Workshop Toetsanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het geven van een workshop
4.1 De Pruikentijd.
Ik hou van Holland spel!.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Portfolio
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Leren = Concentreren I II III.
Vanaf september registreren we de absenten direct in SOM….
Diagnostische toetsen voor het MBO
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Bouwplan 4Hc.
Een prachtige kans voor uw kinderen
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
RTTI – kennismaking en ervaring
Historische overzicht Franse Revolutie
Toepassingen 5L week 15: ‘Sportief spelen’ gespaard bedrag berekenen intrest – kapitaal – tijd procent van een getal breuk van een getal spaarperiode berekenen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Sleutels, codes en aanwijzingen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Toetsing en toetsontwikkeling
4.1 de Pruikentijd.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Les 8 meten en meetkunde in huis
Beste ath 4..
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beste Havo 4..
Albert van der Kaap 4 november 2016
Passend onderwijs.
Vragen, wat voor vragen?.
Curriculumontwerp AVO
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
De vergelijking compleet
Een instructie schrijven
Sleutels, codes en aanwijzingen
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Een (informatief) Artikel schrijven
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoe leer je geschiedenis?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Taallab 3.0 Online geletterdheid
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Workshop Toetsanalyse Marion Schoonen Juliën Gentenaar

Inhoud Waarom toetsen? RTTI Denk na over je toets!

Waarom toetsen? Niveau van de leerling te bepalen afgezet tegen het vooraf vastgesteld niveau Onderscheid maken tussen leerlingen Weergave in cijfers Geeft inzicht wat de leerling voldoende beheerst en wat niet => Sturen wat de leerling moet leren

Waarom toetsen? Maar leerling ontwikkelt zich gedurende schoolloopbaan => doorlopende leerlijnen Hoe meet je hoe leerlingen ontwikkelen? Kijk naar cognitieve niveaus + leerdoelen Welke leerdoelen passen bij welk cognitief niveau Toetsen en opdrachten maken inzichtelijk hoe de leerling scoort op niveau => ontwikkelproces gericht sturen

Wat is RTTI? R Reproductievragen T1 Trainingsgerichte vragen T2 Transfergerichte vragen I Inzichtsvragen

problemen Leerlingen lezen onvoldoende / oppervlakkig weten het wel, maar onvolledig; geen begrippen; te algemeen vergeten een deel van de vraag halen niet de info uit de bron/gegevens; te moeilijk verwijzen niet naar de bron/gegevens lezen wel, maar weten idee van vraag niet leggen de vraag anders uit dan bedoeld wordt vergeten berekeningen/tussenstappen op te schrijven geven vage antwoorden. geven overbodige informatie denken te moeilijk Conclusie: ze doen dus niet wat er gevraagd wordt 7

Dit gaan we doen Kritisch kijken naar de toets van je buur Geef minimaal één top en één tip! Let bijvoorbeeld op inhoud, vraagstelling, puntentelling, opmaak van de toets, wat wordt er van de leerling verwacht

Dit dus niet Inhoudelijk commentaar op de toets Aangeboden lesstof “dit hoeven ze toch niet te kennen voor het CSE” Niveau van de leerling “dit is veel te moeilijk voor een 2e klasser”

Bad practice Gebruik de bron hiernaast 2p) 1. Leg uit waarom vooral de adel en de geestelijkheid het slachtoffer werden van de volkswoede tijdens de Franse Revolutie.

Bad practice Antwoord: Gebruik de bron hiernaast 2p) 1. Leg uit waarom vooral de adel en de geestelijkheid het slachtoffer werden van de volkswoede tijdens de Franse Revolutie. Antwoord: De adel en de geestelijkheid hebben eeuwenlang de derde stand onderdrukt. Ze hoefden geen belasting te betalen terwijl het volk in armoede leefde en honger had.

Bad practice 1p) 2. Bereken de toename van het aantal leerlingen in klas 2h1. Bron 1 Aantal leerlingen in klas 2h1 Jaartal Aantal leerlingen 2017-2018 31 2016-2017 28 2015-2016 26

Bad practice 1p) 2. Bereken de toename van het aantal leerlingen in klas 2h1. Bron 1 Aantal leerlingen in klas 2h1 Goede antwoorden: 31 – 28 = 3 leerlingen 28 – 26 = 2 leerlingen 31 – 26 = 5 leerlingen 31 – 28 / 28 x 100 % = 10,7 % 28 – 26 / 26 x 100 % = 7,7 % 31 – 26 / 26 x 100 % = 19,2 % Jaartal Aantal leerlingen 2017-2018 31 2016-2017 28 2015-2016 26

Bad practice Let op de opmaak! Voorafgaand een stuk tekst met informatie voor het berekenen van deze vragen. 1p 4. Bereken het bedrag dat op 1 januari 2017 op de spaarrekening van Demi Greven stond. 5. Bereken het bedrag dat de ouders van Demi Greven bij haar geboorte hebben gestort op de spaarrekening van Demi Greven. 2p) Bereken het saldo van de spaarrekening van Demi Greven op 1 oktober 2017 na bijschrijving van de interest. Let op de opmaak!

Bad practice De Grieken hadden veel kolonies. Waarom stichtten de Grieken veel kolonies? (2p)

Bad practice De Grieken hadden veel kolonies. Waarom stichtten de Grieken veel kolonies? (2p) Antwoord Omdat hun landbouwgrond te weinig voedsel opbracht.

Bad practice Leerlingantwoord: Ze handelden in slaven 2p) 3. Noem twee redenen voor het succes van de VOC? Leerlingantwoord: Ze handelden in slaven Ze geven aandelen uit Ze mochten verdragen sluiten met inlandse vorsten Ze hadden een monopolie op de handel in Azië Waarom krijgt deze leerling maar 1 punt?

Bad practice Waarom krijgt deze leerling maar 1 punt? Als bij een vraag een verklaring of uitleg gevraagd wordt, worden aan het antwoord geen punten toegekend als deze verklaring of uitleg ontbreekt; Geef niet meer antwoorden (redenen, voorbeelden enz.) dan er worden gevraagd. Als er bijvoorbeeld twee worden gevraagd en je noemt er méér dan twee, dan worden alleen de eerste twee in de beoordeling meegeteld.

Leg uit wie wanneer wat deed, waarmee en verklaar waarom? (2p) Tot slot nog even dit… Leg uit wie wanneer wat deed, waarmee en verklaar waarom? (2p)

En nu zelf aan de slag Opdracht Vorm groepjes van 4 Geef je toets door aan je linker buur Geef minimaal één top en één tip over de toets van je collega. Zet deze op de post-it en plak deze op de toets Wissel toets verder door…