Het verbeteren van het reken-wiskundeonderwijs aan Pabostudenten: eigen vaardigheid op het gebied van meten Mark van Houwelingen 1 februari 2019 Van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
METRIEKE STELSEL Museum Ouder-Amstel.
Advertisements

Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Van doelen naar reflectie
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Nationale Rekendagen 2006 Opening Marjolein Kool Hogeschool Domstad Volgens Bartjens De Professional.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
RTTI – kennismaking en ervaring
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Zoek de het juiste antwoord 100 cm1 meter 100 meter1000 centimeter100 decimeter 1000 meter2000 meter meter next.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Tevredenheidsonderzoek 2017
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Les 8 meten en meetkunde in huis
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen:
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
taal speelt een rol in alle vakken
Meten en meetkunde les 3: omtrek, oppervlakte en inhoud
Praktijkgericht onderzoek
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
how to create an Optimal Classroom Experience
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Het verbeteren van het reken-wiskundeonderwijs aan Pabostudenten: eigen vaardigheid op het gebied van meten Mark van Houwelingen 1 februari 2019 Van Houwelingen, M.J. (2018). Measurement Numeracy Education for Prospective Elementary School Teachers: Effects of inductive and deductive teaching on classroom interaction and student performance. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam Uitgeverij.

Even voorstellen… Mark van Houwelingen Reken-wiskundedocent aan de Pabo van Hogeschool Rotterdam sinds 2007 Promotieonderzoek: 1-3-2013 t/m 27-11-2018 Begeleid door prof. dr. Willem Heiser, dr. Kees van Putten en dr. Erik van Schooten mailto: houmj@hr.nl

Onderzoeksthema: Pabostudenten beter leren rekenen bij het onderdeel ‘meten’ 400 dal = ... m3 De camping is 700m bij 900m. Wat is de omtrek van de camping op een kaart met schaal 1 : 4000? Licht je antwoord duidelijk toe. Mijn aquarium heeft de volgende afmetingen: 75 cm bij 4 dm bij 5 dm. 2/3 deel van het aquarium is gevuld met water. Hoeveel liter water zit er in het aquarium? Licht je antwoord duidelijk toe. De oppervlakte van een ruit is 16 dm². De ene diagonaal is twee keer zo lang als de andere diagonaal. Hoe lang zijn de diagonalen van de ruit? Licht je antwoord duidelijk toe.

Onderzoeksdoel Het hoofddoel van mijn onderzoek was om te achterhalen of - bij de interactie 1 tijdens de lessen in een cursus rekenvaardigheid aan Pabostudenten over het onderdeel 'meten' – een inductieve aanpak een groter positief effect op de leerwinst van eerstejaars Pabostudenten heeft dan een deductieve aanpak. 1 KNAW (2009). Rekenonderwijs op de basisschool: analyse en sleutels tot verbetering. Amsterdam: KNAW.

Design Toets vooraf, cursus (5 lessen van 50 minuten), toets achteraf Deductief Inductief Docent 1 Groep A Groep B Docent 2 Groep D Groep C Docent 3 Groep F Groep E Docent 4 Groep G Groep H Docent 5 Groep J Groep I Toets vooraf, cursus (5 lessen van 50 minuten), toets achteraf Vooraf ingedeelde Pabogroepen, studenten niet random toegewezen aan didactische aanpak (inductief / deductief), dus: quasi-experiment.

Deel 1: vaardigheid ‘meten’ meten… Instrument ontwerpen (een toets ontwikkelen) studentvaardigheid meten is 'meten' 1 vaardigheid, of bestaat meten uit sub-vaardigheden: schatten van maten, inwisselen binnen het metrieke stelsel, schaalrekenen, en inhoud- en oppervlakteberekeningen

Deel 1: vaardigheid ‘meten’ meten… pilot study (om goede toetsitems te selecteren) toetsitems van de Pabo HR  verschillende toetsversies Resultaat van toetsende factoranalyses: de laatste 3 sub-vaardigheden zijn aparte vaardigheden, de eerste waarschijnlijk niet. Item-selectie: verschillende p-values (moeilijkheid variëren) en hoge item-rest correlaties Sayant detail: nul voldoendes bij de pretest (norm: 70% goed).

