Grenzen en identiteit: Rusland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een keersom uitrekenen… tafel van 5
Advertisements

Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING.
Workshop begripsvorming
Informatie-avond Groep 3/4
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Wat doet een magneet?.
Les 1: Armoedeval D2G, D2F.
Hoofdstuk 9 Grenzen en conflicten in Rusland.
Hoe leer je geschiedenis?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Het belang van plannen.
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Observeren en rapporteren
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Hoofdstuk 5 Afronden. Hoofdstuk 5 Afronden Paragraaf 5.1 In het midden.
Helpen bij huiswerk en plannen
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
Vergelijkingen oplossen
Classic Beauties 1 Hermitage Amsterdam.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoe maak ik een goede mindmap?
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
De cultuur van Zuidoost-Azië
De inrichting van een wijk
Duitsland “Made in Germany’’
Grenzen en identiteit: Rusland
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
Ontwikkelings-landen
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Hoe leer je geschiedenis?
Migratie en Grensverkeer
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Mali: een droog gebied Bladzijde 26 / 27.
Erosie en Sedimentatie
België: samenwerking met Nederland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Ruzies om gebieden Rusland
Wat heb je nodig? Een hoop lef.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Grenzen en identiteit: Rusland Pak je boeken! Paragraaf 3.1 Bladzijde 30-31

Wat gaan we doen? Waar denk je aan? (5 minuten) Uitleg -> Rusland: staat of natie? (15 minuten) Tekenen: structuurschets (10 minuten ) Napraten (5 minuten ) Vragen?

Wat moet je kunnen? 1) verschil uitleggen tussen een staat en een natie in je eigen woorden! 2) Benoemen en verklaren van interne problematiek van Rusland 3) Alle behandelde begrippen kunnen uitleggen in “Russische’’ context.

Waar denk je aan bij Rusland? Maak zelfstandig een mindmap! Schrijf op / teken wat in je op komt; Waarom denk je juist daar aan? 5 minuten!

Rusland: staat of natie? Verschil tussen een staat en een natie? Waar valt Rusland onder?

Rusland: binnenlandsprobleem Rusland is enorm groot Hoe ga je om met verschillen (etniciteit, culturele diversiteit) ?? Russificatie -> Nation Building! Vlag, sportteam, gebouwen, volkslied, gezamenlijke vijand.

Rusland: groei? Vanwege problematiek trekken veel (hoogopgeleide)Russen weg Vanwege slechte voorzieningen is het sterftecijfer hoog Oplossing? Kinderen aanmoedigen!

Tekenen: structuurschets Teken achterop je mindmap de “vorm” van Rusland. Teken hierin dingen die je weet of geleerd hebt: steden, hoeveelheid mensen, rivieren, talen, volken, buurlanden, etc. Klaar? Verdeel het in logische delen (windrichtingen, hoeveelheid mensen, oppervlakte, etc.)

Wat kan je nu? 1) verschil uitleggen tussen een staat en een natie in je eigen woorden! 2) Benoemen en verklaren van interne problematiek van Rusland 3) Alle behandelde begrippen kunnen uitleggen in “Russische’’ context.

De volgende keer… …gelezen paragraaf 3.1 + 3.2 … gemaakt paragraaf 3.1