WerkPlekLeren Organiseren VUmc Academie WerkPlekLeren Organiseren
Primaire focus: goede resultaten neerzetten en verbeteren Afdelingshoofd Medewerkers Om goede en steeds betere resultaten neer te zetten kun je “leren en ontwikkelen” als instrument inzetten; Primaire focus: goede resultaten neerzetten en verbeteren Excellente patiëntenzorg 8-7-2019
Van alléén opleiden naar ook informeel leren Lange tijd besteedde het afdelingshoofd leren en ontwikkelen uit: opleidingsreflex Echter……. 70 10 20 Transfer naar de werkvloer is problematisch dus steeds meer aandacht voor leren op de werkplek Afdelingshoofd kan dus kiezen ui mix van vormen, van formeel tot informeel, zie volgende plaat 8-7-2019
De veronderstelling is dat WPL ook inzet vraag van de manager; Als je zegt als afdeling we willen WPL inzetten om resultaten te verbeteren dan heb je in een keer als manager ook een verantwoordelijkheid die je niet langer kunt uitbesteden.
WerkPlekLeren Organiseren: mindshift Leren verbinden met werk Werken = Leren Leidinggevende moet zich meer gaan bemoeien met leren en ontwikkelen op de werkvloer Werknemer moet eigen leren meer gaan verbinden aan te behalen resultaten = Werken 8-7-2019
WerkPlekLeren organiseren Integrale aanpak van 3 actielijnen: ! 1 Aanbrengen van focus en intentie ! 2 Voorzien in Leeractiviteiten om competenties te vergroten ! 3 Ondersteunen van prestatieverbetering 8-7-2019
Het aanbrengen van focus en intentie ! 1 Wat is de rode draad / wat vraagt dit van ons team? Wat vraagt dit van mij als individu? Wat staat ons te doen? Over focus: Als ik resultaat moet leveren ga ik nadenken over hoe dat moet; kom ik vraagstukken tegen dat ik niet weet hoe iets te doen - lees leren; de focus op het resultaat en het behalen ervan geven mij richting om te leren. Als ik niet weet welke resultaten ik moet leveren heb ik ondersteuning nodig van een ander om duidelijk te krijgen wat ik moet doen. Team uitdagingen Prioriteiten Individuele uitdagingen 8-7-2019
Het voorzien in Leeractiviteiten ! 2 Uitdagend werk Werkoverleg Bed side teaching geven / volgen Coaching verzorgen / ontvangen Participeren in netwerken Diverse bronnen raadplegen Collegae Boeken, artikelen, internet, intranet E-learning: LMS - Fronter MOOS 2.0 – sociaal leerplatform 8-7-2019
Ondersteunen van prestatieverbetering ! 3 Leergericht leidinggeven (leerleiderschap): erken, beloon en ondersteun zelfgestuurd en (informeel) leren. Maak het makkelijk om te leerinhoud te vinden, voorkom afhaken van leren. Maak ruimte in tijd en taken om medewerkers (samen) te laten leren Creëer een leerinfrastructuur – organisatorisch, fysiek en elektronisch – die leren makkelijk maakt 8-7-2019
Leidende principes voor organiseren Ontwikkelingsgericht: reflecteren en feedback zijn kern mechanismen Er is balans tussen organisatie-, afdelings- en individuele doelen: tijd en ruimte. De eigen verantwoordelijkheid van de zorgprofessional staat centraal: zelf assessment en zelfsturing van leren Werkplek is belangrijkste trigger: kwaliteitsmetingen bepalen (mede) de prioriteiten 8-7-2019
Instrumenten (1): advies & veranderproces Opdracht verstrekking Diagnose Planning Uitvoering Afronding Wat is de bedoeling? Wat is er aan de hand? Hoe gaan we het aanpakken? Hoe maken we het waar? Wat moeten we Leren en vasthouden 8-7-2019
Instrumenten (2): impact mapping 8-7-2019
Instrumenten (3): leren leren Applicatie MOOS 2.0 8-7-2019
Instrumenten (4): feedbackmechanismen Communicatie: data ophalen en verwerken via mensen Meten = weten: data ophalen via systemen 8-7-2019
Tenslotte…..onze mindshift? 8-7-2019
Dank voor de aandacht!