Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
Bachelor in de godgeleerdheid en de godsdienstwetenschappen Verkort programma.
Opleidingsonderdelen
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Boomstructuur toekomstige student:
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Een project van de Korengroep
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie verkorte programma’s criminologie 21 september 2015.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Pedagogische Wetenschappen.
Informatiesessie zij- instromers PW/MES-N. Welkom aan de faculteit! Voorstelling PPW Praktische informatie Vooruitblik op het eerste.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Infosessie verkorte programma’s rechten 21 september 2015.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Social work Week 2.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie masterprogramma Academiejaar
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakelprogramma Academiejaar
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Toelichting Masterproef
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
De driehoeksverhouding
Werkstudent in de opleiding rechten
Opleiding, onderzoek en werkveld
Het BSc Honours Programme
Toelichting Masterproef
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Het BSc Honours Programme
Informatie voor ouders groep 8 over:
Master in de ergotherapeutische wetenschap
Modeltraject 3 jaar 1e sem- jaar 1 2e sem- jaar 1 1e sem- jaar 2
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Modeltraject 4 jaar 1e sem- jaar 1 1e sem- jaar 2 1e sem- jaar 3
Master in de ergotherapeutische wetenschap
Leerkrediet
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap
Transcript van de presentatie:

Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap Infosessie 25 juni 2018

Inhoud Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap? Toelatingsvoorwaarden Arbeidsmarkt Organisatie van het schakel- en het masterjaar Leerresultaten van deze opleiding Inschrijving Flexibele leerwegen Bijkomende informatie

Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap? Er is de noodzaak om de ergotherapie theoretisch te onderbouwen. Er is nood aan fundamenteel en toegepast onderzoek in Vlaanderen. Let op: geen uitbreiding van de professionele bachelor (bv. extra vaardigheden aanleren tijdens stage)

Doelstellingen en leerresultaten Academische ‘master’: fundamenteel, toegepast en/of translationeel wetenschappelijk onderzoek te verrichten binnen de context van occupational science, ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen, leiderschap op te nemen vanuit de principes van management en kwaliteitszorg en adviezen te formuleren op beleidsniveau vanuit een inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg op regionaal, nationaal en internationaal niveau, een innoverende rol te spelen in een nationaal en internationaal perspectief door onderzoeksresultaten op een adequate wijze te implementeren in het werkdomein van de ergotherapeut.

Toelatingsvoorwaarden Professionele bachelors in de ergotherapie Gegradueerden in de ergotherapie Gegradueerden in de arbeidstherapie

Arbeidsmarkt Onderzoeksfuncties in lokale, overheids- en universitaire centra Onderzoeksmedewerker aan Universiteiten en Universitaire instellingen Onderzoeker in klinische praktijk Richtlijnontwikkeling,… RIZIV, mutualiteiten,… Managementfuncties in middenkader en middenmanagement binnen welzijns- en gezondheidszorg Diensthoofd Verantwoordelijke revalidatie, Eigen praktijk Sector van het Hoger Onderwijs docent ergotherapie Verder studeren doctoraat

Organisatie Samenwerkingsovereenkomst tussen verschillende Vlaamse universiteiten en hogescholen Organisatie schakeljaar: KU Leuven Organisatie masterjaar: UGent

Organogram

Het schakelprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn Code Leerresultaat SW.1 inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief) en in onderzoeksethiek. SW.2 Inzicht hebben in de statistische verwerking van verzamelde onderzoeksgegevens. SW.3 wetenschappelijke onderzoeksliteratuur over ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen kritisch analyseren en interpreteren. SW.4 correct assessmentinstrumenten gebruiken SW.5 de doelmatigheid van de wetenschappelijke methoden aantonen voor ergotherapeutisch onderzoek. SW.6 blijk geven van een analytisch en synthetisch vermogen en van een zelfstandig probleemoplossend vermogen. SW.7 beschikken over een kritisch-reflecterende onderzoeksingesteldheid.

2. OLR’s Management-leerlijn Code Leerresultaat SM.1 de structuur en de organisatie van de gezondheidszorg in België kennen. SM.2 kennis hebben van en inzicht hebben in het juridisch kader met betrekking tot gezondheidszorg SM.3 het concept van occupatie linken aan de concepten van gezondheid en welzijn. SM.4 het ergotherapeutisch handelen binnen een interdisciplinair team evalueren. SM.5 de concepten van gezondheid en welzijn kaderen in een breed maatschappelijk kader en inzicht hebben in de beïnvloedende sociale, culturele en materiële omgevingsfactoren als mogelijke oorzaak, gevolg, barrière en facilitator met betrekking tot welzijn en gezondheid. SM.6 de principes van kwaliteitszorg, kwaliteitsverandering en kwaliteitsborging kennen en toepassen SM.7 inzicht hebben in de principes van human resource management en deze toepassen in opleidingscontext

3. OLR’s Innovatie-leerlijn Code Leerresultaat SI.1 in staat zijn om via research-based ergotherapeutisch assessment de mogelijkheden en de beperkingen van de cliënt en het cliëntsysteem te exploreren en inventariseren. De klinimetrische aspecten kennen en deze toepassen. SI.2 de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten en hierover kritisch en ethisch verantwoord redeneren en een eigen visie ontwikkelen gebaseerd op literatuur en bestaande standaarden en protocollen.

