ‘ik weet’, ‘ik wil’ en ‘ik kan’. Dat betekent dat in de lessen zowel wordt ingegaan op kennisaspecten (voor- en nadelen van gebruik), op de houding van de leerlingen als op hun vaardigheden om bijvoorbeeld genotmiddelen te weigeren.
Meer info www.dgsg.nl www.alcoholinfo.nl www.drugsinfo.nl www.stivoro.nl www.rokendrinkendrugs.nl