De gezonde school en genotmiddelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

De gezonde school en genotmiddelen TEAMPRESENTATIE Heet de deelnemers welkom, stel jezelf voor en leg het doel van de teampresentatie uit. Leg uit dat de nadruk (net als in De gezonde school en genotmiddelen) ligt op alcohol, tabak en cannabis. Je kunt na je introductie beginnen met de volgende vraag: ‘Wat denkt u dat de school kan doen om leerlingen zich verantwoord te laten gedragen met betrekking tot genotmiddelen?’. Een inventarisatie van de antwoorden levert (met wat aanvullingen van jouw kant) meestal de elementen van een volledig schoolgezondheidsbeleid rond genotmiddelen op. Vertel dat De gezonde school en genotmiddelen voor al deze onderdelen over materialen beschikt en dat je in deze presentatie op de verschillende onderdelen in gaat. De gezonde school en genotmiddelen

De gezonde school en genotmiddelen Doelstelling leerlingen Jongeren stimuleren om het drinken van alcohol uit te stellen tot in ieder geval 16 jaar en geen tabak en drugs te gebruiken. Doelstelling school De school heeft een samenhangend genotmiddelenbeleid ingevoerd. In dit schoolbeleid zijn structurele afspraken vastgelegd over het verzorgen van lessen over alcohol, roken en drugs, over het opstellen en naleven van een reglement, over de zorg voor leerlingen die (riskant) genotmiddelen gebruiken, en over het betrekken van ouders. Het doel van De gezonde school en genotmiddelen luidt: ‘Jongeren stimuleren om het drinken van alcohol uit te stellen tot in ieder geval 16 jaar en geen tabak en drugs te gebruiken’. Dit is eigenlijk het doel van de lessenserie, maar De gezonde school en genotmiddelen beoogt meer. Uiteindelijke gaat het om het ontwikkelen van een schoolgezondheidsbeleid op het terrein van genotmiddelen. Zo’n beleid bestaat uit een aantal onderdelen.

De gezonde school en genotmiddelen Lesgeven Alcohol Roken Blowen Ouders Ouderparticipatie Ouderavond Signaleren & Begeleiden Protocol Training Regels & Dealen De gezonde school en genotmiddelen bestaat uit het geven van lessen, het betrekken van ouders, het opstellen van een protocol bij signalering van overmatig gebruik, een training Signaleren & Begeleiden en een werkgroep Regels & Dealen. De samenhang in deze activiteiten versterkt de effectiviteit van het programma. Licht in het kort de onderdelen toe, laat de katernen zien en vertel eventueel wanneer de school met bepaalde onderdelen gaat beginnen.

Planning Schooljaar Wat Wanneer 201 - 201

Lesboekjes Vertel voor welke lesmaterialen de school in de voorbereidende besprekingen heeft gekozen. De lesboekjes (dia 4) of de ELO (dia 5). Als de school met www.rokendrinkendrugs.nl gaat werken kun je de demo laten zien op www.dgsg.nl.

www.rokendrinkendrugs.nl Vertel voor welke lesmaterialen de school in de voorbereidende besprekingen heeft gekozen. De lesboekjes (dia 4) of de ELO (dia 5). Als de school met www.rokendrinkendrugs.nl gaat werken kun je de demo laten zien op www.dgsg.nl.

De gezonde school en genotmiddelen Filosofie lessenserie Ik weet eigen ervaringen / middelenkennis Ik wil voor- en nadelen / eigen mening Ik kan invloed van anderen / ‘nee' zeggen Vertel dat de insteek van de lessenserie uit drie onderdelen bestaat: ‘ik weet’, ‘ik wil’ en ‘ik kan’. Dat betekent dat in de lessen zowel wordt ingegaan op kennisaspecten (voor- en nadelen van gebruik), op de houding van de leerlingen als op hun vaardigheden om bijvoorbeeld genotmiddelen te weigeren.

Meer info www.dgsg.nl www.alcoholinfo.nl www.drugsinfo.nl www.stivoro.nl www.rokendrinkendrugs.nl