Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Flipping the classroom
Hoe schrijf ik een recensie
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Jodendom Ardin en Michelle.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
moderniseren van het curriculum.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Laat deze trainingsdag niet op zichzelf staan, maar werk daarna verder aan het ontwikkelen van je interactievaardigheden. De Kinderopvang Academie doet.
Wikiwijs.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.
Feedback Wat Soorten Door wie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De wegen van de Thora De synagoge.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Portfolio Presentatie
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Jodendom in Christendom
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Kalenders Jaar 4 seizoenen Ca. 12 maanden (manen) Ca. 52 weken
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Opdrachten en eindopdracht
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Joodse Feesten Jodendom.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
5 hulpvragen.
Egypte, een geschenk van de Nijl
Genocides.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Exodus 20: Vier de rustdag, want dat is een bijzondere dag.
Instructie geven en uitvoeren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Voorbereiding schoolexamen
Thema 4: Zo bereik je meer
Hoe schrijf je een recensie?
Terugkoppeling herijkingswensen
Vergadering Personeelsdienst
Zingen Psalm 98: 2 Ds. A.T. van Blijderveen, Hardinxveld-Giessendam
Ondernemen in de Toekomst Les 4 Voorbereiding Debat
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
LEZEN.
Product van TU Delft, SEC
Kritiek geven en krijgen
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Gebruik videocolleges in het onderwijs over Jodendom Dr. Lieve Teugels

Overzicht Inleiding: wat, waarom, hoe? Voorbeeld 1: Simchat Tora [stukje] Kijkvragen Film vertonen Voorbeeld 2: Qumran [stukje] Voorbeeld 3: sneak preview Jeruzalem eerste eeuw Klaverbladmodel Voorbereidende opdrachten Afsluiting

Wat? Korte gefilmde colleges Jodendom: allerlei aspecten BA, MA, premaster, PAO MOOC (Massive Online Open Course) Op locatie Relevante setting Anders moeilijk bereikbaar Experts aan het woord Engels of Nederlands, ondertitels Reeds gemaakt/in proces ‘Simchat Tora’: LJG Tilburg ‘Qumran’ (Barry Hartog) collegereeks “Jeruzalem in de tijd van Jezus”

Waarom? kennis van antieke en moderne Jodendom noodzakelijk voor theologen kritische reflectie op de christelijke traditie en multireligieuze samenleving Jodendom als levende religieuze traditie Op maat gemaakt; eigen docenten Deels online Beperkt reistijd Beperkt contacturen Blended learning Verschillende intelligentievormen Efficiënter leren Onderwijsvernieuwing PThU

Hoe? Korte video’s: 10-15 min Reeks video’s: 12x 3 min Multimediaal Ingebed in college met meerder werkvormen Flipping the classroom Efficient gebruik van tijd

Simchat Tora

Kijkvragen video Simchat Tora Wat betekent ‘Simchat Tora’ letterlijk, en waarom heeft het feest deze naam? Wat is de specifieke gelegenheid voor het vieren van dit feest? Noem twee kenmerken van Liberaal Jodendom (in tegenstelling tot Orthodox Jodendom) en geef aan waar deze in het tweede deel van de film te zien zijn. Waarom zijn de tora-mantels verschillend in het eerste deel en in het tweede deel van de film? Noem twee fysieke vormen van een Torah die in de film te zien zijn. Hoe heet de kast waarin de Torah rollen bewaard worden? Wat is het sjema en op welke manier komt het in deze film voor? Schrijf alle bijbelteksten op die in deze liturgie geïntegreerd zijn (let op de ondertitels). Welke bijbeltekst leest de ‘Bruid van de Torah’? Welke bijbeltekst leest de ‘Bruidegom van de Torah?

Qumran

Kijkvragen video Qumran Waar en wanneer zijn de Qumran rollen gevonden? Wat is de verhouding tussen de ‘Qumran rollen’ en de ‘Dode Zee rollen’? Waar, wanneer en door wie zijn de Qumran rollen geschreven? Wat is de verhouding tussen de archeologische site ‘Kirbet Qumran’ en de rollen? Volgens de Qumran-Essene hypothesis waren de bewoners van Qumran Essenen: Wat zijn mogelijke problemen met deze hypothese? Wat zijn mogelijke oplossingen voor deze problemen? Welke argumenten wijzen op de aanwezigheid van een grote groep mensen hier? Welke problemen zijn er met de hypothese dat hier veel mensen woonden? Hoe weten we dat rituele reinheid belangrijk was voor de bewoners? Waarom noemt men een van de ruimtes ‘Scriptorium’? Wat is de verhouding tussen het Scriptorium, de rollen en de grotten? Waarom is ‘Grot 4’ duidelijker deel van de archeologische site dan de andere grotten? Wat wijst er op dat de mensen die hier leefden Joods waren? Wanneer en door wie is deze site verwoest?

Collegereeks: Jeruzalem in de tijd van Jezus 12 korte video’s ingebed in 12 colleges 4 thema’s: Geography History Jewish Jesus Temple: centraal verbindend thema Daarnaast andere werkvormen Voorbereidende opdrachten: flipping the classroom

Jeruzalem in de tijd van Jezus

Voorbereidingsopdrachten college ‘Joodse kalender’ Bekijk het filmpje ‘Een nieuwe maan’ ‘Waarom was het vaststellen van de nieuwe maan zo belangrijk in de Tweede Tempeltijd? Extra vraag (niet over de kalender) Kijk goed naar de achtergrond, naar de stadsmuur: welke stadspoort zie je daar? Wat is er bijzonder aan deze poort? Welke tradities zijn er aan verbonden?. Bijgevoegde tekst bevat Misjna Rosj Hasjana hst 1 en 2. Lees hst 2 (over de nieuwe maan) grondig. Noteer van elke misjna de belangrijkse onderwerpen en stappen in de redenering. Zoek op internet het volgende op: a. In welk jaar van de Joodse kalender leven we nu? b. Wanneer is dit jaar begonnen? c. Vanaf welke gebeurtenis rekent deze kalender (wat is het jaar 0?) d. Zoek van de Rosj-ha-Sjana, Pesach, en Sukkot op, op welke dag van de Joodse maand ze beginnen. Waarom beginnen ze op deze dag? Zoek voor deze drie feesten een bijbelse bron op waarin de datum vermeld staat. De naam van twee speciale dagen of feesten is in feite een datum. ‘Ontcijfer’ de naam van onderstaande feesten. Zoek ook op wat er dan gevierd/herdacht wordt. Tu-bi-Sjvat – טו בשבט Tisja be-Av תשעה באב -

Sneak preview: Een nieuwe maand