Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Beeldvorming (inleiding)
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Beeldvorming (inleiding)
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Jong en oud met elkaar in gesprek
Open de wereld themadag FODOK en JC
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Liefde en relaties.
Ontwikkeling en de basisschool
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
(Ped)agogiek Werkcollege 5
sociologie en diversiteit
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Ontwikkeling in adolescentie
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Pedagogiek als beroep.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Hoofdconcepten en eindtermen
Maatschappelijk vraagstuk
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 2
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1 De samenleving en ik Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1

Paragrafen 1.1 Identiteit 1.2 Kans en variabele 1.3 Socialisatie 1.4 Model en hypothesen 1.5 Tegendraads

1.1 Identiteit Belangrijke begrippen: Referentiekader geheel van kennis, ideeën, ervaringen en overtuigingen van waaruit iemand denkt en handelt Identiteit het beeld dat iemand van zichzelf heeft, uitdraagt en anderen voorhoudt Persoonlijke identiteit: het beeld dat iemand van zichzelf heeft Sociale identiteit: mensen maken deel uit van verschillende groepen Collectieve identiteit: beeld dat de samenleving heeft van een groep

1.1 Identiteit Om welk aspect van identiteit gaat het hier? Ik ben lid van de sport vereniging en hier vindt iedereen het belangrijk dat we motivatie hebben, ons best doen en winnen. Mensen die bij een verenigingen horen kijken vaak meer naar elkaar om, steunen elkaar soms financieel als het nodig is en hebben eigen regels en wetten. Ik denk dat ik sociaal, vriendelijk en behulpzaam ben. Ik vind mezelf over het algemeen wel een aardig mens.

1.2 Kans en variabele Belangrijke begrippen: Wetmatigheid een wet waarbij je geen uitzonderingen verwacht Kans de waarschijnlijkheid dat een bepaalde gebeurtenis zal optreden Variabele een kenmerk van een actor of samenleving dat kan variëren

1.2 Kans en variabele Voorbeelden Wetmatigheid De wet van de zwaartekracht: alles valt omlaag. Kans Een grote kans dat jongeren die veel spijbelen later crimineel gedrag vertonen Variabele Een variabele kan onder andere leeftijd, sekse, gewicht of IQ zijn

1.3 Socialisatie Belangrijke begrippen Socialisatie het proces van leren samenleven Socialisatoren de mensen die een cultuur overdragen Internaliseren de waarden en normen die ergens bij horen nemen mensen over, ze maken zich een cultuur eigen Socialisatie bestaat uit 2 processen Overdracht Mensen brengen de cultuur van een groep of samenleving over aan ‘nieuwkomers’, socialisatoren spelen hierin een grote rol Het proces van verwerving mensen maken zich de cultuur van een groep of samenleving eigen. Het proces van internaliseren speelt hierin een grote rol.

1.3 Socialisatie Bijzondere vormen van socialisatie Politieke socialisatie het proces van overdracht en verwerving van politieke cultuur van de groep(en) en de samenlevingen waar mensen toe behoren Enculturatie iemand leert de cultuur waarin hij geboren wordt Acculturatie het aanleren en verwerven van een cultuur die nieuw is voor mensen, een andere cultuur dan waarin hij geboren wordt

1.3 Opdracht Irma is 19 jaar en woont in Nederland. Irma is in Suriname geboren en heeft daar 5 jaar gewoond. Daarna zijn ze naar Nederland verhuisd. Doordat ze zo jong naar Nederland is verhuist, voelt ze zich ook echt een Nederlander en heeft ze nog weinig met Suriname. Om welke vorm van socialisatie gaat het bij Irma bij de Nederlandse cultuur? Erik woont vanaf zijn geboorte in Nederland. Zijn opa en oma komen oorspronkelijk uit Duitsland, maar zijn toen zij nog jong waren naar Nederland verhuist. Hierbij hebben zij de Nederlandse cultuur zich eigen gemaakt. Om welke vorm van socialisatie gaat het bij Erik bij de Nederlandse cultuur? Is dit een opdracht zoals u in gedachte

1.4 Model en hypothesen Belangrijke begrippen: Conceptueel model een schema met pijltjes en hokjes waarin de invloed van variabelen op elkaar wordt weergegeven Hypothese een toetsbare stelling, deze hoeft niet waar te zijn Voorbeeld conceptueel model Spijbelen van school Crimineel gedrag later

1.4 Opdracht Leg het conceptueel model hieronder uit: Is er een mogelijkheid dat het gedrag van de leerling hier ook een rol in speelt? Als dit het geval is, op welke variabele zou het dan van invloed zijn? Gedrag leerkracht Zelfbeeld leerling

1.4 Model en hypothesen Wat is een goede hypothese? Hebben jongens een hoger IQ? Hebben jongens een hoger IQ dan meisjes? Hebben meisjes een hoger of lager IQ dan jongens? Meisjes hebben een hoger IQ dan jongens.

1.5 Tegendraads Belangrijke begrippen: Tegendraads gedrag mensen kunnen met hun gedrag anders zijn dan je zou verwachten, uitzonderingen op de regel Opvoedingsstijlen een vorm van socialisatie is opvoeding, waarden en normen van ouders worden hierbij overgenomen door kinderen, elke ouder kent een eigen opvoedingsstijl.

Tot slot een samenvatting 1.1 Identiteit Iemands identiteit is wij hij zelf is en ook bij welke groepen iemand wel hoort en bij welke niet. 1.2 Kans en variabele Sociale wetenschappers zoeken naar verbanden tussen variabelen en beschrijven daarmee wetmatigheden in menselijk gedrag. Bij menselijk gedrag spelen veel variabelen tegelijk een rolhierdoor kunnen we hoogstens van waarschijnlijkheid spreken en gebruiken we het begrip kans. 1.3 Socialisatie Socialisatie bestaat uit twee delen: het proces van overdracht en het proces van verwerving. Een bijzondere vormen zijn: politieke socialisatie, acculturatie en enculturatie.

Samenvatting 1.4 Model en hypothesen Door middel van hypothesen en conceptuele modellen komt een conclusie tot stand bij wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek gebeurt hierbij op een vaste wijze. 1.5 Tegendraads Mensen vertonen soms gedrag dat bewust afwijkt. Hierdoor is menselijk gedrag niet altijd voorspelbaar.