De Vrijheid van onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

De Vrijheid van onderwijs vanuit Vlaams en Europees perspectief Twitter: @JohanLievens_ Email: j.lievens@vu.nl

onderwijsvrijheid (1 januari tot … 1 april)

Actieve vrijheid van onderwijs Vrijheid van oprichting Vrijheid van inrichting Vrijheid van richting

Actieve vrijheid van onderwijs Vrijheid van oprichting Vrijheid van inrichting Vrijheid van richting

Actieve vrijheid van onderwijs Vrijheid van oprichting Vrijheid van inrichting Vrijheid van richting

Juridische aanknopingspunten

Juridische aanknopingspunt 1: eindtermen Grondwettelijk Hof 76/1996, 19/1998 en 49/2001 Kunnen omwille van financiering Kunnen omwille van gelijkwaardigheid onderwijs en diploma’s Vergen afwijking indien meer dan “minimale” doelen Belgische Raad v State: Bais Rachel RvS XIIe k., 12/7/2005, nr. 147.579 RvS XIIe k., 9/6/2009, nr. 194.013) EHRM 7/12/1976, Kjeldsen e.a. t. Denemarken “In particular, the second sentence of Article 2 of Protocol No. 1 does not prevent the States from disseminating in State schools, by means of the teaching given, objective information or knowledge of a directly or indirectly religious or philosophical kind. It does not even permit parents to object to the integration of such teaching or education in the school curriculum, for otherwise all institutionalised teaching would run the risk of proving impracticable. […].” “it is not for the Court to rule […] solution may legitimately vary according to the country and era”

Juridische aanknopingspunt 2: huisonderwijs Grondwettelijk Hof 107/2009, 168/2009 en 80/2014 en 60/2015 Inspectiecontrole op onderwijspraktijk en “leerplan light” Examens bij centrale examencommissie Grondwettelijk Hof: recht op onderwijs en belang v/h kind primeren Belgische Raad van State? RvS XIIe k., 12/7/2005, nr. 147.579 RvS XIIe k., 9/6/2009, nr. 194.013) ECRM 6/3/1987, Jordebo t. Zweden: kwaliteitstoets EHRM 11/9/2006, Konrad t. Duitsland: “avoiding the emergence of parallel societies based on separate philosophical convictions […]” EHRM 10/1/2019, Wunderlich t. Duitsland: “The Court finds that the enforcement of compulsory school attendance, to prevent social isolation of the applicants’ children and ensure their integration into society, was a relevant reason for justifying the partial withdrawal of parental authority.” EHRM 29 juni 2007, Folgerø e.a. t. Noorwegen: “the second sentence of Article 2 of Protocol No. 1 does not embody any right for parents that their child be kept ignorant about religion and philosophy in their education”

Passieve vrijheid (vrije keuze) Belang van het kind Recht op onderwijs Passieve vrijheid (vrije keuze) Belang van het kind Legaliteits-beginsel Gelijkheids-beginsel

Passieve vrijheid (vrije keuze) Belang van het kind Recht op onderwijs Passieve vrijheid (vrije keuze) Belang van het kind Legaliteits-beginsel Gelijkheids-beginsel

Impact EHRM? Meer of Minder bescherming? Geen verankering onderwijsvrijheid Actief – EHRM 23/7/1968, Belgische taalzaak: no “right to education as would require [States] to establish at their own expense, or to subsidise, education of any particular type or any particular level.” Passief – ECRM 28/2/1996, Cohen t. VK: geen recht op gratis vervoer als dichterbij gelegen school niet botst met overtuigingen ouders (Vrijheid van eredienst?) Geen verplichting levensbeschouwellijk onderricht EHRM 30/11/2004, Bulski t. Polen: “cet article ne saurait s’interpréter comme permettant aux parents d’exiger de l’État qu’il organise un enseignement donné, en l’occurrence celui d’éthique” (EHRM 9/3/2011, Crkava t. Kroatië) EHRM 7/12/1976, Kjeldsen e.a. t. Denemarken: “the right of parents to enlighten and advise their children, to exercise […] natural parental functions as educators or to guide their children on a path in line with [their] own convictions” Geen recht op “bescherming” EHRM 6/10/2009, Appel-Irrgang e.a. t. Duitsland: “it is not possible to deduce from the Convention a right not to be exposed to convictions contrary to one’s own” Maar: EHRM 9/10/2007, Hasan en Eylem Zengin t. Turkije: Verplichte deelname aan lesactiviteiten vanuit een levensbeschouwing vereist vrijstelling

Impact Grondwettigheidstoetsing? Meer of Minder bescherming? (Codex secundair onderwijs) Volkskrant 12 maart 2019 EHRM 25/2/1982, Campbell en Cosans t. VK: “such convictions as are worthy of respect in a ‘democratic society’ […] and are not incompatible with human dignity” Grondwettelijk Hof 131/2003

Heeft de onderwijsvrijheid toekomst?

Case study 1: onderwijsdoelen 2.0 & modernisering secundair onderwijs Voornaamste wijzigingen? “Modernisering” secundair onderwijs Hervorming onderwijsdoelen Basisgeletterdheid Afwijkingsmogelijkheid behouden Attitudes Leerplannen genuanceerd Interlevensbeschouwelijke competenties + mensenrechten Lessen voor Nederland? Inspectie levensbeschouwelijke vakken Mensenrechten eerbiedigen

Case study 2: centrale toetsen   Vrijblijvend In kader van kwaliteitszorg, geen deel studievoortg. In kader van kwaliteitszorg, evt. deel studievoortg. Verplicht deel van individuele studievoortg. Dwingend in kader van individuele studievoortg. Gevalideerde toetsen (bottom-up) “Gevalideerde toetsen” Vrijblijvende Toetsen-set (Top-down) “Épreuves d’évaluation” Uniforme toetsen (top-down) “Évaluation externe” CE1D-proeven (wel kwaliteitszorg) CESS-proeven (geen kwaliteitszorg, geen afwijking) CEB-toets (geen kwaliteitszorg) Lage vrijheid Hoge vrijheid Hoge vrijheid Lage vrijheid

Case study 3: levensbeschouwelijke doelen – een kwestie van LEF? Buiten de godsdiensturen Scholen zelf Eindtermen? Binnen de godsdiensturen Interlevensbeschouwelijke competenties + mensenrechten Een lesuur, cf. “CPC”? Vrijstellingsregeling: “piratenversie”

Twitter: @JohanLievens_ Email: j.lievens@vu.nl J. Lievens, De vrijheid van onderwijs, Antwerpen, Intersentia 2019, 594 p. Studiedag 25 april 2019: https://intersentia.be/nl/vrijheid-van-onderwijs.html