Strategisch support Management support Strategie Tactisch support

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Corporate Portfolio Management
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Onsight Managed Security Services
Strategie en positionering
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Beheer informatie- Systemen
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Stap drie bij projecten
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Krachtenveld Security Management Klanten Technische mogelijkheden Business Security Personeel (eigen/ingehuurd) Toeleveranciers Privacy Wet- en regelgeving Imago

Krachtenveld Security Wet- en regelgeving Imago Privacy Technische mogelijkheden Klanten Toeleveranciers Personeel (eigen/ingehuurd) Management Business = vereist = gerealiseerd

Taakverdeling business – functioneel domein - IT Awareness Juist handelen Audits Besluitvorming Sturing Advisering Ondersteuning Uitvoering Monitoring Business Functioneel support Applicatie en infrasupport Faciliterend

Logica (software) Persoon Data n : m Hardware

Functionaliteit Logica (software) Functie n : m Persoon Data Hardware

Bundeling Functionaliteiten Functies Functionaliteiten Persoon 1 Logica (software) Data Hardware Persoon 2 … Rollen Rol 1 Rol 2 n : m Bundel 1 Bundel 2

Business unit Business unit Business unit … Bedrijf … “De wereld” Persoon Persoon … 5. Functie Functie … 4. Business unit Business unit Business unit … 3. Bedrijf … 2. “De wereld” 1.

Business unit Business unit Business unit … Bedrijf … “De wereld” Persoon … Persoon … Functie Functie … Business unit Business unit Business unit … Bedrijf … “De wereld”

Casus 65000 medewerkers van 28 ziekenhuizen kregen in 2016 een mail. Als ze zouden reageren, zouden ze een Zorgtaart ontvangen. Leuk toch?

Resultaat Maar liefst 17% reageerde op deze mail. En kregen vervolgens de waarschuwing aan de linkerzijde. In 2020 nog maar eens testen. Zou de attitude dan beter zijn?

Uitgifte van accounts 1. 2. 3. 4. Aanvraag Registratie en intake Evt. toekennen nieuwe account(s), wijzigen account Registratie en intake Evt. verwijderen oude account(s) Aanvraag Nazorg 1. 2. 3. 4.

Resetten password 1. 2. 3. Aanvraag Registratie en intake Resetten Nazorg 1. 2. 3.

Uitgifte, wijziging en intrekken van rol(len) Evt. uitgifte rol(len), wijzigen rol(len) Registratie en intake Evt. intrekken toegekende rol(len) Aanvraag Nazorg 1. 2. 3. 4.

Overlijden/ontslag op staande voet medewerker Communicatie met betrokkenen 1. Blokkeren account 1. Blokkeren account Inleveren spullen 2. 2. In overleg retourneren spullen Communicatie 3. 3. Nazorg Nazorg 4. 4.

Samenstellen van periodieke overzichten (security gerelateerd) Verrijken overzicht Initiatie Samenstellen Verstrekken Management Security officer 1. 2. 3. 4.

Samenstellen van ad-hoc overzichten (security gerelateerd) Verrijken overzicht Controle aanvraag Samenstellen Verstrekken Aanvraag Aanvrager c.q. management / Security officer 1. 2. 3. 4.

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie