Software Development fundamentals inheritance
inhoudsopgave Wat hebben we gedaan? Inheritance Zelfstandig werken
begrippen Key terms access modifier encapsulation polymorphism accessors events properties abstract classes inheritance reference type auto implemented properties interfaces sealed classes class method signature constructors namespace static delegates object value type
Kernbegrippen Deze kernbegrippen zijn geoefend in de vorige opdracht (OOP Leven): Class Object Property Constructor In deze les gaan we het hebben over inheritance
C# Inheritance Betekent: overerving Wat is het? Waarom gebruiken we het?
Inheritance Angry Birds Elke vogel gedraagt zich net even anders Stel dat je hier classes voor moet schrijven. Ga je beginnen met één class, en dan de rest copy-pasten en aanpassen? Waarom is dat wel of juist niet handig?
oplossing Hier zie je een hierarchie van classes: De class Bird bevat de code die hetzelfde is voor alle vogels De subclasses zoals RedBird en YellowBird bevatten code die uniek is voor deze vogels.
Hoe werkt het? class Bird { // alle algemene code hier } class RedBird : Bird // code specifiek voor RedBird hier
De opdracht We gaan precies hetzelfde doen met onze ‘leven’ applicatie. We maken Amoebes en Virussen. Dit zijn allebei Lifeforms, maar ze gedragen zich net iets anders.
Vragen Zijn er vragen?
opdrachten Maak deel 2 van de opdracht OOP Leven. Opdrachten staan online op starwave.nl/mq