Ouders in Rotterdam Zuid De rol van scholen in omgaan met gezinnen in armoede Ouders in Rotterdam Zuid
Even voorstellen Ik zou hier zelf met een voorbeeld of iets dergelijk willen beginnen. Iets uit de school praktijk met het verhaal dit herkent u vast. Jij hoeft dat uiteraard niet zo te doen, maar ik vind het wel prettig om even de toon te zetten.
Aanleiding Rapportages (2017) SER Kinderombudsman Kamerbrief (april 2018) Aanpak om scholen te ondersteunen bij signaleren armoede, luisteren naar kinderen, ouders ondersteunen kosten te beheersen en door verwijzen naar regelingen/fondsen
Welkom en wat gaan we doen? Doel Ontwikkelen en uitproberen van werkwijzen voor scholen om beter met armoede bij leerlingen en ouders om te kunnen gaan. Opdrachtgevers ministerie SZW (Audrey Fernand) ministerie OCW/Gelijke Kansen Alliantie (Monaïm Benrida) Ontwikkelaars Hanzehogeschool Groningen (Annelies Kassenberg) Hogeschool Rotterdam (Mariëtte Lusse) - scholen in (omgeving) Groningen en Rotterdam met hulp van gemeenten en fondsen
Even voorstellen Wie van u komt van Scholen Kinderopvang? gemeenten fondsen welzijnsorganisaties anders?
A. Pedagogische steun De rol van school in signaleren armoede in gezinnen, luisteren naar kinderen, ouders ondersteunen doorverwijzen van ouders Naam (ervaringsdeskundige) Van welke benadering heb je als kind/ouder het meest last gehad en wat heeft je het meest geholpen vanuit school?
B. Financiële steun De rol van school in het beheersen van de kosten (schoolkosten, ouderbijdrage) omgaan met armoede in de klas (ontbijt, verjaardag, kleding) compensatie van buitenschoolse activiteiten toegankelijkheid van regelingen en fondsen Naam (ervaringsdeskundige) Hoe heeft school het jou als ouder lastig gemaakt, of jou juist ondersteund mbt schoolkosten en toeleiding naar fondsen en regelingen?
Opzet project expertmeeting in Groningen en Rotterdam werkwijzen ontwikkelen en voorleggen aan landelijke experts (ombudsvrouw, SER, stichting leergeld, lector armoede interventies, alles is gezondheid) drie scholen per stad proberen werkwijzen uit (voorleggen aan ouders en leerlingen) evalueren en aanscherpen delen via handreiking en symposium
Opzet vanmiddag Deelsessies tot 15.20 uur - groep A; pedagogische steun, andere ruimte groep B; financiële steun: blijft hier Huidige werkwijzen op scholen in kaart brengen en benoemen of ontwerpen succesvolle werkwijzen. Pauze tot 15.40 uur Plenaire afronding tot 16.30 uur bespreking voorgestelde werkwijzen vervolgafspraken Borrel tot ?
Alvast bedankt voor uw bijdrage!