KUNSTBESCHOUWING periode 1 – les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
OP MEIBEDEVAART NAAR DADIZELE.
Karel en grote problemen
Seculiere en Reguliere Geestelijken
H3 Van Mohammed tot Karel de Grote
Kloosters & kathedralen
Tijd van monniken en ridders
The shortest history of Europe
6.3 De machtige kerk.
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Verdediger van het Christendom
Paragraaf 4 Beeldende kunst en muziek
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Literatuur, hoofdstuk 1 Opdrachten.
469 Doop Frankische koning Clovis
Gemaakt door: Stef Zuidervaart en Fleur Nordmann
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 11: Het Christendom in Europa Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders.
Een anachronisme? Welk beeld heb jij bij/van ridders?
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Middeleeuwen.
3.3 Christendom in Europa.
Hoofdstuk 1 p 12 t/m begin van de Middeleeuwen
Paragraaf 3.3 Deze les: Feodale stelsel
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
De Romeinen en het christendom
De kruistochten.
ROMAANSE ARCHITECTUUR
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Leven in een middeleeuwse stad
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Romaanse kunst 11de en 12de eeuw Klik F5.
Tijd van monniken en ridders
Goed voorbereid naar de Pabo!
De strijd om de macht: van feodale naar territoriale koninkrijken
Zingen Vers 1 De HEER regeert, bekleed met majesteit,
Een Christelijke samenleving
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Cultuur van de Kerk 11e t/m 14e eeuw.
Ka11. het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
§4 Christendom in Europa
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Ontstaan van een decentrale, feodale standensamenleving
Op naar feodaal Europa (een strijd om macht) (feodaal stelsel = Leenstelsel, adel regeert)
Middeleeuwen Op weg naar het hiernamaals. Verval van het Romeinse rijk Hoogtepunt Romeinse rijk West Romeinse rijk vervalt tot Italië Byzantijnse rijk.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
De vroege middeleeuwen
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Monniken en ridders 5.1 Leenheren en leenmannen
VWO 5 Middeleeuwen – les 2 SCHM.
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
De vroege middeleeuwen
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Pelgrimstochten (bijlage: “Waarschuwingen en vermaningen”)
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Vervolg algemene inleiding & Architectuur
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Kenmerk 12: Ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur Les 22 artikel: Een hoffelijke anachronisme.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
( algemeen) (geschreven literatuur)
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Transcript van de presentatie:

KUNSTBESCHOUWING periode 1 – les 3

ROMAANSE KUNST 1000 - 1200

ROMAANSE KUNST Romaans: verwantschap met de Romeinse (bouw)kunst.

ROMAANSE KUNST - ALGEMEEN • Romaanse kunst verspreid over West-Europa • Kleine dorpen / steden • Christendom belangrijk •Feodale heer/ leenman leidt dorpen en steden •Gesloten economie

Romaanse kunst: standen. 1 Koning/ keizer. 2 Feodale heer / leenman. 3 Vazal. Vazal = een getrouwe van een koning, hoge edele of geestelijke in de middeleeuwen. Wanneer hij beleend wordt door zijn overste is hij een leenman. Dit gebruik begon onder de Karolingische koningen. Deze hoopten met de belening een groep loyale edelen tot hun beschikking te hebben. 3 Horigen (soort slaaf).

Monniken verrichten diverse ambachten: beeldhouwen, glasblazen, illustreren van bijbelgedeelten (initialen, miniaturen). Vanaf 10e eeuw veel heiligenverering hierdoor meer altaren en beelden in kerken, veel relieken. KLOOSTERLEVEN

RELIEK / RELIKWIE • overblijfselen of voorwerpen die in contact zijn geweest met de heilige

PELGRIMSTOCHTEN • Santiago de Compostella. • Tochten gevaarlijk PELGRIMSTOCHTEN • Santiago de Compostella. • Tochten gevaarlijk. • Doel: o.a. boetedoening. de Sint Jacobsschelp het attribuut van Jacobus de Meerdere. Hieraan dankt de schelp dan ook haar naam. De schelp is het embleem van de bedevaart naar Santiago de Compostela

Links: de goede wereld. • Rechts: de slechte wereld Links: de goede wereld. • Rechts: de slechte wereld. Angst belangrijk onderdeel maatschappij.

‘Initiaal Q door St. Gregorius’, detail, 1111, SCHILDERKUNST ‘Initiaal Q door St. Gregorius’, detail, 1111, Materiaal: perkament.

San Angelo in Fornis, eind 11de eeuw/ begin 12de eeuw, fresco. • Majestas domini (= majesteit des heren) is een bekend thema uit de christelijke iconografie. Het stelt de glorierijke verrezen Christus voor, die terugkeert op het einde der tijden, in een wolk van licht. Christus wordt dikwijls voorgesteld in een mandorla, gezeten op een regenboog, een wolk, een bol die de kosmos of de wereld voorstelt, of op een troon met de wereld aan zijn voeten, en een boek of boekrol in zijn hand, al of niet omgeven door andere figuren. • Symmetrie. • Functie fresco: onderwijs. San Angelo in Fornis, eind 11de eeuw/ begin 12de eeuw, fresco. Een mandorla is een amandelvormige figuur, waarin vaak Christus of een heilige wordt afgebeeld.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=-prAIz0urTE

BEELDHOUWKUNST TIMPAANDECORATIES

Detail • geen vrijstaande figuren want dat is afgoderij • het gaat om het verhaal en de symboliek, niet om het naturalisme

Tapijt van Bayeux, 1077, detail. TAPIJTEN Tapijt: 70/ 73 meter lang. Gemaakt in het rijk van Karel de Grote (Franken). Onderwerp: verovering van Engeland door Willem de Veroveraar. Tapijt van Bayeux, 1077, detail.

Vormgeving: cartoonachtig. Boven- & onderrand.

ARCHITECTUUR De geweldige afmetingen en massiviteit van de kerk geven de bezoeker een gevoel van nietigheid ten opzichte van het goddelijke. Dwarsschip op middenschip; kruisvorm. Tongewelven erg zwaar, daarom dikke muren en kleine ramen. Ook helpen gordelbogen het gewicht te dragen.

GORDELBOGEN

INTERIEUR St. Sernin de Toulouse (1080- 1120) Kenmerken: Grote kerk. Tongewelf. Rondbogen. Halfzuilen. Zware muren. Kleine ramen.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=onMiTBDHSOs

https://www.youtube.com/watch?v=xHBw-5G7i88