De opleidingsonderdelen (OPO’s): Schakel ERGO Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten (SP) Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

De opleidingsonderdelen SW1: inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek. SW2: inzicht hebben in de statistische verwerking van gegevens Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

De opleidingsonderdelen SM1: de structuur en organisatie van de gezondheidszorg in België kennen Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

De opleidingsonderdelen SI2: de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten… Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

Het masterprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn Leerresultaat In het kader van een multi- of unidisciplinair onderzoeksproject zelfstandig data verzamelen, verwerken en interpreteren MW.1.1 Zelfstandig een maatschappelijk relevante onderzoeksvraag opstellen gefundeerd vanuit de domeinspecifieke wetenschappelijke literatuur. MW.1.2 Volledig autonoom een transparant ergotherapeutisch onderzoeksvoorstel uitschrijven, rekening houdend met alle ethische aspecten. MW.1.3 Zelfstandig de adequate statistische toetsen(kwantitatief onderzoek) en analysetechnieken (kwalitatief onderzoek) selecteren en toepassen op de verzamelde data teneinde een antwoord te krijgen op de ergotherapeutische onderzoeksvraag. MW1.4 De geanalyseerde onderzoeksresultaten op hun waarde beoordelen en relateren aan de bestaande literatuur met betrekking tot ergotherapie en occupational science. …

2. OLR’s Management leerlijn Leerresultaat Leidinggevende functie opnemen binnen een ergotherapeutische setting. MM.1.1 Kennis hebben van de samenwerkingsprocessen van werknemers en inzicht hebben in de verschillende manier van leidinggeven aan professionelen in de gezondheids- en welzijnszorg. MM.1.2 Plannen, organiseren en leiding geven aan professionelen in de welzijns- en gezondheidszorg (en specifiek de ergotherapiesetting) in het kader van beginnend leiderschap en hiervoor de volledige verantwoordelijkheid dragen. Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen. MM.2.1 Rekening houdend met de specifieke context, subsidiëring en accountability een beroepsgericht project opstarten, uitvoeren, evalueren en bijsturen vanuit de basisbegrippen van accrual accounting. MM.2.2 Een oordeel vormen over hoe een financieel-economische rapportering tot stand komt en hoe deze rapportering zicht geeft op de financiële situatie van de ergotherapeutische setting om het financieel beheer van de dienst (en de welzijns- en gezondheidszorginstelling) zelfstandig te realiseren. …

3. OLR’s Innovatie leerlijn Leerresultaat Ergotherapeutische theorie- en praktijkmodellen analyseren, vergelijken en evalueren om vervolgens nieuwe of aangepaste modellen te kunnen ontwikkelen. MI.1.1 Op basis van wetenschappelijke literatuur en de doelgroep-gerelateerde toepasbaarheid een gefundeerde keuze maken uit de gepubliceerde ergotherapeutische praktijk- of procesmodellen en dit verwerken in het klinisch beslissingsproces. MI.1.2 De autonoom gekozen ergotherapeutische praktijk en procesmodellen integreren in de interventies binnen de relevante welzijns- en gezondheidszorginstellingen bij kinderen, volwassenen en bij ouderen en hiervoor verantwoordelijkheid dragen. MI.1.3 De onzekerheden, ambiguïteit en de grenzen van de specifieke ergotherapeutische kennis erkennen en herkennen binnen een mono- en multidisciplinair kader en vanuit deze ingesteldheid via de juiste wetenschappelijk methodes een bijdrage leveren aan de body of knowledge van ergotherapie en/of ‘occupational science’. …

De opleidingsonderdelen (OPO’s): masterjaar Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester Locatie De wetenschappelijke rol Masterproef 20 1+2 Afh. van promotor De management rol Management binnen de gezondheidszorg 3 2 A’pen Beleidsontwikkelingen in gezondheidszorg in nationaal en internationaal perspectief 4 Gent Economische aspecten van gezondheidszorg 1 Non profit accounting 6 De innovatierol Filosofische en ethische vraagstukken in de ergotherapie 5 Advanced practice in de ergotherapie 10 Innovatie in de gezondheids- en welzijnszorg Gent& Hasselt Internationalisering Gent& int.

