lezen Feiten, meningen en argumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Vmbo Helicon Eindhoven
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Opstel schrijven.
Hoe leer je lange teksten
Woordenschat Woordbetekenissen vinden
Argumentatiestructuren
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Woordraadstrategieën
Feiten, meningen en argumenten
VRIJDAG 4 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA 15 minuten lezen Herhalen hoofdstuk 4 Oefeningen maken (TEST of oefenen op de site NN)
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Groep 6 Begrijpend lezen
Een beoordeling schrijven
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Woordraadstrategieën
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Verbanden en signaalwoorden
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Overtuigende tekst/betoog
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Aantekeningen maken en navertellen
Zinsdelen Verdelen in zinsdelen.
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
Instructie geven en uitvoeren
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Lezen samenvatten.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Een RECENSIE schrijven
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Een instructie schrijven
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vaardigheden Interviewen
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Inleiding, middenstuk, slot
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Hoofdstuk 5 Grammatica woordsoorten
Een (informatief) Artikel schrijven
Ook wij als Wijkracht!?.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

lezen Feiten, meningen en argumenten

Aan het einde van deze les weet je… Wat feiten en meningen zijn en waaraan je die herkent. Wat argumenten zijn en welke signaalwoorden daarbij horen.

Wat gaan we doen Lezen/journaal kijken (10m) Instructie theorie (10m) Zelfstandig werken (20-25m) Vrije tijd….als er lekker gewerkt is. (10m)

Feit Wanneer is iets een feit? Als het te controleren is. Bijvoorbeeld: Meneer Vrancken geeft Nederlands op het Titus Brandsma Let op: een feit kan ook niet waar zijn! Meneer Vrancken geeft wiskunde les op het Titus Brandsma

Mening Wat is een mening? Een mening is wat iemand vindt van iets. Bijvoorbeeld Wij vinden Nederlands het leukste vak op school, het liefste krijgen we dat vak de hele dag! LET OP: Je kunt het ermee eens of oneens zijn. Een mening herken je vaak aan woorden als: Ik vind…volgens mij…Zij/hij denkt dat….

Argument Wat is een argument? Een argument gebruik je om uit te leggen WAAROM je iets vindt. Bijvoorbeeld: Wij vinden Nederlands het leukste vak op school, omdat meneer Vrancken het zo goed uitlegt. LET OP: meningen herken je vaak aan woorden zoals: omdat, want, namelijk, immers

Welke feiten, meningen en argumenten zie je in deze tekst?