Gepersonaliseerd leren:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
‘Geef uw team vleugels’
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Grammar – period 2.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Simple en continuous tenses
Present simple Grammar.
Dictionary Skills!?.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Who knows something about scenarioplanning?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren: wat, waarmee, en vooral, waarom? Martijn Meeter Dept. of Educ. Science Vrije Universiteit Amsterdam begin eens met buur 1 minuut m@meeter.nl www.meeter.nl/m 1

Waarom gepersonaliseerd, 1 Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Waarom gepersonaliseerd, 2

Waarom gepersonaliseerd, 3 Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Waarom gepersonaliseerd, 4

Wat gaan we bespreken? 1. Wat is gepersonaliseerd leren? Hoe pakt het uit? Hoe zou ik het doen? 6

1. Wat is gepersonaliseerd leren?

Personalisatie voor de lerende Definities Personalisatie door de lerende Personalisatie voor de lerende Bray & McClaskey (2012)

Gepersonaliseerd leren in NL Middelen: eigen tempo eigen route (leermiddelen) eigen niveau eigen leerdoelen Doelen Meer leren Beter differentieren Betere motivatie eigenaarschap

Hoe het kan werken: KED Portal Leerdoelen Coaching Tredevakken / themavakken Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Hoe het kan werken: primair Adaptieve oefen- software Leerdoelen Leerling zelf a.d. slag Leerkracht structureert controleert probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Hoe het kan werken: Agora Indiv. challenges Gekozen met coach Llngen in stamgroepen Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

2. Hoe pakt het uit?

Voordelen - theoretisch Gemengde groepen en toch leren op eigen niveau Leren op verschillende snelheid & niveau Keus & eigen verantwoordelijkheid die motiveert Vakken afschaffen Andere vaardigheden, persoonsontwikkeling Anders toetsen tijd leren 14

Nadelen Leunen op eigen initiatief Leunen op begrijpend lezen Samenwerking ↓ Praten ↓ Spagaat met eindexamen Individualized instruction Computer-assisted instr. Student control of learning Hattie (2007). Visible learning 15

En wat bereik je? Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Onderzoek Systeemvergelijkingen Adaptieve software Keuze in vakken Brak Leren ↑ Motivatie ↔ Zelfgestuurd leren ↔ Adaptieve software Leren ↑ (snappet) Keuze in vakken Leren ↔ 17

Samenvatting Gepersonaliseerd leren Veel vormen, op te delen in personalisatie voor de lerende / personalisatie door de lerende (individualization / personalization) Voor: keuze, differentiatie, mixen Tegen: soms inefficient Voordelen zonder nadelen?

3. En wat zou ik doen?

Hoe het kan werken: KED Portal Leerdoelen Coaching Tredevakken / themavakken Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)

Middenweg-van-ongetest-materiaal Talen, wiskunde, aan wiskunde gekoppelde concepten klassikaal, in tracks richting eindexamen Overige leerdoelen projectmatig (keuze, groepswerk, opbouw projectbibiotheek gekoppeld aan leerdoelen) Voortgangstoetsen, geen cijfers maar kruisjes Overige leerdoelen … frans Taal: NL+Eng wiskunde+ 1 2 3 4 5 6

The End Questions? papers: www.meeter.nl/m

What is the solution? Repeat Add meaning 5/7/2019 Lesson 2: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have

Semantic memory Memory for facts (episodic memory= events) 5/7/2019 Semantic memory Memory for facts “what is the capital of Cambodia?” “what does “capital” mean?” (episodic memory= events)

5/7/2019 Semantic memory

Semantic and episodic memory 5/7/2019 Semantic and episodic memory Lesson 3: your knowledge decides what becomes active in your working memory

What does this mean for the education? 5/7/2019 What does this mean for the education? Long term memory Working memory Iconic memory 1b: guide attention of your students (cognitive load theory) Lesson 1a: you only remember what you attend to

Lesson 2 Repeat Add meaning 5/7/2019 Lesson 2a: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have 2b: don’t think the students know something after one encounter. Repeat and keep repeating. (spaced repetition; automatization)

5/7/2019 Lesson 3 3b: your student does not remember what you said, but what she thought (conceptual change theory) 3c: make sure your student thinks (elaboration; self-determination theory; in their own words) Lesson 3a: your knowledge decides what becomes active in your working memory

A program Lesson 1a: you only remember what you attend to 1b: guide attention of your students : cognitive load theory Lesson 2a: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have 2b: don’t think the students know something after one encounter. Repeat and keep repeating : spaced repetition, automatization Les 3a: your knowledge decides what becomes active in your working memory 3b: your student does not remember what you said, but what she thought: conceptual change theory 3c: make sure your student thinks : elaboration, self-determination theory, in their own words

Conclusions Relevant papers: see www.meeter.nl/m Educational science is science Replace vision with knowing General conclusions are possible We know already a lot Fundamental lessons about learning fit with fundamental work about education Nevertheless, the are large gaps in knowledge to be filled Relevant papers: see www.meeter.nl/m 31

Summary Forgetting from real life Truth & memory recency childhood amnesia memory bump Truth & memory memory mirrors experiences but no so that we can always retell the past: we mix and match experiences – only the aggregate is truthful

Scenario In Utrecht komt een nieuwe woonwijk, met huur- en koophuizen door elkaar van verschillende prijscategorieën. De gemeente Utrecht vraagt jullie om een nieuwe brede VO / MBO-school op te zetten die specifiek gericht is op gepersonaliseerd leren. Jullie zijn het team dat concrete plannen moet maken voor de eerste jaren, waarin een onderbouw wordt gecreëerd. Bedenk hoe jullie de school in gaan richten. Betrek daarbij in ieder geval welke leermiddelen je wilt gebruiken, wat de eisen zijn aan een (te ontwikkelen) volgsysteem, wat de schoolstructuur in grote lijnen is, wat de verdeling is van verantwoordelijkheden tussen individuele leraren, teams van leraren, de ondersteuning en management en in hoeverre de rol van de leraar verandert. En hoe je na twee jaar gaat bepalen dat je school succesvol is. De rapporteur van jullie groepje maakt notities om het voorstel straks te kunnen presenteren aan de andere groep. 33