Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ANNO Conseil Supérieur dHygiène Section I : maladies de civilisation Section II : prophylaxie des maladies transmissibles et usage des produits.
Advertisements

gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Beheers- en beleidscoördinatie binnen een verzelfstandigde overheidslandschap De ervaring van.
Georges Carlens, Administrateur-generaal
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuurssovereenkomsten : verfijnde aandachtspunten Mei 2008.
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
A16 Aanmaken en communiceren van glossarium Composer un glossaire et le communiquer Comité consultatif : BPR van het Federaal Agentschap voor.
Deel 1 : omgevingsanalyse 21/02/2005
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Introductie OHSAS
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
6 novembre 2013 Groupe de travail « Contrôle de la qualité des données du Registre national » Werkgroep “Kwaliteitscontrole gegevens Rijksregister.
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Plan d’action IEC Actieplan IAB Benoît Vanderstichelen Vice-président - Ondervoorzitter.
CALL MI-IS Van Mystery Shopper naar Procesbeheer POD Maatschappelijke Integratie Julien Van Geertsom Voorzitter POD MI.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Mise en œuvre de la pharmacie clinique en unité de soin Toepassing klinische farmacie op de verpleegafdeling.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
Gebruikerscomité van het Rijksregister - Comité des utilisateurs du Registre national
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Van thuisloosheid tot maatschappelijke integratie De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale Julien.
Grammatica: de zinsbouw Mélanie Baelen. La phrase simple.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Conseil consultatif de la magistrature Adviesraad van de magistratuur 1.
Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité.
MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE LEREN Les stages sociaux Informations générales Les stages sociaux, vivre ensemble, ça s’apprend.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
De omkadering en opvolging van uw stage
AMIF 09/08/
Instruments pour les communes Instrumenten voor de gemeenten
Onderhandelingen vierde generatie BO
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
LEAN Academy Informatie sessie 10 november 2017.
eGezondheid en (extramurale) artsen-specialisten
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
CONTRAT D’ASSISTANCE SOLVIC / BASF
Résultats de l’enquête sur les normes de qualité de la préparation des médicaments au sein des officines hospitalières 24 avril 2018.
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst

Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
La gouvernance associative Het vereningsbestuur
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Governance in Sociale Zekerheid
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Stuyflab transfrontalier grensoverschrijdend Stuyflab
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Infosessie AMIF 43 Séance d’information FAMI 43
Alexandra Claeys Isabelle Rihon
Transcript van de presentatie:

Introductie: algemene basisprincipes van de Bestuursovereenkomst Event 20 Responsabilisering OISZ Vrijdag 25/05/2018 -09h55 Amaury Legrain (FOD VVVL) Manu Breynaert (FOD SZ)

BO OISZ: Samengevat Tussen de Federale Regering en elke OISZ Organisatoinele performantie 13 OISZ 12.000 medewerkers Operationeel budget van 1 miljard/jaar Periode van 3 jaar Wat niet? Budgetten/doelstellingen voor sociale voordelen Effecten op sociaal beleid Slide Amaury De bestuursovereenkomst is een overeenkomst tussen de federale overheid en een OISZ en bepaalt het kader voor het bestuur van deze instelling Federale overheid : de toezichthoudende minister(s), de minister bevoegd voor begroting, de minister bevoegd voor ambtenarenzaken OISZ: de Administrateur-generaal, de Adjunct-administrateur-generaal, een afvaardiging van het beheerscomité koninklijk besluit van 3 april 1997 met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels

Historiek – 5 generaties 1e generatie (2002-2005) 2e generatie (2006-2009) 3e generatie (2010-2012) 4e generatie (2013-2015) 5e generatie (2016-2018)  72 BOCA’s Slide Amaury + Manu  ik zou graag de pdca verwijzing doen  Op naar de 6e generatie! 18/05/2019 Event OISZ

