Inclusie bij de eigen instelling: hoe pak je het aan? Stand van zaken & best practices 11 April 2019, Amersfoort
Inhoud sessie Kynthia Orfanidou - NA Erasmus+ Stand van zaken werkgroep inclusie Best Practice: Kam Wai Kui - Hogeschool vd Kunsten Amsterdam Erasmus project MultInclude: Mary Tupan - ECHO
Stand van zaken Prioriteiten van de werkgroep Inclusie: Verbreding van deelname aan Erasmus+ op niveau individu en organisatie Inclusief onderwijs als thema binnen projecten . Doelstellingen: gericht op onderwijs en training, jeugd en sport. Meervoudige doelstellingen: groei, inzetbaarheid mensen, concurrentievermogen EU, sociale cohesie.
Eerste verkenning WG Inclusie Verkennend netwerkgesprek 11 december 2018 Onderwerpen Welke studenten doen niet mee? Hoe maak je een buitenlandervaring voor alle studenten mogelijk? Wat zijn de mogelijke obstakels? 11 december is het NA in gesprek gegaan met 4 HOIs om te onderzoeken hoe het er voor staat met inclusie. VU Study Abroad week - ongeveer 1600 studenten komen eropaf, uiteidenlijk gaan 650 studenten
Conclusies eerste verkenning Eerste conclusies netwerkgesprek: Niet heel helder welke groepen er wel of geen buitenlandervaring opdoen (studentenpopulatie eigenlijk niet bekend) Obstakels: financiën, angst studievertraging, drempel hoog gemiddelde als criterium deelname, huisdier en/of partner, invloed ouders. Betere voorlichting gewenst (aanspreekbaarheid voorlichtingsmateriaal toetsen aan verschillende groepen) Maar aantal groepen wel besproken. Denk aan: studenten met functiebeperking of psychische klachten, tienermoeders, alleenstaande ouders, mantelzorgers, studenten met lage cijfers, eerste generatie studenten, studenten met een migratieachtergrond, vrouwen met moslimachtergrond etc 11 december is het NA in gesprek gegaan met 4 HOIs om te onderzoeken hoe het er voor staat met inclusie. VU Study Abroad week - ongeveer 1600 studenten komen eropaf, uiteidenlijk gaan 650 studenten
Best practice & Inspiratie Kam Wai Kui - Hogeschool van de Kunsten Amsterdam www.Multinclude.eu . Mary Tupan – ECHO HvK Amsterdam heeft gekozen voor een topdown en een bottom up constructie. Hoe is het beleid tot stand gekomen en hoe hebben ze het verder uitgewerkt. Kam Wai Kui vertelt erover Een database met good practices Elke instelling heeft weer zijn eigen specifieke doelen en inclusieve thema’s. Erasmus+ project heeft good practices verzameld, www.Multinclude.eu . [Mary Tupan – ECHO] ECHO is een van de partners van het Erasmus+ project #MultInclude dat door de Haagse Hogeschool wordt gecoördineerd. Dit is een database met interessante practices die andere instellingen en scholen kunnen inspireren in hun eigen strategische en praktische ontwikkeling in het vergroten van equity in (higher)education. Inmiddels zijn meer dan 70 cases verzameld vanuit meerdere sectoren in het onderwijs en ECHO is verantwoordelijk voor de analyse van de cases. Dat zal op 11 april nog niet gereed zijn maar als het interessant is voor uw netwerk dan kunnen we uiteraard een presentatie verzorgen en daar zelfs nog nader ingaan op het thema sense of belonging wat centraal staat in het #IBelong project.
TCA Inclusie & diversiteit 23 – 25 juni, Wageningen Profiles of participants Teachers, instructors and facilitators searching for ways to address the diversity issues in their classrooms or professionals working with vulnerable groups (potential applicants or projectleaders/projectcoordinators of Erasmus+). Themes and goals of the event The overall theme of the seminar is Inclusive Educator. The goal of the seminar is to provide participants with tools and examples of projects to address the diversity issues in the classroom or in a learning environment. With this seminar, the NA aims to share good practices, stimulate – cross-sectoral – learning and facilitate new contacts and partnerships.