Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dag en een week. dagen van de week dagindeling.
Advertisements

Dit is mijn presentatie over scholen in: Frankrijk, Spanje, Rusland en Peru Door: Dieuwke.
Fietspad.
VOX MUSICA BARCELONA. LEEFTIJDSGROEPEN • 12 – 15 jarigen (geboortejaar ) • 15 – 18 jarigen (geboortejaar 1994 – 1997) • 18 + jarigen (geboortejaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Localiseren en analyseren van incidenten bij lokale politiediensten N. Vyverman Flagis Studiedag ‘visie op veiligheid’ 8 oktober.
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Van probleemstelling naar doelstelling
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Project jongerencentrum Project jongerencentrum Khymani Timmerman & Najma Abdullahi.
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
2014 Nieuwjaar: woensdag 1 januari – Drie Koningen: maandag 6 januari Willemsplein.
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
Niet vergeten Zaterdag: Aankomst:10.15 de Fakkel (Italianen) CS (Fransen) Zondag:Family Day.
Module Solanum De aardappel. Economisch belang. Ziekten en plagen. De strijd tegen phytophtora. Het practicum. Module: DNAlab1 Solanum 1 PLANT: Solanum.
Belang van diepgaand onderzoek
Asbest op school Onderverdeling naar risico: Hechtgebonden Asbest
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Voorlichting nieuwe CAO PO
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Van tijd tot tijd Woordenschat.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
GuppenTennis t/m 12 jaar Binnen € 89,- Sterren Tennis 10 t/m 17 jaar Binnen € 139,- Volwassenen Tennis Vanaf 18 jaar Buiten € 139,- Binnen €169,- Tennislessen.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
TECHNIEK-PROJECT TKH Logistics. PROBLEEM!! Herfstvakantie: nieuwe vloer en schilderwerk Vrijdag 14 oktober is er ‘s ochtends school. Vrijdag 14 oktober.
JEUGDACADEMIE ‘OLTEGOARE’
Openingstijden La Vita Sana 2015
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Uitwisseling- Nederland
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Zijn verkeerszondaars ook brokkenmakers?
Werken in de kleine kring
Stand van zaken visieontwikkeling gezinsopvang
Toekomst van de autonome voertuigen
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Activiteitenlijst juli 2013
Infoavond examens 8 november 2017.
2011 Januarie Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrydag Saterdag
organiseert speciaal voor u een …
Toelichting Jeugd: Tarieven
Aanpassing Schooltijden
2011 Januarie Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrydag Saterdag
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
‘ANWB-fietsverlichtingsactie… …bij jou op school’
Afscherming 1 hour Monday ochtend morning.
Verkeerscijfers 2018 Politiezone RIHO.
Vormselvoorbereiding 2019
Transcript van de presentatie:

Persconferentie ZPZ 5344 – Brussel Noord 07.02.19

Waarom de strijd tegen overdreven snelheid aangaan?

1ste vastelling: Snelheid zorgt voor onveiligheid 2015 3e plaats 69% 2017 1e plaats 81%

Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen. 2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS) Een voorbeeld om de link te illustreren tussen snelheid en ongevallen. Een ongeval tussen een auto en een voetganger. Snelheid van de wagen op het ogenblik van het ongeval Overlijdenskans voor de voetganger 30 km/u 5% tot 15% kans op overlijden - Lichte verwondingen komen het vaakst voor. 50 km/u 45% tot 60% kans op overlijden. Source : Vias Bijna 100% kans op overlijden. Meer dan 60 km/u

2de vastelling: Snelheid speelt mee in 30% van de ongevallen met lichamelijke letsels (Bron: VIAS) van de gemiddelde snelheid 1% van de gewonde personen 1,4% van de omgekomen personen 3% Bron: Rune Elvik, 2009 Pour les axes urbains

De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid 3de vastelling: Intensiteit van de snelheidsovertredingen op basis van de opgetekende inbreuken De snelheidsovertredingen = km/u boven de wettelijke snelheid Verdeling van de snelheidsovertredingen (> wettelijke snelheid) - Opgetekende inbreuken in 2018 – 24,068 inbreuken inbreuken < 15 km/u van 15 km/u tot 24 km/u van 25 km/u tot 34 km/u van 35 km/u tot 111 km/u Catégorieën/Snelheidsovertredingen 63% van de vastgestelde inbreuken – Grote snelheidsovertredingen van 15 tot 111 km/u boven de wettelijke snelheid.

