Inclusie bij de eigen instelling: hoe pak je het aan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Inclusie bij de eigen instelling: hoe pak je het aan? Stand van zaken & best practices 11 April 2019, Amersfoort

Inhoud sessie Kynthia Orfanidou - NA Erasmus+ Stand van zaken werkgroep inclusie Best Practice: Kam Wai Kui - Hogeschool vd Kunsten Amsterdam Erasmus project MultInclude: Mary Tupan - ECHO

Stand van zaken Prioriteiten van de werkgroep Inclusie: Verbreding van deelname aan Erasmus+ op niveau individu en organisatie Inclusief onderwijs als thema binnen projecten . Doelstellingen: gericht op onderwijs en training, jeugd en sport. Meervoudige doelstellingen: groei, inzetbaarheid mensen, concurrentievermogen EU, sociale cohesie.

Eerste verkenning WG Inclusie Verkennend netwerkgesprek 11 december 2018 Onderwerpen Welke studenten doen niet mee? Hoe maak je een buitenlandervaring voor alle studenten mogelijk? Wat zijn de mogelijke obstakels? 11 december is het NA in gesprek gegaan met 4 HOIs om te onderzoeken hoe het er voor staat met inclusie. VU Study Abroad week - ongeveer 1600 studenten komen eropaf, uiteidenlijk gaan 650 studenten

Conclusies eerste verkenning Eerste conclusies netwerkgesprek: Niet heel helder welke groepen er wel of geen buitenlandervaring opdoen (studentenpopulatie eigenlijk niet bekend) Obstakels: financiën, angst studievertraging, drempel hoog gemiddelde als criterium deelname, huisdier en/of partner, invloed ouders. Betere voorlichting gewenst (aanspreekbaarheid voorlichtingsmateriaal toetsen aan verschillende groepen) Maar aantal groepen wel besproken. Denk aan: studenten met functiebeperking of psychische klachten, tienermoeders, alleenstaande ouders, mantelzorgers, studenten met lage cijfers, eerste generatie studenten, studenten met een migratieachtergrond, vrouwen met moslimachtergrond etc 11 december is het NA in gesprek gegaan met 4 HOIs om te onderzoeken hoe het er voor staat met inclusie. VU Study Abroad week - ongeveer 1600 studenten komen eropaf, uiteidenlijk gaan 650 studenten

Best practice & Inspiratie Kam Wai Kui - Hogeschool van de Kunsten Amsterdam www.Multinclude.eu . Mary Tupan – ECHO HvK Amsterdam heeft gekozen voor een topdown en een bottom up constructie. Hoe is het beleid tot stand gekomen en hoe hebben ze het verder uitgewerkt. Kam Wai Kui vertelt erover Een database met good practices Elke instelling heeft weer zijn eigen specifieke doelen en inclusieve thema’s. Erasmus+ project heeft good practices verzameld, www.Multinclude.eu . [Mary Tupan – ECHO] ECHO is een van de partners van het Erasmus+ project #MultInclude dat door de Haagse Hogeschool wordt gecoördineerd. Dit is een database met interessante practices die andere instellingen en scholen kunnen inspireren in hun eigen strategische en praktische ontwikkeling in het vergroten van equity in (higher)education. Inmiddels zijn meer dan 70 cases verzameld vanuit meerdere sectoren in het onderwijs en ECHO is verantwoordelijk voor de analyse van de cases. Dat zal op 11 april nog niet gereed zijn maar als het interessant is voor uw netwerk dan kunnen we uiteraard een presentatie verzorgen en daar zelfs nog nader ingaan op het thema sense of belonging wat centraal staat in het #IBelong project.  

TCA Inclusie & diversiteit 23 – 25 juni, Wageningen Profiles of participants Teachers, instructors and facilitators searching for ways to address the diversity issues in their classrooms or professionals working with vulnerable groups (potential applicants or projectleaders/projectcoordinators of Erasmus+). Themes and goals of the event The overall theme of the seminar is Inclusive Educator. The goal of the seminar is to provide participants with tools and examples of projects to address the diversity issues in the classroom or in a learning environment. With this seminar, the NA aims to share good practices, stimulate – cross-sectoral – learning and facilitate new contacts and partnerships.