Objectifs au service de l’usager College OISZ 09/12/2016 Autonomie de gestion Objectifs au service de l’usager Objectifs suivis et adaptés Budgets pluriannuel Slide Amaury Autonomie + responsabilisering m.b.t. de resultaten = nieuwe relatie Staat-OISZ + betere resultaten Duidelijke doelstellingen OISZ (SMART) Budget voor 3 jaar Aanpasbare contracten Engagementen voor de Staat Respect van de autonomie OISZ Output georiënteerde processen Engagements de l’Etat Négociation des objectifs 18/05/2019 Event OISZ

Des objectifs de service chiffrés College OISZ 09/12/2016 Des objectifs de service chiffrés Service aux usagers / assurés sociaux Optimalisation interne Support aux politiques sociales Slide Manu Externe klantgerichtheid Het Handvest van de Sociaal Verzekerde omzetten in concrete acties 18/05/2019 Event OISZ

de réponse aux question Accueil physique et téléphonique College OISZ 09/12/2016 Rapidité et qualité de réponse aux question Accueil physique et téléphonique Information générale sur ls droits sociaux Rapidité et qualité de décision/payement Gestion électronique des droits Slide Manu Des analyses effectuées, il ressort que les dispositions suivantes sont présentes dans une grande majorité des contrats : Des engagements concernant la mise à disposition d’information générale, principalement via le site Internet ou l’organisation de sessions d’information / de campagnes spécifiques pour certains groupes-cibles quant à leurs droits sociaux. La plupart des IPSS expliquent, via leur site web ou le site portal, les droits auxquels les assurés peuvent prétendre ainsi que les procédures pour les obtenir ; Des engagements concernant l’accueil physique ou téléphonique des clients, notamment via des engagements chiffrés en matière de réponses aux calls téléphoniques ou la définition des heures d’ouvertures des bureaux. Certaines IPSS mesureront également la satisfaction des usagers pour la réception téléphonique (ONP, FMP) ; Des engagements en matière de rapidité de réponses aux demandes d’information individualisée ; Des engagement en matière d’automatisation des droits en informatisant les flux d’information et les interactions avec les usagers (usage d’une e-box), leur permettant de repérer plus en amont des cas devant faire l’objet d’une décision ou d’une adaptation de décision et leur permettant d’éviter ou de repérer plus facilement les erreurs ou fraudes dans l’octroi de droits sociaux ou dans le payement des allocations ; Des engagements concernant la réalisation d’enquêtes de satisfaction soit de manière générale soit ciblées vers certains services comme l’accueil téléphonique. Les enquêtes de satisfaction sont présentes depuis un certain temps dans les contrats des IPSS : Des engagements en matière de rapidité concernant le traitement des dossiers d’octroi et ou de payement ; Des engagements en matière de récupérations d’indus via l’organisation de contrôles, la définition de normes chiffrées en matière de montants récupérés ou la participation à la politique de la lutte contre la fraude sociale (SIRS, ePV, etc.) ; Des engagements concernant la gestion des plaintes en définissant des objectifs visant à implémenter/améliorer leur système de gestion des plaintes ou déterminant des normes de rapidité pour le traitement des plaintes. Six IPSS font explicitement allusion à leur participation au Réseau fédéral Gestion des plaintes ; Rapidité et qualité dans la gestion des indus Rapidité et qualité dans la gestion des plaintes Mesurer la satisfaction vis-à-vis du service 18/05/2019 Event OISZ

Co-création / participation College OISZ 09/12/2016 Slide Manu La qualité de l’information individualisée fournie sur demande (5 IPSS sur 13). A ce sujet, il faut signaler les dispositions de l’ONP qui s’engage sur un pourcentage d’usagers satisfaits concernant le traitement des demandes d’information ;   vb FPS engagement van een % van de bevraagden La mise en place de mesure de co-création avec les usagers afin de définir la qualité de service rendu par l’IPSS (2 IPSS sur 13). La CAAMI organise tous les 3 ans une concertation avec les prestataires de soins tandis que l’INASTI s’engage sur le principe de cocréativité ; L’utilisation des média sociaux (2 IPSS sur 13) : l’ONP s’engage à utiliser les média sociaux, à réaliser une compagne destinée aux jeunes travailleurs et à implémenter un outil de monitoring des média sociaux. L’INASTI ne définit aucun engagement en la matière mais se réfère, dans sa politique IT, à un outil de monitoring des média sociaux ; Utilisation des médias sociaux Co-création / participation dans l’innovation Objectifs en matière de satisfaction 18/05/2019 Event OISZ

