KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Advertisements

Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
EASA PART FCL.
Melden voorvallen aan ABL door Schiphol Nederland BV.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
In samenwerking met 13 maart 2014.
FLIGHT SAFETY
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
ABL: Meldingen, trends en analyses
Vlieg als een vogel, denk als een mens
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
anti-vortex Windmetingen Gustiness & vortex compensation.
Luchtruim thema-avond
EASA MDM.0321 Ontwikkelen van “ Betere regelgeving” General Aviation Update over Sport and Recreational Aviation 8 November 2008.
Veiligheidscommissie
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Airspace infringements LVNL-perspectief
English and IPC How to teach content through English.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Brandwonden door een vlamboog in een Eaton SVS/08 installatie.
RUD Drenthe. Introductie RUD Drenthe heeft 13 bevoegde gezagen ( 12 gemeenten en de provincie Drenthe) Takenpakket van de RUD zijn alle uitvoerende milieu.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
IenM en Human Factors Ontwikkelingen sinds HF Road Map 2012 Jos Wilbrink Ministerie Infrastructuur en Milieu 6 april 2016.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
Jeugdbeschermingskader
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
HFAS|RX 6 APRIL SHAPE 2.0 VLIEGER 2020 cc: premasagar -
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Vereniging Compliance Officers Bestuurdersaansprakelijkheid Brechje van der Velden Bas Jennen.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
BASISVEILIGHEID (VCA)
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
GDPR: code of conduct Willem Debeuckelaere
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Governance model PGS nieuwe stijl
Uitwisselen van gegevens
GDPR/AVG General Data Protection Regulation /
Privacy en Leerplicht/RMC
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Jannes Huisman Senior coach
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat KNVvL seminar Regelgeving & Luchtruim 15 maart 2019 Rene Zethof Analysebureau luchtvaartvoorvallen

Kader OVV OM ABL ILT LV Sector EASA ICAO I&W LV Politie DGLM Infrastructuur en Waterstaat bestuursrechtelijke handhaving strafrechtelijke handhaving ABL verordening 376/2014 / is van toepassing met ingang van 15 november 2015, ICAO NL heeft het verdrag van Chicago ondertekend EASA Doet de type certificaties namens de lidstaten Verantwoordwoordelijk voor Luchtvaart wetgeving Uniformiteit toepassing binnen EU I&W: Infrastructuur en Waterstaat De beleidsontwikkeling, waarvoor de beleidsdirectoraten verantwoordelijk zijn. De uitvoering van het beleid, waarvoor Rijkswaterstaat verantwoordelijk is. De inspectie van de naleving van wetten, waarvoor de inspectie verantwoordelijk is. Welke taken heeft de luchtvaartpolitie? houdt toezicht in de lucht op burgerluchtvaart, sport- en reclamevliegtuigjes en ballonvaarders; stelt strafrechtelijke onderzoeken in naar luchtongevallen en incidenten. EASA ICAO

Filmpje Interception glider https://www.youtube.com/watch?v=sxCm6UBtK1Q

Vliegbeweging CBS kleine luchthavens (excl Vliegbeweging CBS kleine luchthavens (excl. Zweefvliegtuigen en Paragliders) ~300.000 / gliders ~100.000 jaarlijks Werkgroep Airspace Infringements / jaarlijkse reductie AI 20%

Duidelijke seizoens-trend Betreft bemande luchtvaart (exclusief Drones)

Luchtruimschendingen naar type luchtruim (2017) totaal 2017: 332 CTA: Para jump aircraft climbs outside assigned area 6 Coordination issues adjecent ATM center 7 TMA: veel GA nauwelijks gliders TGB Alpha / Drenthe In 2017 10 zweefvliegtuigen meestal Motorzwevers maar aantal zwevers (oa Eelde)

Voorbeelden van infringements Schiphol Control zone 2 maal ernstig incident Zweefvliegtuig Notam niet gelezen  Infringement / Airprox Zweefvliegtuigen Transponder zonder mode C Zweefvliegtuig in Para gebied Fotovlucht boven lierbaan Twee paragliders in het naderingsgebied van Schiphol (TMA) Veelal feit zonder oorzaak Zonder waardeoordeel Vooral lering uit trekken

Voorbeeld van een inhoudelijke melding AI 737 flying at 5000 feet, crew reported AIRPROX (glider) Glider was not seen by ATC, possibly glider was not operating TRANSPONDER. Operator comment: Potential for collision because of glider plane deviating from ATM regulation by not using a transponder. Both ATC and the subject aircraft were not aware of the glider being close to the flight path with radar vectors. Scattered clouds between FL070 and FL050 made it impossible to see the glider while descending as the glider was just below the cloud base. The crew missed the glider by approximately 2km, while descending through its altitude at 5000ft. ATC was informed by the crew and mentioned to file an ASR as well. The reporter suggests to check gliders on their use of transponder, close to the CTR especially. ATC ‘ziet’ dus geen zweefvliegtuigen en kan dus ook niet waarschuwen