Enkele voorbeelden van opgetekende snelheden in 2018 131 km/u Lambermontlaan 88 km/u Van Ooststraat Leopold III-laan 161 km/u Zone 50 ’s nachts in de week Zone 30 om 16.00 uur in de week om 10.00 uur in de week

Welke strategie hanteren in de strijd tegen overdreven snelheid?

Het aantal snelheids-controles opvoeren. Strategie in de strijd tegen overdreven snelheid Men gaat ervan uit dat de automobilisten hun strafbare gedrag aanpassen in functie van hun inschatting van het risico om gecontroleerd te worden. Het risico om gecontroleerd te worden, moet hoog ingeschat worden door de bestuurders. Het aantal snelheids-controles opvoeren. Rationele benadering van het gedrag gedragswijziging

Verscheidene preventieve radars 1. Dispositieven in de strijd tegen overdreven snelheid 9 vaste flitspalen 2 mobiele radars 1 trajectcontrole Leopold III-laan Verscheidene preventieve radars Lidar-radar

5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers 2. Personeel bij de radardienst Op 01 september 2018 5 vaste medewerkers + 5 polyvalente medewerkers In 2017

Enkele resultaten opgetekend in 2018

Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018 10.117.662 Aantal gecontroleerde voertuigen in 2018 Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

Evolutie van het aantal gecontroleerde voertuigen 2016<>2018 Stijging van +150%

Controles met vaste radar of met Lidar 2016<>2018 = maal 4

De mobiele controles

Mobiele controles: Focus op de Z nes 101 110 185 83% 2017 2018 Op basis van de informatie van VIAS, die vastgesteld heeft dat de meeste snelheids-overtredingen zich voordoen in de omgeving van de scholen. Jaren 2016 2017 2018 Evolutie 2016<>2018 Aantal controles met een mobiele radar 101 110 185 83% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

Tussen 2013 en 2018: het aantal inbreuken is verviervoudigd (x4,3) 2013<>2018 : +330% Quand va-t-on l’utiliser Exposés: ppt Lettres: question circulaire

Evaluatie van onze resultaten en van de strategie in de strijd tegen overdreven snelheid

Evaluatie van de strategie Het subjectieve risico vergroten voor de automobilisten om gecontroleerd te worden Vaststelling: Voor bepaalde assen bleven de opgetekende snelheden hoog ondanks de controles Evaluatie Wegens De reikwijdte van de snelheidsovertredingen De specificiteit van de snelheidsovertredingen (bijv. snelheidesovertredingen in welbepaalde tijdspannes)

Project « Prioritaire assen » - Rode assen Een gerichte operationele aanpak ontwikkelen De controles opvoeren Een communicatiecampagne realiseren in verband met deze controles om hun impact te vergroten 3. 1. 2. gedragswijziging Complementariteit 3 sleutel-concepten Postuleren: Hoe meer de bedieningselementen zichtbaar zijn voor de doelgroep, des te effectiever ze zullen zijn.

De verscheidene fasen van het project « Rode assen »

Prioritaire assen kiezen 1ste fase Keuze op basis van objectieve criteria Voorbeelden van criteria: Resultaten van voorafgaande snelheidscontroles Aantal ongevallen met lichamelijke letsels Grote aanwezigheid van zwakke weggebruikers Zone 30 Helmetsesteenweg; Koninklijke Sinte-Mariastraat; Van Ooststraat; Zone 50 Leuvensesteenweg; Jules Bordetlaan; Koningsstraat.