Des objectifs négociés Event OISZ 18/05/2019 Des objectifs négociés BILATERALE TRILATERALE Proposition d’objectifs et de budget Attentes de l’Etat Slide Amaury Cadre budgétaire Synergies TRILATERALE

Attentes de l’Etat Charte de l’AS Objectifs SMART Event OISZ 18/05/2019 Charte de l’AS Objectifs SMART Marge d’amélioration, comptabilité analytique Efficience, Synergie de gestion, soutien à la politique, lutte contre la fraude sociale, simpl administrative, charte de l’AS, comptabilité analytique, employeur responsable lutte contre la fraude sociale, audit interne, employeur responsable, employeur attractif, reporting P&O, comptabilité analytique Efficience et plus-value des projets, services charte AS implication assurés sociaux Synergies RH, ICT et log Slide Amaury

Des budgets pour des objectifs Event OISZ 18/05/2019 Des budgets pour des objectifs Slide Manu

Des objectifs suivis et adaptés College OISZ 09/12/2016 Des objectifs suivis et adaptés Jaarlijks bestuursplan Tsstijds verslag Jaarlijks verslag Jaarlijks overleg Aanpassing Jaarlijkse cyclus Slide Manu De doelstellingen worden eerst onderhandeld • Bestuursplan: dit plan wordt elk jaar door de OISZ opgesteld en bepaalt welke acties moeten worden ondernomen om de doelstellingen en verbintenissen van de bestuursovereenkomst te realiseren; • Boordtabellen: de wetgeving bepaalt dat de indicatoren en projecten vermeld in de bestuurovereenkomsten moeten worden opgevolgd aan de hand van een boordtabel; • Samenwerkingsprotocol: dit protocol regelt de manier, inhoud, organisatie en frequentie voor het afleggen van verantwoording door de instelling wat de verwezenlijking van de doelstellingen betreft. Dit protocol wordt afgesloten tussen de regeringscommissarissen, het beheerscomité en de administrateur-generaal van de instelling ; • Verslagen over de uitvoering van de overeenkomst: de instelling stelt minstens een jaarverslag en een halfjaarlijks verslag op over de uitvoering van de overeenkomst; •Jaarlijks overleg: het jaarlijks overleg tussen de vertegenwoordigers van de instelling en de regeringscommissarissen heeft als doel de jaarlijkse resultaten van de instelling vast te stellen en hieruit conclusies te trekken voor de toekomst. De deelnemers stellen voor de verantwoordelijke ministers een gemotiveerd en tegensprekelijk verslag op over de resultaten van het overleg en zetten, voor de aangelegenheden waarvoor men niet tot een akkoord is gekomen, de verschillende standpunten uiteen

Flexibiliteit: Aanpassen mogelijk Bij lopende BOCA : specifieke procedures om volledige heronderhandeling te vermijden Aanpassen targets van projecten en indicatoren via regeringscommissarissen Nieuwe opdracht (na wet) via Voogdij en Budget/AZ Tussen generaties BOCA : stabilisering van de gemeenschappelijke teksten rond processen Slide Amaury BOCA wil niet zeggen dat er geen voorstellen (opgelegde) aanpassingen van de Regering (doelstellingen, budget) kunnen volgen. Maar de Regering dient wel rekening te houden met de gevolgen van deze aanpassingen. 18/05/2019 Event OISZ

Autonomie als basisvoorwaarde Autonomie ≠ beloning maar een basisvoorwaarde voor meer efficëntie Autonomie ≠ eind aan controle maar een omvorming van ex ante naar ex post controle Verschillende dimensies: Transfers tussen enveloppen Herinschrijving van investeringen Generen eigen inkomsten Operationele autonomie in het bepalen van de doelstellingen Facility: volle eigendom van de gebouwen Besparingen zetten alsmaar meer druk op autonomie Slide Amaury 18/05/2019 Event OISZ

