Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19
Waarom de strijd tegen overdreven snelheid aangaan?
1ste vastelling: Snelheid zorgt voor onveiligheid 2015 3e plaats 69% 2017 1e plaats 81%
Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen. 2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS) Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen. Een ongeval tussen een auto en een voetganger. Snelheid van de wagen op het ogenblik van het ongeval Overlijdenskans voor de voetganger 30 km/u 5% tot 15% kans op overlijden - Lichte verwondingen komen het vaakst voor. 50 km/u 45% tot 60% kans op overlijden. Source : Vias Bijna 100% kans op overlijden. Meer dan 60 km/u
2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS) van de gemiddelde snelheid 1% van de gewonde personen 1,4% van de omgekomen personen 3% Bron: Rune Elvik, 2009 Pour les axes urbains
De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid 3de vastelling: Intensiteit van de snelheidsovertredingen op basis van de opgetekende inbreuken De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid Verdeling van de snelheidsovertredingen (> wettelijke snelheid) - Opgetekende inbreuken in 2018 – 24,068 inbreuken inbreuken < 15 km/u van 15 km/u tot 24 km/u van 25 km/u tot 34 km/u van 35 km/u tot 111 km/u Catégorieën/Snelheidsovertredingen 63% van de vastgestelde inbreuken – Grote snelheidsovertredingen van 15 tot 111 km/u boven de wettelijke snelheid.
Enkele voorbeelden van opgetekende snelheden in 2018 131 km/u Lambermontlaan 88 km/u Van Ooststraat Leopold III-laan 161 km/u Zone 50 ’s nachts in de week Zone 30 om 16.00 uur in de week om 10.00 uur in de week
Welke strategie hanteren in de strijd tegen overdreven snelheid?
Het aantal snelheids-controles opvoeren. Strategie in de strijd tegen overdreven snelheid Men gaat ervan uit dat de automobilisten hun strafbare gedrag aanpassen in functie van hun inschatting van het risico om gecontroleerd te worden. Het risico om gecontroleerd te worden, moet hoog ingeschat worden door de bestuurders. Het aantal snelheids-controles opvoeren. Rationele benadering van het gedrag gedragswijziging
Verscheidene preventieve radars 1. Dispositieven in de strijd tegen overdreven snelheid 9 vaste flitspalen 2 mobiele radars 1 trajectcontrole Leopold III-laan Verscheidene preventieve radars Lidar-radar
5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers 2. Personeel bij de radardienst Op 01 september 2018 5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers In 2017
Enkele resultaten opgetekend in 2018
Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018 10.117.662 Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018 Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire
Evolutie van het aantal gecontroleerde voertuigen 2016<>2018 Stijging van +150%
Controles met vaste radar of met Lidar 2016<>2018 = maal 4
De mobiele controles
Mobiele controles: Focus op de Z nes 101 110 185 83% 2017 2018 Op basis van de informatie van VIAS, die vastgesteld heeft dat de meeste snelheids-overtredingen zich voordoen in de omgeving van de scholen. Jaren 2016 2017 2018 Evolutie 2016<>2018 Aantal controles met een mobiele radar 101 110 185 83% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire
Tussen 2013 en 2018: het aantal inbreuken is verviervoudigd (x4,3) 2013<>2018 : +330% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire
Evaluatie van onze resultaten en van de strategie in de strijd tegen overdreven snelheid
Evaluatie van de strategie Het subjectieve risico vergroten voor de automobilisten om gecontroleerd te worden Vaststelling: Voor bepaalde assen bleven de opgetekende snelheden hoog ondanks de controles Evaluatie Wegens De reikwijdte van de snelheidsovertredingen De specificiteit van de snelheidsovertredingen (bijv. snelheidesovertredingen in welbepaalde tijdspannes)
Project « Prioritaire assen » - Rode assen Een gerichte operationele aanpak ontwikkelen De controles opvoeren Een communicatiecampagne realiseren in verband met deze controles om hun impact te vergroten 3. 1. 2. gedragswijziging Complementariteit 3 sleutel-concepten Postuleren: Hoe meer de bedieningselementen zichtbaar zijn voor de doelgroep, des te effectiever ze zullen zijn.
De verscheidene fasen van het project « Rode assen »
Prioritaire assen kiezen 1ste fase Keuze op basis van objectieve criteria Voorbeelden van criteria: Resultaten van voorafgaande snelheidscontroles Aantal ongevallen met lichamelijke letsels Grote aanwezigheid van zwakke weggebruikers Zone 30 Helmetsesteenweg; Koninklijke Sinte-Mariastraat; Van Ooststraat; Zone 50 Leuvensesteenweg; Jules Bordetlaan; Koningsstraat.
