Voorstellen. Naam, werkzaam bij Hanzehogeschool als onderzoeker voornamelijk. Doe mee aan activiteiten vrouwengroep en verleden ook dingen gedaan in de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Voorstellen. Naam, werkzaam bij Hanzehogeschool als onderzoeker voornamelijk. Doe mee aan activiteiten vrouwengroep en verleden ook dingen gedaan in de ABVA, FNV, vakbondsleden voor Bosnie, cursus voor nieuwe vrouwelijke leden. Onderzoek naar hoe we studenten in het ho kunnen voorbereiden op hun rol als burger van de wereld. Daarover wil ik jullie iets vertellen en ook zelf laten nadenken. Onderwijs in Wereldburgerschap Ingrid Schutte FNV Groningen, 2 november 2017

Overzicht Waarom? Wat doen we? Wat leren studenten (en wat niet)?

Onderwijs in wereldburgerschap Wat wil je bereiken? **Testje** (Leenders, Veugelers & De Kat, 2008) Er zijn verschillende opvattingen. Individueel invullen; scores per kleur optellen; delen door twee of drie. In tweetallen: kijken naar score, klopt het, waarom belangrijk? Wat is je hoogste score? Wat je laagste? Conclusies: wat vinden wij belangrijk. Vergelijk uitkomsten onder leraren. Huiverig voor politiek: scoren lag op sociale rechtvaardigheid en hoog op autonomie. Eigen keuze:toen ik begon bij het lectoraat, politiek en bedrijfsleven: bijdrage vaan deze studenten aan markt en kenniseconomie. Discipline 1 + 2 + 13 + 15 + 16 + 18 / 3 =   Sociale betrokkenheid 3 + 4 + 5 + 9 / 2 = Autonomie 7 + 11 + 12 + 14 / 2 = Sociale verandering 6 + 8 + 10 + 17 / 2 =

Onze definitie Onderwijs gericht op sociale rechtvaardigheid, met als doel om studenten voor te bereiden op een rol als betrokken burger van de wereld. Verschillende opvattingen Kritische benadering, bijvoorbeeld Vanessa Andreotti: 1 zin + vb taal Structurele oorzaken onrechtvaardigheid Historisch inzicht: waar komt het vandaan Sociale rechtvaardigheid uitgangspunt: betrokken en verantwoordelijk burgerschap, issues that effect us all Op zoek naar oorzaken van maatschappelijke problemen en vragen stellen bij structuren die ongelijkheid in stand houden; gaat verder dan een zelf bijdrage leveren of iets organiseren.

HO NL Sociale scheiding in onderwijs (Schmidt et. al, 2015) Weinig aandacht waarden, ethiek (Veugelers, 2011) Lage score burgerschap & houding (Veugelers, 2009) Wet Hoger Onderwijs art. 5.1, lid 3 HO algemeen: spagaat markt versus gemeenschap Spagaat: markt versus gemeenschap WBS: concurreren internationale arbeidsmarkt versus betrokken & verantwoordelijk burgerschap bijdragen economische bloei en groei (vertalen van kennis in producten en diensten voor de markt) en tegelijkertijd bijdragen aan de gemeenschap om excessen tegen te gaan (Bourke, 2013) Wereldburgerschapseduactie: technisch-economische agenda van WBSE focust op 21st century skills: problem oplossing, kritisch denken, effectieve communicatie. Helpt studenten concurreren op de mondiale arbeidsmarkt. WBS voor sociale rechtvaardigheid heft een andere orientatie, namelijk betrokken en verantwoordelijk burgerschap, dat gaat over thema’s die ons allemaal raken, zoals armoede en klimaatsverandering.

WAT? Cursus ontwikkeld samen met studenten (docenten, studenten & onderzoeker). Thema: sociale / alternatieve bewegingen Beginnen bij student zelf en daarna naar grotere wereld Vier elementen/domeinen/gebieden uit onderzoek naar literatuur die belangrijk zijn in onderwijs voor kritisch wereldburgerschap: kennis, moreel (ethiek en waarden), social domein en leren door doen (ervaringsleren)

Kennis 2 Blogs zelf gekozen thema TTIP Argumenten, bronnen Zelf gekozen thema, verdiepen, twee Blogs schrijven, reageren op elkaars blog in omngeving waar iedereen bij kan.. Bijvoorbeeld: discriminatie, zelf voorzienend leven, permacultuur, basisinkomen, veganisme/gezonde voeding, ruileconomie, maker cultuur, school of life, greenpeace, equity-based crowd funding. Een bijeenkomst over actueel thema met specifieke method (open spaces): bijvoorbeeld TTIP Argumenten en referenties bij blogs; confronteren met oordelen en vragen stellen.

Ethiek en waarden Waarden opvoeding Thema cursus Huiswerkopdracht ethiek Begin: waarden waarmee je bent opgegroeid. Thema: alternatieve sociale bewegingen, andere waarden dan ‘mainstream’, bijvoorbeeld stadsakkers en the free café. Huiswerkopdracht ethiek. Steeds perspectief wisseling.

Sociaal I Leren van diversiteit Mensen met andere achtergronden dan jezelf (cultuur, sociaaleconomisch). In cursus: tijdens stage

Sociaal II Positieve rolmodellen Moed en doorzettingsvermogen om tegen de heersende normen en waarden in hun eigen idealen vorm te geven. Contact met deze mensen in alternatieve bewegingen.

Leren door doen Leren over rol als burger door doen S 2.0: stage bij alternatieve beweging, bijvoorbeeld Discriminatiesteunpunt; Mieslab (basisinkomen); Grunneger Power (cooperatie alternatieve energie); stadsakkers Bijdrage leveren + interview afnemen over idealen m.b.t. een betere wereld

Wat geleerd? Open/actieve houding Perspectieven; ethische aspecten Verbreding kennis, nieuwe inzichten Eigen rol, bijdrage Lastig: Verdieping kennis; rol collectief; sociale structuren Positieve waardering door studenten; docenten: doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn; meer ruimte geven aan studenten. -open/actieve houding naar mensen die ze niet kennen (meer contacten, waardering voor anderen) Lastig: waar komen prroblemen vandaan; hoe sociale structuren veranderen; rol collecteif in verleden en nu. -perspectieven, ethische aspecten zien . Bijv dakloze die rookt; stage bij AZC en burgerwacht. -Verbreding: leren van elkaar en onderwerpen van anderen - Eigen rol: social: vrijwilligerswerk; festival culturen; Duurzaamheid: allerlei aspecten van duurzaam gedrag; project groene speelplaatsen, eigen opleiding, civil engeneering: building with nature.

Kwartet Vragen die je kunt stellen bij de thema’s: *Waar kom je vandaan, hoe ben je gevormd? *Welke waarden en normen zijn voor jou belangrijk? *Wat is je belangrijkste inzicht over het thema? *Heb je een inspirerend voorbeeld; wat zou je willen veranderen en hoe ga je dat doen? 18-11-2013