Un contrat a double-sens College OISZ 09/12/2016 Event OISZ 18/05/2019 Un contrat a double-sens Respect des budgets Respect de l’autonomie et de la gestion paritaire Slide Amaury Respect autonomie Overleg voor nieuwe reglementering Respect van de principes van het paritair beheer Financiële autonomie van de OISZ respecteren (eigen inkomsten, transfers, wederinschrijvingen, verrichtingen onroerend goed) Respect voor het financiële kader Thesaurusplan Maximale respect voor de meerjarenbegroting Communicatie Resultaten van het conclaaf communiceren Basishypothesen communiceren Ondersteuning Ondersteuning bij de ontwikkeling van de analytische boekhouding en bij maatregelen van de OISZ op het vlak van duurzaam beheer Ondersteuning wanneer OISZ moeten samenwerking met instellingen buiten de SZ Relatie met Selor Opvolging BOCA Aanpassingmodaliteiten van de bestuursovereenkomst De overeenkomst opvolgen en bij de evaluatie rekening houden met de invloedsfactoren Suivi des résultats et adaptation objectifs Communication des décision Appui dans les réformes

Une nouvelle réalité transversale Service aux usagers / assurés sociaux Optimalisation interne Support aux politiques sociales Chapitres commun Slide Amaury (en ik pik hier dan op het einde op in en doe de 2 volgende slides) 18/05/2019 Event OISZ

II : 2006-2009 III : 2010-2012 IV : 2013-2015 V : 2016-2018 Synergies Cadre budgétaire Cadre budgétaire Cadre budgétaire Synergies Cadre budgétaire Processus contractuel Processus contractuel Slide Manu RH : moteur salarial, Shared services, mesure charge de travail, NWoW, sélections communes, diversité, ICT : roadmap G-Cloud pour chaque IPSS, principe centrale d’achat, harmonisation eBox Logistique : principe centrale d’achâts + plan immeuble Audit interne : dernières deadlines Processus contractuel Processus contractuel

Evolutie naar meer synergieën rond intern beheer Slide Manu 18/05/2019 Event OISZ

Gouvernement fédéral Partenaires sociaux Collège des IPSS Versie 2016 Collège des IPSS Groupe de projet Moteur salarial Groupe de projet Audit intene Groupe de projet Diversité Groupe de projet Recrutements Groupe de projet Crescendo Groupe de projet logistique Groupe de projet gestion des connaissances Slide Manu Er is een overvloed aan interne beheersing binnen elke OISZ veel interne doelstellingen  nood aan governance Veel gezamelijke doelstellingen/projecten  opbouw gezamelijke PMO/Governance ten diensten van het College Nood Methodologisch en procesmatige ondersteuning en advies Synergieën uitbreiden naar de FOD’s (vb G-cloud, Recrutering Groupe de projet Accompagnement Groupe de projet Shared Service RH Groupe de projet Mesure charge de travail Groupe de projet monitoring crédits RH Groupe de projet NWoW

Ter samenvatting BOCA = gericht naar de burger, naar de sociaal verzekerde / gebruiker Doelstellingen worden onderhandeld en opgevolgd en aangepast aan de realiteit Daarvoor heb je nodig: Autonomie Financieel meerjarenkader Relatie Staat – OISZ (verbintenis en verwachting) Evolutie naar meer synergieën Slide Amaury 18/05/2019 Event OISZ

Conclusies BOCA = dynamiek voor continue verbetering naar klantgerichtheid en intern efficiëntie Mogelijke denkpistes Evoluties naar co-creatie met sociale verzekerde Meer gestructureerde/ gecoördineerde opvolging BOCA door de Staat Transversale governance voor synergieën Brug met andere gerelateerde actoren en synergieën (redesign) >>> co-beheer van bepaalde processen en projecten Slide Manu + Amaury pikt hier ook op in  en dan sluiten we samen af. 18/05/2019 Event OISZ

Bedankt! amaury.legrain@sante.belgique.be manu.breynaert@minsoc.fed.be 18/05/2019 Event OISZ