Waar bevinden de prioritaire assen zich? Koninklijke Sinte-Mariastraat Jules Bordetlaan Helmetsesteenweg Leuvensesteenweg Waar bevinden de prioritaire assen zich? Van Ooststraat Koningsstraat
De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen. Gebruik van de verkeersteller 2de fase Diagnose: De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen. Doel: bepalen van de reikwijdte van de snelheidsovertredingen, de verkeersstromen & de piekmomenten voor snelheidsovertredingen (dagen en uren) Gerichte controles
Enkele maatregelen op onze prioritaire assen
Prioritaire assen aan 30 km/u Wat is het aandeel van de snelheidsovertredingen? Snelheidsmeting voor 132.627 gecontroleerde voertuigen (73% snelheidsovertredingen)
Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30 Prioritaire assen aan 30 km/u Verdeling van de snelheidsovertredingen Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30 Snelheidsovertredingen per as – zone 30 Koninklijke Sinte-Mariastraat Helmetsesteenweg Van Ooststraat Van 31 tot 40 km/u Van 41 to 50 km/u Van 51 tot 60 km/u km/u 40 km/u 50 km/u >= 61 km/u Snelheidsovertredingen > 40 km/u = 54% van voertuigen (52.125 voertuigen) Snelheidsovertredingen > 40 km/u 67% voor de Koninklijke Sinte-Mariastraat (30.721 voertuigen). 46% voor de Helmetsesteenweg (10.983 voertuigen). 38% voor de Van Ooststraat (10.421 voertuigen).
Enkele grote snelheidsovertredingen Koninklijke Sinte-Mariastraat - 30 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 20 :05 :32 96 23 :11 :36 103 23 :27 :55 101 23 :47 :46 106 Woensdag 01 :10 :23 136 02 :45 :34 139 02 :48 :06 102 18 :36 :52 92 18 :52 :03 100 19 :57 :39 94 20 :28 :12 91 21 :00 :34 108 21 :03 :48 112 21 :28 :29 22 :16 :05 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 13:18:31 93 13:58:08 17:25:36 Woensdag 10 :13 :36 96 10 :16 :19 92 13:05:44 98 14:33:32 95 14 :53 :18 100 15 :45 :39 97 16 :13 :47 Donderdag 12:57:13 99 14 :23 :54 17 :41 :44 Vrijdag 15 :39 :23 16 :00 :12 Tussen 06:00 en 17:59
Jules Bordetlaan - 50 km/u Aandeel en verdeling van de snelheidsovertredingen Snelheidsmeting voor 55.422 gecontroleerde voertuigen van 51 tot 60 km/u van 61 tot 70km/u van 71 tot 80 km/u van 81 tot 150km/u (36.224 voertuigen) -> Snelheidsovertredingen > 60 km/u = 37% van de vastgestelde Overtredingen (13.267 voertuigen)
Enkele grote snelheidsovertredingen Jules Bordetlaan - 50 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 19:20:23 123 22:35:04 104 Dinsdag 19:26:18 115 19:52:09 110 20:00:45 108 20:59:39 105 Woensdag 00:09:54 Vrijdag 20:40:23 113 22:56:14 126 22:56:09 Zaterdag 20:06:40 21:31:49 Zondag 00:00:31 127 19:41:52 147 22:02:35 120 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 14:09:30 107 17:21:00 16:23:09 106 Dinsdag 13:36:10 113 16:42:34 101 Woensdag 12:47:55 17:53:26 104 Donderdag 16:43:17 117 Vrijdag 10:02:55 Zaterdag 14:34:14 13:36:54 132 Zondag 14:30:10 105 16:39:48 103 17:45:53 110 Tussen 06:00 en 17:59
Koningstraat (aantal= 46.064) Leuvensesteenweg & Koningsstraat Assen aan 50 km/u Leuvensesteenweg (aantal= 174.630) Koningstraat (aantal= 46.064) Gerichte controles Gerichte controles
Ten minste 1 gerichte controle per week/as De prioritaire assen controleren 3de fase De controles opvoeren Begin van de controles: oktober 2018 Ten minste 1 gerichte controle per week/as
De controles zichtbaar maken fase Meer communiceren over de verrichte controles om hun impact te vergroten. Gedrags-wijziging
Questions? Vragen?