De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arie Schermer Rob Korver

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arie Schermer Rob Korver"— Transcript van de presentatie:

1 Arie Schermer Rob Korver
presentatie Arie Schermer Rob Korver

2 presentatie 1Hoe & waarom? 2Ken jezelf 3Ken je kernkwaliteiten
4Ken de vacature en het bedrijf

3 presentatie 1. Hoe & waarom? ^
   1. Hoe & waarom? ^ Uit onderzoek blijkt dat een recruiter binnen 15 seconden (!) beslist of hij je wel of niet aanneemt. Overdreven? Misschien, maar de eerste twee à drie minuten van een gesprek zijn cruciaal: never forget that first impression… Of je nu een imposante CV hebt of niet, je moet van te voren weten hoe je je presenteert, overkomt en jezelf verkoopt. Overigens, je kunt nog zo sympathiek en kundig overkomen, als je niets weet over baan en bedrijf sla je alsnog een modderfiguur. De basis voor een succesvolle presentatie én een vlot sollicitatiegesprek leg je door je goed voor te bereiden en zelfvertrouwen te hebben. En uit te stralen. Het één houdt vaak nauw samen met het ander. Hier lees je hoe je de basis legt voor een succesvol gesprek.

4 presentatie 2. Ken jezelf ^
Assertief, zelfbewust, intelligent, kundig, visionair, attent, humoristisch, voorkomend en een prettige verschijning. Lomp, bot, brutaal, luidruchtig en arrogant. Of juist bescheiden, stilletjes, bleu en blasée. Nee, de keus is niet moeilijk voor de recruiter. Jij bezit een mix van deze eigenschappen. Ken je sterke en zwakke punten! Overbodig te zeggen dat je tijdens je gesprek je zwaktes moet verbloemen en je sterke punten moet uitbuiten. Lastig, want voor je het weet kom je geforceerd over. Zeker niet 'natuurlijk'. Maak daarom een lijst van je goede en slechte eigenschappen en werk eraan. Als je veel sollicitatiegesprekken hebt gehad, krijg je routine. Zeker als je consequent navraagt hoe je overkwam. Dat kweekt zelfvertrouwen, waardoor je jezelf steeds beter kunt verkopen. Dat 'verkopen' roept misschien de negatieve associatie bij je op van het leuren met jezelf. Of je een weg slijmen naar de top. Onterecht. Het verkopen van jezelf is manipulatie in goede zin; het beïnvloeden van je omgeving ten gunste van jezelf. Bereid je voor op moeilijke vragen: waaruit blijkt dat je goed kunt organiseren? Wat zijn je sterke en zwakke kanten? Welke successen heb je in vorige banen geboekt? Wat is je motivatie om naar deze functie te solliciteren en waarom ben jij de juiste persoon?

5 3. Ken je kernkwaliteiten ^
presentatie   3. Ken je kernkwaliteiten  ^ Overtuigd zijn van je eigen kunnen is een belangrijke sleutel voor een succesvolle carrière. Als je een helder zelfbeeld hebt, schep je duidelijkheid voor de buitenwereld. De signalen die je uitzendt zeggen: dit ben ik en hier sta ik voor. Wees niet bang je mindere kwaliteiten te benoemen. Maak van je zwakte een kracht!