Even terug inzoomen op het schakelprogramma Referentie: https://www.tcea.org/blog/first-things-first/

Semesterindeling en leslocaties Schakel ERGO Opleidingsonderdelen SP Leslocatie + -uren Werkvorm 1ste semester   Kwantitatief onderzoek 1 4 Leuven (52u) College + practica Occupational science 1 5 Leuven (28u) College + paper Organisatie van de gezondheidszorg 3 Leuven (18u) College + opdracht Organisatiepsychologie, deel 1 Leuven (26u) Opdracht Kwalitatief onderzoek 6 Leuven (35u) Personeelspsychologie, deel 1 26 2de semester Kwantitatief onderzoek 2 Leuven (39u) Management van zorgprocessen Leuven (13u) Occupational science 2 Leuven (20u) Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Theorieën en modellen in de ergotherapie Pract. + presentatie + paper 22 JaarOPO’s Evidence Based Practice in de ergotherapie College Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 Leuven (24u) Practicum + paper 12

Programmagids Link programmagids (definitief vanaf 15 juli 2018) o.a. inhoud, doelstellingen, evaluatievorm, algemeen uurrooster OPO’s, ...

Programmagids - online 15 juli 31/05/2019

Programmagids - online 15 juli

Programmagids - online 15 juli

Uurrooster

Reguliere start Schakel EW - Inschrijven Eerste inschrijving in Schakel EW Inschrijving aan KU Leuven volgens procedure beschreven op: http://www.kuleuven.be/inschrijvingen/ Vanaf donderdag 16 augustus 2018 Universiteitshallen, Naamsestraat 22, 3000 Leuven Studenten betalen vaste kost voor inschrijving (+/- €236) en een voorschot op de studiepunten die zij opnemen (à +/- €11 per SP) Studenten met een buitenlands diploma volgen de procedure zoals beschreven op: https://www.kuleuven.be/english/application

ISP- IER Individueel studieprogramma (ISP) Overzicht OPO’s opgenomen in 1 academiejaar (AJ) Toegang via KU Loket Samenstellen vanaf dinsdag 4 september 2018 Deadline: woensdag 12 oktober 2018 (3e woensdag van het AJ) Extra info ISP Individueel examenrooster (IER) Persoonlijke examendata gekend bij start van AJ Examendata worden toegewezen Extra info IER

Equivalente OPO’s aan UGent Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

Equivalente OPO’s aan UGent - Overzicht Academiejaar 2017-2018! BasisOPO’s KU Leuven Equivalente OPO’s UGent Titel OPO SP Opleiding Tijdstip Les Kwantitatief onderzoek 1 (L03H7B) 4 Schakelprogramma Master verpleeg- en vroedkunde GVO Management en Beleid van de Gezondheidszorg Statistiek voor de gezondheidszorg: theorie (D012140)   1ste semester Woensdag 16.30u – 19.30u Statistiek voor de gezondheidszorg: data-analyse (D012534) 2de semester Maandag 16u - 19u Kwantitatief onderzoek 2 (L03H8A) 5 Schakelprogramma Master management en beleid van de gezondheidszorg Methodologie: kwantitatief onderzoek voor de gezondheidszorg (D012138) Maandag 13u - 16u

Equivalente OPO’s UGent - Inschrijven Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236) Herberekening studiegeld Te veel betaalde vaste kost wordt voor eind eerste semester teruggestort aan student

Equivalente OPO’s UGent - Aanvraag Aanvragen a.d.h.v. onderstaande tabel Bezorgen aan: isp.faber@kuleuven.be Naam XXX Voornaam Studentennummer Opleiding Schakelprogramma: master in de ergotherapeutische wetenschap Basisopleidingsonderdeel Equivalent opleidingsonderdeel OPOnummer en titel OPO Naam instelling + opleiding waar het equivalent OPO aangeboden wordt Voorbeeld L03H8A Kwantitatief onderzoek 2 UGent, Schakelprogramma Master management en beleid van de gezondheidszorg D012138 Methodologie: kwantitatief onderzoek voor de gezondheidszorg

Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 Personeelspsychologie, deel 1 (eerste semester - 4stp) Alternatief = gelijkwaardig OPO volgen in AJ 2018-2019 met creditcontract UGent (OPO ‘Human Resources Management - 5 SP uit Master Management en Beleid): http://studiegids.ugent.be/2018/NL/studiefiches/D000141.pdf In AJ 2019-2020: vrijstelling aanvragen voor Personeelspsychologie, deel 1 (P0M41A) uit Schakel ERGO o.b.v. behaalde credit op alternatief OPO in AJ 2018-2019 Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 - Inschrijven Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236)

Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 – Opgelet! Studiegeld - creditcontract interuniversitair student OPO ‘Human Resources Management’ kan alleen onder creditcontract aan UGent worden gevolgd Student betaalt 2x vaste kost (van +/- €236) Student kan niet afstuderen van Schakel EW in het academiejaar waarin hij/zij het OPO ‘Human Resources Management’ volgt Vrijstelling kan alleen worden aangevraagd in het academiejaar volgend op het academiejaar waarin student voor het OPO ‘Human Recources Management’ is geslaagd

Statuut interuniversitair student - Opgelet! Overlap mogelijk m.b.t. uurrooster en examenrooster tussen de OPO’s van het reguliere programma (Schakel EW) en de OPO’s die als interuniversitair student kunnen gevolgd worden aan de andere instelling Er worden hiervoor géén wijzigingen of verplaatsingen aangebracht!

