Gepersonaliseerd leren: wat, waarmee, en vooral, waarom? Martijn Meeter Dept. of Educ. Science Vrije Universiteit Amsterdam begin eens met buur 1 minuut m@meeter.nl www.meeter.nl/m 1
Waarom gepersonaliseerd, 1 Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Waarom gepersonaliseerd, 2
Waarom gepersonaliseerd, 3 Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Waarom gepersonaliseerd, 4
Wat gaan we bespreken? 1. Wat is gepersonaliseerd leren? Hoe pakt het uit? Hoe zou ik het doen? 6
1. Wat is gepersonaliseerd leren?
Personalisatie voor de lerende Definities Personalisatie door de lerende Personalisatie voor de lerende Bray & McClaskey (2012)
Gepersonaliseerd leren in NL Middelen: eigen tempo eigen route (leermiddelen) eigen niveau eigen leerdoelen Doelen Meer leren Beter differentieren Betere motivatie eigenaarschap
Hoe het kan werken: KED Portal Leerdoelen Coaching Tredevakken / themavakken Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Hoe het kan werken: primair Adaptieve oefen- software Leerdoelen Leerling zelf a.d. slag Leerkracht structureert controleert probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Hoe het kan werken: Agora Indiv. challenges Gekozen met coach Llngen in stamgroepen Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
2. Hoe pakt het uit?
Voordelen - theoretisch Gemengde groepen en toch leren op eigen niveau Leren op verschillende snelheid & niveau Keus & eigen verantwoordelijkheid die motiveert Vakken afschaffen Andere vaardigheden, persoonsontwikkeling Anders toetsen tijd leren 14
Nadelen Leunen op eigen initiatief Leunen op begrijpend lezen Samenwerking ↓ Praten ↓ Spagaat met eindexamen Individualized instruction Computer-assisted instr. Student control of learning Hattie (2007). Visible learning 15
En wat bereik je? Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Onderzoek Systeemvergelijkingen Adaptieve software Keuze in vakken Brak Leren ↑ Motivatie ↔ Zelfgestuurd leren ↔ Adaptieve software Leren ↑ (snappet) Keuze in vakken Leren ↔ 17
Samenvatting Gepersonaliseerd leren Veel vormen, op te delen in personalisatie voor de lerende / personalisatie door de lerende (individualization / personalization) Voor: keuze, differentiatie, mixen Tegen: soms inefficient Voordelen zonder nadelen?
3. En wat zou ik doen?
Hoe het kan werken: KED Portal Leerdoelen Coaching Tredevakken / themavakken Leraar Inspiratie coach probleemoplosser Indepth consideration of the availiable data in fact suggests: Some kind of encoding deficit Moderate retrieval deficit on top of that Normal forgetting (minutes/hours)
Middenweg-van-ongetest-materiaal Talen, wiskunde, aan wiskunde gekoppelde concepten klassikaal, in tracks richting eindexamen Overige leerdoelen projectmatig (keuze, groepswerk, opbouw projectbibiotheek gekoppeld aan leerdoelen) Voortgangstoetsen, geen cijfers maar kruisjes Overige leerdoelen … frans Taal: NL+Eng wiskunde+ 1 2 3 4 5 6
The End Questions? papers: www.meeter.nl/m
What is the solution? Repeat Add meaning 5/7/2019 Lesson 2: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have
Semantic memory Memory for facts (episodic memory= events) 5/7/2019 Semantic memory Memory for facts “what is the capital of Cambodia?” “what does “capital” mean?” (episodic memory= events)
5/7/2019 Semantic memory
Semantic and episodic memory 5/7/2019 Semantic and episodic memory Lesson 3: your knowledge decides what becomes active in your working memory
What does this mean for the education? 5/7/2019 What does this mean for the education? Long term memory Working memory Iconic memory 1b: guide attention of your students (cognitive load theory) Lesson 1a: you only remember what you attend to
Lesson 2 Repeat Add meaning 5/7/2019 Lesson 2a: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have 2b: don’t think the students know something after one encounter. Repeat and keep repeating. (spaced repetition; automatization)
5/7/2019 Lesson 3 3b: your student does not remember what you said, but what she thought (conceptual change theory) 3c: make sure your student thinks (elaboration; self-determination theory; in their own words) Lesson 3a: your knowledge decides what becomes active in your working memory
A program Lesson 1a: you only remember what you attend to 1b: guide attention of your students : cognitive load theory Lesson 2a: often a memory is not gone, but you can’t access it with the cues you have 2b: don’t think the students know something after one encounter. Repeat and keep repeating : spaced repetition, automatization Les 3a: your knowledge decides what becomes active in your working memory 3b: your student does not remember what you said, but what she thought: conceptual change theory 3c: make sure your student thinks : elaboration, self-determination theory, in their own words
Conclusions Relevant papers: see www.meeter.nl/m Educational science is science Replace vision with knowing General conclusions are possible We know already a lot Fundamental lessons about learning fit with fundamental work about education Nevertheless, the are large gaps in knowledge to be filled Relevant papers: see www.meeter.nl/m 31
Summary Forgetting from real life Truth & memory recency childhood amnesia memory bump Truth & memory memory mirrors experiences but no so that we can always retell the past: we mix and match experiences – only the aggregate is truthful
Scenario In Utrecht komt een nieuwe woonwijk, met huur- en koophuizen door elkaar van verschillende prijscategorieën. De gemeente Utrecht vraagt jullie om een nieuwe brede VO / MBO-school op te zetten die specifiek gericht is op gepersonaliseerd leren. Jullie zijn het team dat concrete plannen moet maken voor de eerste jaren, waarin een onderbouw wordt gecreëerd. Bedenk hoe jullie de school in gaan richten. Betrek daarbij in ieder geval welke leermiddelen je wilt gebruiken, wat de eisen zijn aan een (te ontwikkelen) volgsysteem, wat de schoolstructuur in grote lijnen is, wat de verdeling is van verantwoordelijkheden tussen individuele leraren, teams van leraren, de ondersteuning en management en in hoeverre de rol van de leraar verandert. En hoe je na twee jaar gaat bepalen dat je school succesvol is. De rapporteur van jullie groepje maakt notities om het voorstel straks te kunnen presenteren aan de andere groep. 33