6 3.1 Kernkwaliteiten en valkuilen ^
presentatie   3.1 Kernkwaliteiten en valkuilen  ^ Kernkwaliteiten Een handzaam instrument om snel achter je kwaliteiten te komen zijn de zogenaamde kernkwaliteiten. Dat zijn eigenschappen die jij hebt ontwikkeld hebt. Ze passen zodanig bij, dat je jezelf niet meer herkent, als je ze niet meer bezit. Denk aan: daadkracht, flexibiliteit, analytisch vermogen, rustig, toegewijd, ambitieus, moedig, relativerend etc. Valkuilen Iedere ‘positieve’ kernkwaliteit heeft een ‘negatieve’ kant: je valkuil en dus je mindere kant is. De valkuil van daadkracht is drammen of ongeduld. Je ontdekt je valkuilen door een kernkwaliteit te nemen en te kijken hoe je reageert als je deze kwaliteit te ver doorvoert. Moedig wordt bij té moedig: roekeloosheid. Allergie Met je kernkwaliteiten bepaal je ook je allergieën: tegenovergesteld van je kernkwaliteiten. Eigenschappen van anderen of situaties waar jij allergisch voor bent. Zo is de allergie van daadkracht, passiviteit. Als je je allergieën weet, kun je samen met je toekomstige werkgever bepalen of de vacature aansluit op jouw persoonlijkheid.

7 presentatie 3.2 Vergroot je kansen ^ Je uitdagingen
Aan de hand van je kernkwaliteiten, valkuilen en allergieën bepaal je welke uitdagingen jij hebt of jezelf stelt. Uitdagingen zijn een positieve eigenschap ten opzichte van een valkuil. Bij de kernkwaliteit daadkracht hoort de valkuil drammerigheid. De uitdaging is dan: beschouwen. Vergroot je kansen ^ Met je kernkwaliteiten geef je in een sollicitatiegesprek aan wat je sterke punten zijn. Je minpunten pas je in je uitdagingen in. Dit schept duidelijkheid voor je werkgever en jouw en jouw kwaliteiten komen beter naar voren. Kortom, door je kernkwaliteiten en bijpassende valkuilen, allergieën en uitdagingen in een context te benoemen, neemt je overtuigingskracht toe. Daarmee vergroot je de kans op die baan die jij wilt.   

8 presentatie  3.3 Tips ^ Bepaal met behulp van kernkwaliteiten je sterke eigenschappen  Vind je mindere sterke kanten, je valkuilen, door te kijken wat er gebeurt als je kernkwaliteiten te ver doorvoert Vind je allergie door het tegenovergestelde te nemen van je kernkwaliteiten Ontdek je uitdaging door het positief tegenovergestelde te nemen van je valkuil  Benoem tijdens een sollicitatiegesprek je kernkwaliteiten en de daarbij horende valkuilen, allergieën en uitdagingen in een totaalplaatje en verhoog daarmee je kansen 

9 4. Ken de vacature en het bedrijf ^
presentatie   4. Ken de vacature en het bedrijf  ^ Minimaal zijn ze gevleid of vereerd. In het gunstigste geval overtuigd. Zorg wat vacature, bedrijf en branche betreft, dat je weet waar je het over praat als je op sollicitatiegesprek gaat. Alle in's & out's hoef je niet weten, maar je scoort met wat cijfertjes, een functieomschrijving, een toekomstvisie, een citaat uit een jaarverslag etc. Bezoek van tevoren de website van het bedrijf. Vraag bij de onderneming zelf jaarverslagen, promotiemateriaal en folders op. Zoek op internet of in de bibliotheek perspublicaties op. Als je persé de baan wilt hebben, bel dan je toekomstige collega's op. Vraag wie ze graag als collega willen hebben, wat de sfeer en cultuur zijn etc. Beter nog, breng voordat je op gesprek gaat een bezoekje vooraf. Je moet durven, maar maak een afspraak - kennen ze je gelijk. Probeer een indruk te krijgen van de bedrijfscultuur en de werknemers. Je kunt voor je sollicitatiegesprek rekening houden met bijvoorbeeld de geldenden normen voor kleding. Je weet meteen waar je moet zijn! Zorg dat je naar aanleiding van dit alles je motivatie voor de functie en de organisatie goed kunt formuleren, zowel schriftelijk als mondeling. Wat is je intrinsieke drijfveer om deze functie te vervullen? Dit is vaak doorslaggevend bij een sollicitatie. 


Download ppt "Arie Schermer Rob Korver"

Verwante presentaties


Ads door Google