Health disparities Caring for vulnerable groups Personcentredness Reflection on your self Minor 2018 Prof. Dr. Maria van den Muijsenbergh, GP / streetdoctor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Instructie grammatica
User Centred Development
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Muziek - Ricky King - Medley
Gezondheidsvaardigheden en de kunst van elkaar begrijpen
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Climbing For Life Awareness- and fundraising campaign on asthma, cystic fibrosis and other lung diseases Draw attention to asthma, cystic fibrosis.
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Jannes Huisman Senior coach
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
THEME 12 TOPIC 1 Repetitie Theme 12.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
5e straatdoktersymposium 2019
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Health disparities Caring for vulnerable groups Personcentredness Reflection on your self Minor 2018 Prof. Dr. Maria van den Muijsenbergh, GP / streetdoctor

Causes of health disparities Air pollution Unhealthy work Poverty Loneliness Violence Social exclusion Chronic stress Low selfesteem Langdurig ongezonde omstandigheden Armoede – slechte huisvesting – geweld – fijnstof – onvoldoende groen Ongezonde leefstijl migratiestress Gebrek aan zinvolle dagbesteding Sociale uitsluiting – eenzaamheid - discriminatie -> laag gevoel zelfwaarde en self-efficacy + Tekortschietende gezondheidsvaardigheden -> chronische stress overstijgt vermogen lichaam zich aan te passen (allostasis)-> direct hormonaal effect: meer atherosclerose – meer DM Tekortschietende gezondheidsvaardigheden -> minder goed voor gezondheid zorgen -> ook daar ontevreden / onzeker over -> nog lager gevoel zelfwaarde Laaggeletterdheid – taalbarriere – stress – uitputting – ouderdom Fysieke beperkingen Kirkengen 2010 epidemiologisch bewijs schadelijke effecten chronische tegenslag (allostatic load) Commission on social determinants of health et al. Achieving health equity: from root causes to fair outcomes: Commission on Social Determinants of Health, Interim statement. 2007. Tomasdottir 2016 existentiele ongemak (gebrek zelfwaardering, , sociale contacten: draagt bij ana allostatic load en ziekte wel Marc Chagall loniless

Person centred care Example of the man with tennis elbow to illustrate the difference between protocol right care and person centred good care – need for broad bio – psycho-social approach Need for positive affirmative communication to restore the self

Good doctor sees and listens: need for personal continuity of care – being a person yourself Luke Fildes 1887 The doctor

Equity = everyone gets what he needs

Programme 3 months full-time 3d year medical school (age approx 21 years) 15 students Theme: health disparities and personcentred care for Migrants People with intellectual disabilities Homeless / prisoners Addiction / violence / psychiatry / low literacy Focus on the person and his experiences: Of the patient and of the student

Methods practice visits, patients in classroom, communication training, lectures, casus, Focus on storytelling and experiences Each week intervision meetings on personal experiences Start: telling our own life story and development Asignment: writing an essay on how they personnally view vulnerable people and their role as a doctor Last week : re-write the essay Pitch: “what has changed in yourself”

Observations Difficult / ackward in the beginning Used to protocols Used to “professional distance” Used to biomedical approach Recognition from own life experiences Impressive personal growth Pitches and presentations not traditional PPT’s Fairy tale Movie about the life of a homeless Refugee invited for role play consultation Animated movie

experiences students “Lost my fear for the homeless” “Got insight in my own vulnerability” “Lost my fear for the homeless” “Realise now that the emphasis on autonomy can be a symptom of creating a distance when you do not want to take responsibility as a doctor and person” “I was always trying hard to change myself, now I realise I can simply be myself – imperfection is human” “I feel the distance between me and the others is smaller, yet I know better how to set my own boundaries”

Lessons for next year More lectures / texts about psychology / self First introduction to philosophy Training debating skills