Stafmobiliteit in de schijnwerpers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Ruimte voor verpleeghuizen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De school in Europa - Europa in de school
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Social work Week 2.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Internationalisering
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Workshop internationalisering
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Informatiebijeenkomst KA103 Call 2019
Erasmus+ Primary Checks KA1 hoger onderwijs 14 februari 2019.
Transparantie over Toegang master
Van schaarste naar overvloed?
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Stafmobiliteit in de schijnwerpers 11 April 2019, TNB

Inhoud sessie Marijn van Grunsven / Petra de Greeve - NA Erasmus+ een korte stand van zaken en twee best practices Best practice & inspiratie: Fiona Waldram-Geilman - Hogeschool Rotterdam Julian Emani Namini - Erasmus Universiteit Rotterdam Inhoud sessie Een van de prioriteiten van de EU moderniseringsagenda is de professionele ontwikkeling van staf en docenten te stimuleren. Het is ook een van de nationale prioriteiten van Erasmus+. Stafmobiliteit binnen KA103 kan echter nog wel een boost gebruiken. Hoe kun je een en ander in kaart brengen binnen de instelling? Hoe kun je stafmobiliteit promoten? Waar kan stafmobiliteit allemaal toe leiden? In deze sessie worden good practices gedeeld over het stimuleren van stafmobiliteit binnen je instelling en vertelt een stafmedewerker zijn inspirerende verhaal. Waar kan mobiliteit toe leiden? Wat zijn de belemmeringen en wat zijn de succesfactoren? Neem je eigen goede voorbeelden en/of vragen mee en zorg voor een levendige discussie rond dit thema.

Aantallen stafmobiliteit Erasmus+ KA103 VSNU: docenten worden in toenemende mate gestimuleerd om een buitenland ervaring op te doen. HIB: het inzetten van een buitenlandervaring in het kader van professionalisering kan bij een deel van de hogescholen verbeterd worden. Hogescholen die hierin voorop lopen worden gevraagd hun kennis en ervaring delen. We zien een redelijk stabiel beeld van de aantallen, geen trend naar boven of naar beneden. In Erasmus+ Call 2016 hebben er 1201 stafmobiliteiten plaatsgevonden, waarvan 701 onderwijsopdrachten en 500 stages Naast Erasmus+ vinden er echter allerlei andere vormen van internationale uitwisselingen plaats (ook buiten Europa) voor docenten en docent-researchers, die met andere middelen worden bekostigd (bijvoorbeeld het Horizon 2020 programma). Vooral voor docenten die tevens als researcher werken is internationaal werken en leren een vanzelfsprekendheid.   Uit onderzoek van de mobiliteitsgegevens blijkt dat in het hoger onderwijs bij de onderwijsrichting Educatie (onder andere de lerarenopleidingen) de minste stafmobiliteit plaatsvindt en er weinig tot niets aan internationalisering wordt gedaan. Daarentegen blijken andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de groene sector heel hoog te scoren op dit terrein. KA107: bij KA107 is stafmobiliteit juist wél erg populair. In call 2015 was het aantal stafmobiliteiten bijna even groot als het aantal studentmobiliteiten. Ik call 2016 was het aantal stafmobiliteiten zelfs twee keer zo groot. In deze actielijn wordt stafmobiliteit als essentieel gezien in om de kwaliteit van het partnerschap te verbeteren. Universiteiten in partnerlanden hebben geen ECHE en daarom steken de Nederlandse instellingen extra energie in de uitleg en hulp bij implementatie van de ECHE principes bij partners. Face of face contact met de partner is hierbij van onschatbare waarde. De stafuitwisseling komt op deze manier ook de studenten ten goede.

Impact stafmobiliteit Kwalitatief onderzoek buitenlandervaring Erasmus+ stafleden, december 2018 Blijvende impact op persoonlijk & professioneel functioneren Leren van andere organisatievormen, onderwijssystemen en andere lesmethoden Grootste winst: beheersing Engelse taal en frisse kijk op eigen vakgebied Grootste belemmering: papier- & regelwerk . Bij staff (92 meegedaan) zijn de belangrijkste opbrengsten op het gebied van professionalisering: meemaken van overeenkomsten en verschillen tussen instellingen, het opdoen en verbreden van kennis, maar ook het overbrengen, delen en uitwisselen van kennis. Een laatste belangrijke opbrengst is het verbeteren en beheersen van de Engelse taal. Bij staff heeft 1/3 belemmeringen ervaren, vooral op het gebied van communicatie, financiën, regelwerk en huisvesting. 97% van de staffleden raadt een reis wel aan!

Best Practices Fontys – Tim Beerens Analyse internationale stafmobiliteit gedaan op basis van verzekeringsaanvragen Slechts een klein deel maakte gebruik van Erasmus+ Uit een survey bleek waarom: hoge drempel om aan te vragen door administratieve rompslomp, onduidelijkheid en onbekendheid. Fontys heeft nu zoveel mogelijk drempels weggehaald en de informatievoorziening verbeterd. Of dit geleid heeft tot meer stafmobiliteit aanvragen moet nog blijken (maar lijkt vooralsnog positief) Best Practices . Andere drempel is dat zij niets van het geld terugzien (dus het levert eigenlijk naar hun idee niets op).

Best Practices TOOLBOX bestaat o.a. uit: Survey tools REALISE “Realising the potential of the international mobility of staff in higher education” Best Practices TOOLBOX bestaat o.a. uit: Survey tools Handboek t.b.v. betere implementatie van het Erasmus+ programma voor stafmobiliteit Training module “how to improve staff mobility activities in European HEIs www.realise-erasmusplus.fr/ Seminar 24 mei 2019 in Gent Een driejarig strategisch partnerschap dat tot doel heeft de implementatie en erkenning van stafmobiliteit te verbeteren om zo de grootste impact te bereiken op individueel en institutioneel niveau. Partnerschap van 10 universiteiten, geleid door universiteit van Montpellier. Welke output bieden zij aan HEIs?

Best Practices & Inspiratie Julian Emani Namini Fiona Waldram-Geilman . Verdubbeling vrij wonderlijk: ook door brexit zou het omlaag moeten. Maar duidelijk is wel dat er grote waarde wordt gehecht aan onderwijs & Training

Hogeschool Rotterdam – staff mobiliteit Hogeschool-breed evenement tijdens de Week of the international student & staff Fiona Waldram Erasmus coördinator

Hogeschool Rotterdam – staff mobiliteit Hogeschool-breed evenement tijdens de Week of the international student & staff

Deel 1 - inspiratie door ervaringsdeskundige Deel 2 - aan de slag: wat weet je? ervaar je knelpunten? wat zijn de opbrengsten?

Best Practices & Inspiratie Julian Emani Namini Fiona Waldram-Geilman . Verdubbeling vrij wonderlijk: ook door brexit zou het omlaag moeten. Maar duidelijk is wel dat er grote waarde wordt gehecht aan onderwijs & Training

Vragen? Best Practices & inspiratie uit de kring? ? ? ? ? ? ? ? .