Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Endogene exogene processen
Advertisements

Hoofdstuk 2 Endogene en exogene processen Paragraaf 10 t/m 12
Hoofdstuk 6 De hyperactieve aardkorst
Par. 2 Landschappen in beweging
Exogene krachten = krachten die van buitenaf het aardoppervlak vormen
Aardrijkskunde.
Hoofdstuk 2 Afbraak en opbouw van het landschap
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
Planning: Natuurverschijnselen [50+ min].
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 3
Lesplanning 6.4, blz Binnenkomst. Ging dit goed? Intro. Bespreken proefwerk hoofdstuk 5 Uitleg docent paragraaf 6.4, blz Zelfstandig.
BEWEGENDE AARDE HOOFDSTUK 4.
HOOFDSTUK 3 VAN DE BERGEN NAAR DE ZEE §1 DE ALPEN: NATUURLANDSCHAP
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Het dak van de wereld Waar gaat deze les over? Het ontstaan van bergen
De actieve aarde Blok 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Geofysica dt Geofysica vt Week 3.
Plaattektoniek Door Jeroen & Doeke.
De actieve aarde Blok 3.
Bewegende aarde Hoofdstuk 4.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Hoe leer je geschiedenis?
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
§ 1 Op fossielenjacht (herhaling bekende stof)
2 T/H Hoofdstuk 2 Landschappen §2-4
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
De actieve aarde. Leerdoelen van actieve aarde De student kan landschapsvormende werking van endogene krachten beschrijven en verklaren De student.
Aardrijkskunde samenvatting
Goed voorbereid naar de PABO
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
De invloed van water Taak 4.
Anatomie en Fysiologie
6.3 De gebarsten aardkorst
PLATENTEKTONIEK.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Omschrijvingen en definities
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
6.6 De aardkorst wordt aangevallen
Vergelijkingen oplossen
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Het vak maatschappijleer
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
Persoonlijke doelen maken
Social media Wat deel je wel en niet?.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Herhaling Bladzijde
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Mali: een droog gebied Bladzijde 26 / 27.
Erosie en Sedimentatie
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2: Toerisme.
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Vandaag Aantekening verwering en erosie
Vandaag Herhalen endogene en exogene krachten Nakijken huiswerk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen

Blz. 52 / 53 Wat gaan we doen? Kennismaken! Wie ben ik, wie zijn jullie? Uitleg: de vorming van de Alpen Zelfstandig werken: mini-opdracht Afsluiten: hoe ging het? Wat gaan we de volgende keer doen?

Kennismaken: Blz. 52 / 53 Wie ben ik ? Wat zijn mijn regels? Wat verwacht ik van jullie? Vragen???

Kennismaken: Wie zijn jullie? Blz. 52 / 53 Kennismaken: Wie zijn jullie? Globe-spel Hoe heet je? Vertel iets over jezelf (muziek, hobby’s, familie, etc.) Welk land zou jij een keer willen bezoeken? Klaar? Gooi de bal zachtjes en onderhands door naar een klasgenoot.

Herhaling Verwering -mechanisch -chemisch Erosie -wind -water -ijs Blz. 52 / 53 Herhaling Verwering -mechanisch -chemisch Erosie -wind -water -ijs Sedimentatie

Lezen: paragraaf 3.1 10 minuten de tijd Lees in stilte de tekst Blz. 52 / 53 Lezen: paragraaf 3.1 Lees in stilte de tekst Let goed op de begrippen en afbeeldingen! Klaar ? Bekijk de Basisboekbronnen! 10 minuten de tijd

Blz. 52 / 53 Platentektoniek De aardkorst bestaat uit verschillende schillen: platen. Deze platen bewegen tegen en langs elkaar. Dit zorgt voor veel gedoe: aardbevingen, tsunami’s, etc.

Blz. 52 / 53 Platentektoniek

Vorming van de Alpen Blz. 52 / 53 1) Twee platen botsen tegen elkaar 2) Hierdoor gaat Europa ‘’rimpelen’’: er ontstaat een Plooiingsgebergte. 3) De platen blijven tegen elkaar drukken, het gebergte blijft dus groeien.

Blz. 52 / 53 Mini-opdracht Door de botsing van twee platen blijven de Alpen constant groeien. Denk na en schrijf op: Hoe komt het dat de Alpen niet steeds hoger worden? Klaar? Verder werken in je werkboek! Gebruik paragraaf 3.1 als hulp.

Afsluiten Nieuwe docent, nieuwe regels? Blz. 52 / 53 Afsluiten Nieuwe docent, nieuwe regels? Verwering, erosie, sedimentatie Platentektoniek: de vorming van de Alpen

Herhaling Bergen vormen door Endogene krachten. -platentektoniek Bergen worden door verloop van tijd ronder en lager door Exogene krachten. -Erosie -Sedimentatie -Verwering

Blz. 52 / 53 Reflectie De komende periode zullen we vaak terugblikken op de les en hoe de les verliep. Wat heb je geleerd? Hoe heb je geleerd? Wat ging goed? Wat ging minder goed?