WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL
OPDRACHT: Speel mee in een toneelstukje genaamd: Dat is mijn stoel OPDRACHT: Speel mee in een toneelstukje genaamd: Dat is mijn stoel. Ga de discussie aan als rots of als water. LES 5: DAT IS MIJN STOEL
1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Het is nuttig zowel een rots- als een waterhouding te kunnen en durven tonen. De kinderen leren zowel een rotshouding als een waterhouding te laten zien tijdens een discussie in een nagespeelde praktijksituatie. LESOPBOUW: Je laat de kinderen ervaren hoe je rots of water kunt zijn tijdens een discussie. Hierbij plaats je een kind op een stoel. Een ander kind komt aanlopen en zegt: ‘Dat is mijn stoel.’ Er volgt een discussie. Laat ervaren hoe verschillende combinaties (rots-rots, rots-water, water-water) eruit zien. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL
2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Start met een vrijwilliger op de stoel en speel zelf degene die aan komt lopen. Zorg dat je zelf rots bent. Speel dezelfde situatie opnieuw en nu ben je zelf water. Benoem dat het tweede ‘toneelstukje’ heel anders verloopt dan het eerste. Benoem ook steeds wat de kenmerken zijn van een rots- en een waterhouding. Kies vervolgens twee kinderen en laat ze de oefening doen. Vertel vooraf of ze rots of water zijn. Laat verschillende combinaties zien: rots en water, rots en rots en water en water. UITBREIDINGSKANSEN: Deze oefening leent zich er prima voor om regelmatig te herhalen. Laat de kinderen zelf kiezen of ze rots of water zijn zonder dat het publiek het weet. Laat het publiek raden of de spelers rots of water zijn. Laat de kinderen uit het publiek ook benoemen waarom ze dat denken en waar ze dat aan zien. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL
3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 5: DAT IS MIJN STOEL PLUSJEKLAS.NL