Observeren, rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Advertisements

R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Leswijzer Nieuwsbegrip
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Kijken naar Kinderen Week 4
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Artis.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Kijken naar Kinderen Week 3
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Observeren Les 3.
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Kwaliteitszorg
Beeldspraak: de vergelijking
Denken als een computer
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Observeren en rapporteren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Les 1.
Aantrekkelijk formuleren
Observeren rapporteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Ethiek in de branche social work
Methodiek Observeren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vergelijkingen oplossen
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Observeren en rapporteren
Les 4: Observeren Les 4:
Observeren Les 1.
Observeren Les 2.
Toedienen meststoffen
Begeleiden Les 3.
Voortplanting Basisstof 3.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Op het werk, in de klas en prive.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Hoe gaat het met jouw stad?
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren Les 7.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren, rapporteren Les 1

Lesinhoud Wiki Wat weten jullie over observeren? Waarnemen, signaleren en interpreteren Observeren Observatie technieken

Wikiwijs Planning Doel van training Lesinhoud Lesmateriaal WIKI

Wat weten jullie van observeren?

Wat zien jullie?

Wat zien jullie?

Theorie Waarnemen Is het opnemen van de prikkels die op je afkomen. Dit doe je altijd, de hele dag door. Je gebruikt je zintuigen om informatie te vergaren. Al die prikkels gaan via je zintuigen naar de hersenen, die er betekenis aan geven. Dit gebeurd vrijwel onbewust. Signaleren Het opmerken van bijzonderheden in gedrag noem je signaleren. Interpreteren Je geeft betekenis aan de verzamelde informatie

Opdracht film kijken Video video 2 video 3

Observeren Doelgericht en objectief. Je beschrijft wie, wat, waar en wanneer je gaat observeren. Observeren gaat altijd over gedrag. Je bent zo objectief mogelijk Eerst een stappenplan Waarom? Observatie doel en observatievraag? Deelvragen formuleren Observatiemethode kiezen (Voorbeeld edu’bieb pagina 89)

Observatie technieken Individuele opdracht Lees blz 92-94 observatie methodes. Maak aantekeningen/samenvatting van wat je hebt gelezen Dit gaan we nabespreken in de klas.

Observatie oefening Om de les af te sluiten gaan jullie een documentaire kijken. De opdracht bij de documentaire (vier handen op 1 buik) is dat jullie observeren wat er gebeurt. Welke feiten kun je opschrijven? http://www.npo.nl/vier-handen-op-een-buik/02-02-2016/BNN_101378003

Lezen van bladzijdes 85 t/m 94 Volgende week gaan wij oefenen met observeren! Huiswerk