Deel 2: twee lesprogramma's Literatuuronderzoek: wat behelzen die twee aanpakken? Experts geïnterviewd (met verschillende voorkeuren) Inductief (docent kiest een realistische context als speelveld voor studenten om wiskundige procedures en regels te ontdekken) Deductief (docent legt wiskundige procedures en regels uit, en daarna passen studenten die toe in verschillende contexten) Ontwerp lesprogramma’s met focusgroep van vijf docenten

Deel 3: video-opnamen van de lessen Variabelen: type vragen van docent mate van interactie Fidelity check Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid

Deel 3: video-opnamen van de lessen Gemeten variabelen (per interval van 120 sec) type vragen dat de docent overwegend stelt (controlerend / stimulerend) mate van interactie (# sec student(en) aan het woord)

Deel 3: video-opnamen van de lessen Fidelity check in hoeverre deden docenten wat hen gevraagd is? Docent 1 Docent 2 Docent 3 Docent 4 Docent 5 Sheet is besproken 91% 88% 96% 56% 83% Vragen op de sheet zijn gesteld 100% 81% 97% Sheet is op geïnstrueerde wijze behandeld (deductief/inductief) 86% 98% 74%

Deel 3: video-opnamen van de lessen Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid tellen van het aantal seconden interactie (ICC): bijna perfect vragen markeren als inductief/deductief (Cohen’s kappa): substantieel.

Deel 3: video-opnamen van de lessen Repeated measures ANOVA (met ‘kwart les gemiddelden’ van type docentvragen en mate van interactie) Effect docent en aanpak op type docentvragen en mate van interactie? Nee, en ja…

Bij inductief stelden docenten meer stimulerende vragen

Bij inductief was er meer interactie

Deel 4: effect van de didactische aanpak op de leerwinst Vooraf getest: geen reden om multilevel te analyseren onvoldoende verschillen tussen paboklassen en tussen docenten ANCOVA variantie analyse, waarin gecontroleerd wordt voor (een) bepaalde variabele(n). Met ANCOVA’s gemeten: effect van de aanpak op de posttest score, na controle voor het effect van de pretest score.

Deel 4: effect van de didactische aanpak op de leerwinst Geen significant verschil in leerwinst ook niet na controle voor andere variabelen zoals wiscat score, en zelf gerapporteerde variabelen als # studentvragen, hoe goed opgelet. Ook andere studentvariabelen (zoals thuistaal, vooropleiding, vooropleiding van de ouders, sekse) hadden geen significante invloed op de leerwinst. Tussen docenten ook geen significante verschillen in leerwinst deelnemende docenten deden het allemaal ongeveer even goed.

Tsja… Geen effectverschil, tegenvaller? Toch interessant: inductief / deductief leerwinst Geen effectverschil, tegenvaller? Toch interessant: Hoewel er een significante relatie is tussen de didactische aanpak en de mate van interactie en tussen de didactische aanpak en het type vragen dat de docent stelt, (maar niet tussen de docent en de mate van interactie en tussen de docent en het type vragen dat de docent stelt), heeft de didactische aanpak geen significant effect op de leerwinst (i.e., als we corrigeren voor de pretest score, is er geen significant effect van de didactische aanpak op de posttest score). Interactie & type docentvraag

Ervaringen… Begeleiding: promotor, copromotor, lector, CRK, themagroep, cursussen, HR intervisie, collega’s, … Writer’s block & flow (nacht) Omgaan met tegenslagen Pianoman & “de muur” TGIF: Jacko’s.

Kernpunten In inductieve lessen op de Pabo over meten is er meer interactie, en stellen docenten meer stimulerende vragen dan in deductieve lessen. Voor Pabo studieprestaties maakt het niet uit of er inductief of deductief wordt lesgeven. Het rekenen met maten binnen het metrieke stelsel, het rekenen met schaal en het rekenen met lengte, oppervlakte en inhoud zijn drie te onderscheiden vaardigheden, maar voor het schatten van maten geldt dit waarschijnlijk niet. Stelling: Het reken-wiskundeonderwijs aan de Pabo wordt te vaak gewijzigd, zonder empirische bewijzen van het effect ervan op de studieprestatie van studenten.

Vragen? Van Houwelingen, M.J. (2018). Measurement Numeracy Education for Prospective Elementary School Teachers: Effects of inductive and deductive teaching on classroom interaction and student performance. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam Uitgeverij. mailto: houmj@hr.nl