Waar bevinden de prioritaire assen zich? Koninklijke Sinte-Mariastraat Jules Bordetlaan Helmetsesteenweg Leuvensesteenweg Waar bevinden de prioritaire assen zich? Van Ooststraat Koningsstraat

De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen. Gebruik van de verkeersteller 2de fase Diagnose: De snelheid van de weggebruikers meten op de prioritaire assen. Doel: bepalen van de reikwijdte van de snelheidsovertredingen, de verkeersstromen & de piekmomenten voor snelheidsovertredingen (dagen en uren) Gerichte controles

Enkele maatregelen op onze prioritaire assen

Prioritaire assen aan 30 km/u Wat is het aandeel van de snelheidsovertredingen? Snelheidsmeting voor 132.627 gecontroleerde voertuigen (73% snelheidsovertredingen)

Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30 Prioritaire assen aan 30 km/u Verdeling van de snelheidsovertredingen Totale aantal snelheidsovertredingen voor de assen in zone 30 Snelheidsovertredingen per as – zone 30 Koninklijke Sinte-Mariastraat Helmetsesteenweg Van Ooststraat Van 31 tot 40 km/u Van 41 to 50 km/u Van 51 tot 60 km/u km/u 40 km/u 50 km/u >= 61 km/u Snelheidsovertredingen > 40 km/u = 54% van voertuigen (52.125 voertuigen) Snelheidsovertredingen > 40 km/u 67% voor de Koninklijke Sinte-Mariastraat (30.721 voertuigen). 46% voor de Helmetsesteenweg (10.983 voertuigen). 38% voor de Van Ooststraat (10.421 voertuigen).

Enkele grote snelheidsovertredingen Koninklijke Sinte-Mariastraat - 30 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 20 :05 :32 96 23 :11 :36 103 23 :27 :55 101 23 :47 :46 106 Woensdag 01 :10 :23 136 02 :45 :34 139 02 :48 :06 102 18 :36 :52 92 18 :52 :03 100 19 :57 :39 94 20 :28 :12 91 21 :00 :34 108 21 :03 :48 112 21 :28 :29 22 :16 :05 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Dinsdag 13:18:31 93 13:58:08 17:25:36 Woensdag 10 :13 :36 96 10 :16 :19 92 13:05:44 98 14:33:32 95 14 :53 :18 100 15 :45 :39 97 16 :13 :47 Donderdag 12:57:13 99 14 :23 :54 17 :41 :44 Vrijdag 15 :39 :23 16 :00 :12 Tussen 06:00 en 17:59

Jules Bordetlaan - 50 km/u Aandeel en verdeling van de snelheidsovertredingen Snelheidsmeting voor 55.422 gecontroleerde voertuigen van 51 tot 60 km/u van 61 tot 70km/u van 71 tot 80 km/u van 81 tot 150km/u (36.224 voertuigen) -> Snelheidsovertredingen > 60 km/u = 37% van de vastgestelde Overtredingen (13.267 voertuigen)

Enkele grote snelheidsovertredingen Jules Bordetlaan - 50 km/u Enkele grote snelheidsovertredingen Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 19:20:23 123 22:35:04 104 Dinsdag 19:26:18 115 19:52:09 110 20:00:45 108 20:59:39 105 Woensdag 00:09:54 Vrijdag 20:40:23 113 22:56:14 126 22:56:09 Zaterdag 20:06:40 21:31:49 Zondag 00:00:31 127 19:41:52 147 22:02:35 120 Tussen 18:00 en 05:59 Dag Uur Snelheid [km/u] Maandag 14:09:30 107 17:21:00 16:23:09 106 Dinsdag 13:36:10 113 16:42:34 101 Woensdag 12:47:55 17:53:26 104 Donderdag 16:43:17 117 Vrijdag 10:02:55 Zaterdag 14:34:14 13:36:54 132 Zondag 14:30:10 105 16:39:48 103 17:45:53 110 Tussen 06:00 en 17:59

Koningstraat (aantal= 46.064) Leuvensesteenweg & Koningsstraat Assen aan 50 km/u Leuvensesteenweg (aantal= 174.630) Koningstraat (aantal= 46.064) Gerichte controles Gerichte controles

Ten minste 1 gerichte controle per week/as De prioritaire assen controleren 3de fase De controles opvoeren Begin van de controles: oktober 2018 Ten minste 1 gerichte controle per week/as

De controles zichtbaar maken fase Meer communiceren over de verrichte controles om hun impact te vergroten. Gedrags-wijziging

Questions? Vragen?