TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tegenovergesteld Bijzonderre stijlfiguur. Aantal kenmerken die maken dat het een aantrekkelijk onderzoeksobject is. Bijzondere effecten teweeg brengt,
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Talenten boven water krijgen
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Sixth Sense Spirits of Nature.
Ho 5: Kernkwaliteiten.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
De eigen persoon (hfdstk 10)
Workshop landelijk SLB congres Hart & Hoofd 18 juni 2009
Kinderen relationeel vaardiger maken via de axenroos!
HEER, U bent mijn lamp en mijn luchter,
Arie Schermer Rob Korver
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Het wezen van ‘contact’
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Discriminatie.
Het Rijk van Koning Klant
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Passie voor het vak Oog voor het kind
KERNKWADRANTEN.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Mondzorg - persoonsgericht
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Habakuk 1 Habakuks verwijt: Het grote probleem van de geschiedenis: God grijpt niet definitief in.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
What is the meaning of? Student centered learning
Communicatie 3e les.
Talent in Ontwikkeling
Kernkwaliteiten In deze powerpoint presentatie wordt stap voor stap beschreven staat hoe je een kernkwadrant invult en welke mechanismen een kernkwadrant.
Module 6; didactisch handelen
LOB Waar ben je trots op?.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Programma intervisie 2 Terugblik intervisie 1 Uitwisseling reeds ondernomen (kleine) acties Door welke ‘bril’ kijk ik? Wie ben ik als stagebegeleider?
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Volksuniversiteit Zwolle

Alle Neuzen Dezelfde Kant Op?
Studieloopbaan coaching Portfolio presentatie
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Communicatie 3e les.
Communicatie 7e les.
Social media voor statenleden/politici
5 valkuilen & Tips.
Leren leren door feedback
Merkbare vaardigheden
Team charter Instrument.
Eerste Hulp voor Leerkrachten
Samenwerken in de vakgroep
Transcript van de presentatie:

TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken + TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken

Waar ligt mijn kracht ? Ontdekken van elkaars kernkwaliteiten (en valkuilen ;-) )

Wat zijn kernkwaliteiten ? Zelfkennis houdt in dat je weet waar je echt goed in bent Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die tot het wezen of de kern van de persoon behoren. Kernkwaliteiten ‘kleuren’ de mens – het is een specifieke eigenschap waar we bij iemand direct aan denken. Komt tot uiting in een bijzondere vaardigheid waarvan hij/zij zegt: ‘Dat kan toch iedereen!” Pak je de kernkwaliteit weg dan is de persoon niet meer herkenbaar. Kernkwaliteiten komen van binnen (nature) - Vaardigheden zijn aangeleerd (nurture)

Daniel Ofman Valkuil Kernkwaliteit Allergie Uitdaging Teveel van het goede Valkuil Wat anderen mij verwijten Wat ik in mijzelf geneigd ben te rechtvaardigen Wat ik bij anderen bereid ben door de vingers te zien Kernkwaliteit Wat anderen in mij waarderen Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht Wat ik in mijzelf gewoon vind Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde Uitdaging Wat anderen mij toewensen Wat ik in anderen bewonder Wat ik in mijzelf mis Allergie Wat anderen mij aanraden te relativeren Wat ik in mezelf zou verafschuwen Wat ik in anderen minacht Teveel van het goede

Voorbeeld Drammerigheid Fanatisme Toewijding Daadkracht Valkuil Teveel van het goede Valkuil Wat anderen mij verwijten Wat ik in mijzelf geneigd ben te rechtvaardigen Wat ik bij anderen bereid ben door de vingers te zien Kernkwaliteit Wat anderen in mij waarderen Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht Wat ik in mijzelf gewoon vind Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde Uitdaging Wat anderen mij toewensen Wat ik in anderen bewonder Wat ik in mijzelf mis Allergie Wat anderen mij aanraden te relativeren Wat ik in mezelf zou verafschuwen Wat ik in anderen minacht Teveel van het goede Passiviteit Laisser faire Geduld Relativisme

Oefening In groepjes per 3 of 4 Individueel In groep Selecteer 2 kernkwaliteiten voor jezelf (groen) Selecteer 2 kernkwaliteiten voor de collega’s binnen uw groepje In groep Deel en discussieer. Komt dit beeld overeen ? Zoek samen voor elk individu de corresponderende valkuilen, uitdagingen en allergieën. Is dit herkenbaar ? Is er een situatie waarbij de valkuil van één persoon overeenstemt met de allergie van iemand anders ? Is ook dit herkenbaar ?

Oefening Groene kaartjes Oranje kaartjes Kernkwaliteit Valkuil Wat anderen in mij waarderen Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht Wat ik in mijzelf gewoon vind Valkuil Wat anderen mij verwijten Wat ik in mijzelf geneigd ben te rechtvaardigen Wat ik bij anderen bereid ben door de vingers te zien Uitdaging Wat anderen mij toewensen Wat ik in anderen bewonder Wat ik in mijzelf mis Allergie Wat anderen mij aanraden te relativeren Wat ik in mezelf zou verafschuwen Wat ik in anderen minacht

Oefening Plenair !! Opgelet voor vooroordelen en labelen !! Herkenbare oefening ? Wat kan je hieruit meenemen ? Voor uzelf Uzelf kennen Het beeld van anderen over mezelf kennen Voor het team Elkaar sterkten kennen Weten wat ik van wie kan leren Wrijving begrijpen (cfr valkuil – allergie) Feedback taal !! Opgelet voor vooroordelen en labelen !!