Het onderwijs- perspectief Aron De Hondt (AHOVOKS) en Peter Bex (AGODI) "
NT2 in het volwassenenonderwijs
VWO: wat? Volwassenenonderwijs in Vlaanderen = Centra voor volwassenenonderwijs (82 CVO, 52 met NT2) Secundair volwassenenonderwijs. HBO5 en secundaire lerarenopleiding Centra voor basiseducatie (13 CBE) Basisvaardigheden op niveau BO en eerste graad SO: opstap talen, wiskunde, MO, ICT, … en alfabetisering en NT2 Andere opleidingsmogelijkheden voor volwassenen Universiteiten en hogescholen 4 Universitaire talencentra: NT2-cursisten met hoog leervermogen en educatief perspectief VDAB, Syntra, … DKO Socius Privé-opleidingen 3
Totaal aantal cursisten: VWO: wie? Totaal aantal cursisten: 319 017 Unieke inschrijvingen: CVO NT2 : 94.000 (31%) CBE NT2: 14.500 (22%) CBE alfabetisering: 15.500 (23%)
NT2-aanbod In stijgende lijn 5
NT2-aanbod In stijgende lijn 6
NT2-cursisten ‘Refertegroep’ = Syriërs, Irakezen, Afghanen in NT2-opleidingen CVO en CBE ‘Restgroep’ = alle andere nationaliteiten Opgelet: cijfers 2018-2019 nog onvolledig 7
NT2-cursisten 8
NT2-cursisten 9
NT2-cursisten ‘Afhaken’ = uitgeschreven of niet-deelgenomen aan het evaluatiemoment 10
NT2-cursisten Opgelet: cijfers 2018-2019 nog onvolledig 11
Uitdagingen voor het VWO Infrastructuur Leerkrachten vinden, opleiden, houden…: moeilijk bij tijdelijke en lokale pieken in de vraag Afbreken van trajecten = inefficiënt en demotiverend Nederlands in combinatie met een beroepsopleiding. Evolutie naar meer trajecten op maat (flexibele lesdagen/ -uren, afstandsonderwijs, zomeraanbod, samenwerkingen, …). VWO: wie? 12
Info Website onderwijs: http://onderwijs.vlaanderen.be/ Nieuwsbrief VWO: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/nieuws-en- infosessies-volwassenenonderwijs#nieuwsbrieven Aron De Hondt: aron.dehondt@ond.vlaanderen.be of 02/553 98 14
Uitdagingen in het basis- en secundair onderwijs
Cijfers AN basisonderwijs
Cijfers AN secundair onderwijs
Opvanglandschap in beweging Periodiek overleg AGODI - Fedasil Opvanglandschap blijvend in beweging Sluiting en (her)opening centra Steeds zeer snelle start in onderwijs Faciliteren lokaal overleg
Opvanglandschap in beweging Bij opening Snelle informatiedoorstroom Snelle analyse nodig voor onderwijs Capaciteit Toeleiding Vervoer Personeel Goede samenwerking asiel-onderwijs verderzetten