Veel gemeld door derden (verkeersleiding) ABL ontvangt jaarlijks rond de 17.000 voorvallen Kleine luchtvaart ongeveer 700 voorvallen

Afstudeeronderzoek Airspace infringements Vraag:   “Wat zijn de mogelijke oorzaken en omstandigheden van de airspace infringements in het Nederlandse luchtruim tijdens de jaren 2013 en 2014 en welke maatregelen kunnen aan de hand van de resultaten genomen worden om het aantal airspace infringements te verminderen?”

Algemeen onderzoek

Plaatje Belgische Autoriteiten Interpretation: These graphs show the pilot experience in relation to the causes of the infringement. The horizontal line indicates the average experience of all the pilots that were involved in an infringement, while the columns show the average for all pilots that indicated that specific cause. Less experienced pilots encounter more navigation errors, problems interpreting the airspace and distraction. While more experienced pilots commit infringements more when confronted with deteriorating weather or by using the wrong frequencies. Distraction due to other tasks is a contributing factor for all pilots.

Suggesties ter verbetering Algemeen onderzoek Suggesties ter verbetering Aeronautical Information System (AIS) verbeteren (aantal: 36) Het overzichtelijker maken van de kaarten en het beter presenteren van informatie uit de NOTAM Complexiteit luchtruim verminderen (aantal: 39) Luchtverkeersleidingdiensten (aantal: 19) Proactief contact opnemen met de vlieger, alvorens het luchtvaartuig het gecontroleerde luchtruim binnen vliegt.

Safety Culture Just Culture Learning Culture Reporting Culture ABL verordening 376/2014 / is van toepassing met ingang van 15 november 2015, Artikel 1 Lid 2.Het enige doel dat met de melding van voorvallen wordt beoogd, is ongevallen en incidenten te voorkomen en niet de schuld of aansprakelijkheid vast te stellen. Artikel 3 1.Deze verordening stelt regels vast betreffende: a)de melding van voorvallen die een luchtvaartuig, de inzittenden, andere personen of voor de vluchtuitvoering relevante uitrusting of installaties in gevaar brengen, of althans in gevaar zouden brengen indien ze niet zouden worden gecorrigeerd of ondervangen; en de melding van andere in dat verband relevante veiligheidsgerelateerde informatie; b) de analyse en follow-upacties met betrekking tot gemelde voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie; c) de bescherming van luchtvaartprofessionals; d) het gepast gebruik van verzamelde veiligheidsinformatie; e) het opnemen van informatie in het Europees centraal register, en f)het verspreiden van geanonimiseerde informatie onder belanghebbenden, met het doel die belanghebbenden te voorzien van de informatie die zij nodig hebben om de luchtvaartveiligheid te verbeteren. 2.Deze verordening is van toepassing op voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie met betrekking tot burgerluchtvaartuigen, met uitzondering van de luchtvaartuigen bedoeld in bijlage II bij Verordening (EG) nr. 216/2008. De lidstaten kunnen besluiten deze verordening ook toe te passen op voorvallen en andere veiligheidsgerelateerde informatie met betrekking tot luchtvaartuigen als bedoeld in bijlage II bij die verordening.

Just Culture Grenzen van (on)toelaatbaar gedrag Grof nalatig uitglijders Schendingen Opzet omissies fouten Wet Management Statement in safety Policy Wet Het enige doel van melden is het verbeteren van de veiligheid Huis van klokkenluiders Betrokkenheid GA Casus overleg: Justitie & sector Vervolging uitzonderlijk Eventueel zelf aangifte doen Aanwijzing opsporing en vervolging bij melding van voorvallen in de burgerluchtvaart Algemeen vervolgingsbeleid t.a.v. de luchtvaart In beginsel wordt alleen vervolging ingesteld bij ongevallen, ernstige incidenten (bijna-ongevallen), ernstige gevaarzetting en stelselmatige overtredingen, veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid. Procedures en proactief management Procedures en proactief management

Ambitie kleine Luchtvaart Aantal voorvallen kleine en grote luchtvaart in perspectief geplaatst Er gebeurd veel meer dan word gemeld

Verbinding Doel samen werken aan veiligheid! Uitdaging: Hoe kunnen we elkaar versterken Hoe kunnen we met elkaar het meldproces in de markt zetten Hoe bereiken we de mensen Hoe kunnen we verleiden Hoe kunnen we weerstand omzetten in positiviteit ILT meldformulier Convenant met de KNVvL Volg ons op Twitter: @ILT_Luchtvaart Angst tegen gaan Whats in it for me