Overige nuttige informatie Gast- en exchange account UGent Studenten Schakel EW krijgen standaard gast- en exchangeaccount aan UGent (ook zonder inschrijving als interuniversitair student) Bijv. om masterproefonderwerp te kunnen aanvragen Meer info - over account én masterproef - volgt later in de opleiding Herberekening studiegeld algemeen Rond april kan student herberekening van het studiegeld verwachten op basis van het effectieve aantal opgenomen studiepunten in het betreffende academiejaar

Flexibel studeren Diplomacontract Creditcontract Minimum 25 SP (opgelet: min 27 SP voor kinderbijslag) Studenten die aan het einde van het schakelprogramma gekomen zijn moeten altijd inschrijven onder diplomacontract als zij een getuigschrift wensen te ontvangen (zij kunnen ook voor < 25 SP inschrijven) Mogelijkheid om OPO’s te ‘tolereren’ Statuut student + sociaalrechterlijke gevolgen (kinderbijslag, studentenkaart, Toledo,…) Creditcontract Interessant voor studenten die < 25 SP willen opnemen Creditcontract aanvragen? (puntje 1: contracttypes)

Flexibel studeren Examencontract Volgtijdelijkheidsvoorwaarden Alleen recht op het afleggen van examens Je mag de lessen niet bijwonen, geen studentenkaart, niet alle voordelen ‘statuut student’,… Let op: niet alle vakken kunnen in examencontract worden opgenomen! Volgtijdelijkheidsvoorwaarden Bij alle contracten: rekening houden met volgtijdelijkheid OPO’s (zie programmagids: beginvoorwaarden van het betreffende OPO). Bv. Kwantitatief onderzoek 2

Flexibel studeren of L03H7B 31/05/2019 L03H7B: Kwantitatief onderzoek 1 31/05/2019

Flexibel studeren Werken en studeren Ondersteuning Website werkstudenten (info + aanvraag) Flexibel traject: diplomacontract met < 25 SP mogelijk Aanvraag flexibel traject: mail naar isp.faber@kuleuven.be Examenspreiding: binnen en buiten examenperiode als nodig Voorwaarde: ten minste 80 uur per maand werken of aan het werk zijn voor ten minste de helft van wat binnen arbeidssector als voltijdse tewerkstelling geldt + min 25 SP opnemen Ondersteuning Info over studiefinanciering, opleidingscheques, tijdskrediet, betaald educatief verlof,… zie website werkstudenten Betaald educatief verlof goedgekeurd Schakel ERGO voor AJ 2018-2019

Flexibel studeren Vrijstellingen EVK versus EVC EVK (vrijstellingen op basis van vroeger gevolgde opleidingen) EVK vrijstelling aanvragen? EVC (vrijstellingen op basis van eerder verworven competenties bv. beroepservaring) EVC vrijstelling aanvragen? EVC: zie samenwerkingsovereenkomst staat EVC via penvoerende instantie, maar afgesproken op stuurgroep dat EVC met implicaties voor schakel door procedure van Leuven kan opgevolgd worden.

Toledo - E-mail Elektronische leeromgeving (Toledo) Studentenmail Info van de docent Algemene info schakelprogramma Community ‘Schakel Master ergotherapeutische wetenschap’ Info vanuit Dienst Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing (DSO) en (examen)administratie Community ‘Examens@FaBeR’ Community ‘Studiebegeleiding @FaBeR’ Gepersonaliseerd uurrooster www.toledo.kuleuven.be Studentenmail Standaard: voornaam.achternaam@student.kuleuven.be

Bijkomende informatie Onthaal start academiejaar Zie algemeen uurrooster en brief bij inschrijving Dinsdag 25/09: 10u - 11u30 Gebouw De Nayer (GBDN) 02.05 Website FaBeR http://faber.kuleuven.be/ i.h.b. Studentenportaal http://faber.kuleuven.be/studenten/ i.h.b. Onderwijs http://faber.kuleuven.be/onderwijs/

Bijkomende informatie KU Leuven FaBeR Helpdesk http://help.faber.kuleuven.be UGent Tot en met januari 2019: laura.boets@ugent.be Vanaf februari 2019: liesbeth.lava@ugent.be

Bijkomende informatie Studieruimte FaBeR Via draaitrap boven ‘De Spuye’