Voorstellen. Naam, werkzaam bij Hanzehogeschool als onderzoeker voornamelijk. Doe mee aan activiteiten vrouwengroep en verleden ook dingen gedaan in de ABVA, FNV, vakbondsleden voor Bosnie, cursus voor nieuwe vrouwelijke leden. Onderzoek naar hoe we studenten in het ho kunnen voorbereiden op hun rol als burger van de wereld. Daarover wil ik jullie iets vertellen en ook zelf laten nadenken. Onderwijs in Wereldburgerschap Ingrid Schutte FNV Groningen, 2 november 2017
Overzicht Waarom? Wat doen we? Wat leren studenten (en wat niet)?
Onderwijs in wereldburgerschap Wat wil je bereiken? **Testje** (Leenders, Veugelers & De Kat, 2008) Er zijn verschillende opvattingen. Individueel invullen; scores per kleur optellen; delen door twee of drie. In tweetallen: kijken naar score, klopt het, waarom belangrijk? Wat is je hoogste score? Wat je laagste? Conclusies: wat vinden wij belangrijk. Vergelijk uitkomsten onder leraren. Huiverig voor politiek: scoren lag op sociale rechtvaardigheid en hoog op autonomie. Eigen keuze:toen ik begon bij het lectoraat, politiek en bedrijfsleven: bijdrage vaan deze studenten aan markt en kenniseconomie. Discipline 1 + 2 + 13 + 15 + 16 + 18 / 3 = Sociale betrokkenheid 3 + 4 + 5 + 9 / 2 = Autonomie 7 + 11 + 12 + 14 / 2 = Sociale verandering 6 + 8 + 10 + 17 / 2 =
Onze definitie Onderwijs gericht op sociale rechtvaardigheid, met als doel om studenten voor te bereiden op een rol als betrokken burger van de wereld. Verschillende opvattingen Kritische benadering, bijvoorbeeld Vanessa Andreotti: 1 zin + vb taal Structurele oorzaken onrechtvaardigheid Historisch inzicht: waar komt het vandaan Sociale rechtvaardigheid uitgangspunt: betrokken en verantwoordelijk burgerschap, issues that effect us all Op zoek naar oorzaken van maatschappelijke problemen en vragen stellen bij structuren die ongelijkheid in stand houden; gaat verder dan een zelf bijdrage leveren of iets organiseren.
HO NL Sociale scheiding in onderwijs (Schmidt et. al, 2015) Weinig aandacht waarden, ethiek (Veugelers, 2011) Lage score burgerschap & houding (Veugelers, 2009) Wet Hoger Onderwijs art. 5.1, lid 3 HO algemeen: spagaat markt versus gemeenschap Spagaat: markt versus gemeenschap WBS: concurreren internationale arbeidsmarkt versus betrokken & verantwoordelijk burgerschap bijdragen economische bloei en groei (vertalen van kennis in producten en diensten voor de markt) en tegelijkertijd bijdragen aan de gemeenschap om excessen tegen te gaan (Bourke, 2013) Wereldburgerschapseduactie: technisch-economische agenda van WBSE focust op 21st century skills: problem oplossing, kritisch denken, effectieve communicatie. Helpt studenten concurreren op de mondiale arbeidsmarkt. WBS voor sociale rechtvaardigheid heft een andere orientatie, namelijk betrokken en verantwoordelijk burgerschap, dat gaat over thema’s die ons allemaal raken, zoals armoede en klimaatsverandering.
WAT? Cursus ontwikkeld samen met studenten (docenten, studenten & onderzoeker). Thema: sociale / alternatieve bewegingen Beginnen bij student zelf en daarna naar grotere wereld Vier elementen/domeinen/gebieden uit onderzoek naar literatuur die belangrijk zijn in onderwijs voor kritisch wereldburgerschap: kennis, moreel (ethiek en waarden), social domein en leren door doen (ervaringsleren)
Kennis 2 Blogs zelf gekozen thema TTIP Argumenten, bronnen Zelf gekozen thema, verdiepen, twee Blogs schrijven, reageren op elkaars blog in omngeving waar iedereen bij kan.. Bijvoorbeeld: discriminatie, zelf voorzienend leven, permacultuur, basisinkomen, veganisme/gezonde voeding, ruileconomie, maker cultuur, school of life, greenpeace, equity-based crowd funding. Een bijeenkomst over actueel thema met specifieke method (open spaces): bijvoorbeeld TTIP Argumenten en referenties bij blogs; confronteren met oordelen en vragen stellen.
Ethiek en waarden Waarden opvoeding Thema cursus Huiswerkopdracht ethiek Begin: waarden waarmee je bent opgegroeid. Thema: alternatieve sociale bewegingen, andere waarden dan ‘mainstream’, bijvoorbeeld stadsakkers en the free café. Huiswerkopdracht ethiek. Steeds perspectief wisseling.
Sociaal I Leren van diversiteit Mensen met andere achtergronden dan jezelf (cultuur, sociaaleconomisch). In cursus: tijdens stage
Sociaal II Positieve rolmodellen Moed en doorzettingsvermogen om tegen de heersende normen en waarden in hun eigen idealen vorm te geven. Contact met deze mensen in alternatieve bewegingen.
Leren door doen Leren over rol als burger door doen S 2.0: stage bij alternatieve beweging, bijvoorbeeld Discriminatiesteunpunt; Mieslab (basisinkomen); Grunneger Power (cooperatie alternatieve energie); stadsakkers Bijdrage leveren + interview afnemen over idealen m.b.t. een betere wereld
Wat geleerd? Open/actieve houding Perspectieven; ethische aspecten Verbreding kennis, nieuwe inzichten Eigen rol, bijdrage Lastig: Verdieping kennis; rol collectief; sociale structuren Positieve waardering door studenten; docenten: doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn; meer ruimte geven aan studenten. -open/actieve houding naar mensen die ze niet kennen (meer contacten, waardering voor anderen) Lastig: waar komen prroblemen vandaan; hoe sociale structuren veranderen; rol collecteif in verleden en nu. -perspectieven, ethische aspecten zien . Bijv dakloze die rookt; stage bij AZC en burgerwacht. -Verbreding: leren van elkaar en onderwerpen van anderen - Eigen rol: social: vrijwilligerswerk; festival culturen; Duurzaamheid: allerlei aspecten van duurzaam gedrag; project groene speelplaatsen, eigen opleiding, civil engeneering: building with nature.
Kwartet Vragen die je kunt stellen bij de thema’s: *Waar kom je vandaan, hoe ben je gevormd? *Welke waarden en normen zijn voor jou belangrijk? *Wat is je belangrijkste inzicht over het thema? *Heb je een inspirerend voorbeeld; wat zou je willen veranderen en hoe ga je dat doen? 18-11-2013