Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
RSV op school Jan Van Parijs.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Vroegtijdige Schoolverlaten
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
Voortijdig schoolverlaten
Eerstejaarsproblemen
Het motiveren van leerlingen in het VO
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Ouders & Clubs: één doel?!
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Formatief versus summatief
Interculturele klassen, ouders en buurten
Motiveren: de ins en outs!
Gelijke kansen op school: het kan!
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Theorie.
Motivatie September 2011 Yvonne Rijns
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Differentiatie in de klas
Workshop basisonderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
blok 3 les 2: de gewone basisschool
Leerling- kenmerken Motivatie
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Doubleren.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Doubleren.
Boeien en binden van goede medewerkers
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep CuDOS Vakgroep Sociologie Universiteit Gent

Falen in het onderwijs

Proloog Cijfers Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

Proloog Cijfers Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

Proloog Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

Proloog Aanpak Bron: Lamote, 2013

Een loopbaanbenadering? Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. Maart, 2018

Een loopbaanbenadering? Deze lezing: Preventie en interventie tijdens studieloopbaan Waar liggen de wortels? Zittenblijven Schoolmoeheid

Zittenblijven

Achterliggende redenering Lineaire groei Leeftijd en capaciteit Voor iedereen gelijk Gevolg: Klassen per leeftijd Assumptie van homogeniteit Maar: soms heterogeniteit Oplossing: Zittenblijven Homogeniseert Vergemakkelijkt lesgeven

Zittenblijven in Vlaanderen Vlaanderen in cijfers Lagere school: 17% In lagere school met 1 klas per leerjaar 1 volledige klas zittenblijvers 7% in eerste jaar Eind secundaire school: 35 tot 40% zittenblijvers Vlaanderen in Europa?

Vlaanderen en Europa Bron: Euridyce, 2011

Vlaanderen en Europa Bron: Euridyce, 2011

Vlaanderen en Europa Waarom zo veel? Kwalitatief onderzoek bij CLB en leerkrachten Veronderstelde vaardigheid, uitblijvende resultaten “nog niet klaar”  schoolrijpheid Externe omstandigheden Gedrag Taalachterstand Belangrijke rol voor leerkracht, ouders minder beslissingsmacht Subjectieve perceptie ipv standaardtoetsen Pygmalion effect?

Pygmalion in de mythologie

De Pygmalion-studie Experiment in basisschool Test voorgelegd aan leerlingen Zogezegd test om ‘bloeiers’ te vinden Eigenlijk IQ-test Leerkrachten kregen namen van ‘bloeiers’ Eigenlijk ad random gekozen 8 maanden later: Opnieuw IQ-test ‘Bloeiers’ hogere groei Verwachtingseffecten?

Algemeen Voorbeeld van ‘etiketteerperspectief’ Iemand krijgt een label Aan dat label hangt een oordeel vast Men conformeert gaandeweg aan het label Wanneer label ‘foutief’: self-fulfilling prophecy Voorspelling die leidt tot het uitkomen van de voorspelling Bv. Clever Hans

Pygmalion-effect Impressies van leerkracht Accuraat? Inaccuraat? Rol van academisch presteren Inaccuraat? Rol van achtergrondkenmerken SES Geslacht Etniciteit Structuren? Onderwijstypes

Wie blijft zitten?

Wie blijft zitten? Lager onderwijs Secundair onderwijs

Wie blijft zitten? Secundair onderwijs

Wie blijft zitten? Secundair onderwijs

Wie blijft zitten? Schoolfactoren Attitudes tegenover zittenblijven SES-compositie

Gevolgen van zittenblijven Effectiviteit? Cognitieve gevolgen Socio-emotionele bijwerkingen? Non-cognitieve gevolgen

Gevolgen van zittenblijven Cognitief Korte termijneffecten: Prestaties: “grade-replacement effect” Homogeniserende werking?

Gevolgen van zittenblijven Cognitief Lange termijneffecten Ongekwalificeerde uitstroom Bron: Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs. 2018

Gevolgen van zittenblijven Non-cognitief “Wat zijn je grootste angsten”? Lager Onderwijs: 1ste leerjaar: niet genoemd 3de leerjaar: vierde plaats 6de leerjaar: eerste plaats “Ben je ooit blijven zitten”? 57% van de zittenblijvende meisjes geeft dit toe 81% van de zittenblijvende jongens geeft dit toe “Hoe voelde je je daarbij” 84%: “verdrietig”, “slecht”, “ontdaan” 6%: positieve gevoelens

Gevolgen van zittenblijven Bron: Klasse, 2011

Gevolgen van zittenblijven Belang context Stigma Hoe meer zittenblijvers, hoe ‘normaler’ Implicaties voor vriendschapsrelaties

Schoolmoeheid

Ik word daar zo moe van… 3 vormen van schoolmoeheid Cognitief Emotioneel Gedragsmatig

Loopbaanbenadering? Zittenblijven en schoolmoeheid

Loopbaanbenadering? Gemeten bij LO leerlingen VOOR de transitie naar SO!!!

Cognitieve schoolmoeheid Extrinsieke versus intrinsieke motivatie Externe motivatoren Straf, Beloning, Schuld, Schaamte, Examens MOETEN Interne motivatoren Plezier, Passie, Interesse WILLEN

Cognitieve schoolmoeheid Intrinsieke motivatie stimuleren Autonomy Belonging Competence

Cognitieve schoolmoeheid Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Autonomie Een gevoel van zelfbeschikking Autonomie versus controle Hoe ontwikkelen? Verantwoordelijkheid geven Input in lessen Discussie Het “waarom” Keuze over leerstof of taken Druk over ‘presteren’ verminderen

Cognitieve schoolmoeheid Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Relatie (Belonging) Het gevoel erbij te horen, een verschil te maken Ingebed in school, relaties met ouders, leerkrachten, leerlingen Hoe ontwikkelen? Coöperatieve opdrachten Huiswerk samen met familielid Extra-curriculaire activiteiten Leerkracht-leerling relaties (!) Instrumenteel Affectief

Cognitieve schoolmoeheid Intrinsieke motivatie stimuleren: het ABC-model Competentie Succeservaringen, vooruitgang Falen genereert falen Hoe ontwikkelen? Ruimte creëren voor succes Ook bij falende leerlingen Sturing wegnemen Gevoel van zelfverwezenlijking Feedback Positieve zaken zoeken én meegeven

Emotionele schoolmoeheid Verbondenheid met School Leerkrachten Leerlingen Iedere leerling moet erbij horen Geslacht SES Etniciteit en taal Hoe ontwikkelen? Ingroup – outgroup vermijden Verantwoordelijkheid en inspraak

Gedragsmatige schoolmoeheid Verschillende vormen: Inzet tijdens lessen Probleemgedrag Belangrijke perspectieven Deprivatie Vergelijking met anderen Gelijke kansen Affectieve relaties met school

Schoolmoeheid Verhogen via 3 domeinen Autonomie Belonging Competentie Cognitief Emotioneel Gedrag Verhogen via 3 domeinen Autonomie Cognitief, emotioneel Belonging Cognitief, emotioneel, gedragsmatig Competentie Cognitief, gedragsmatig

Experiment schoolmoeheid Prof. Dylan Wiliam Experiment in één klas, 1 semester Radicale ommezwaai van praktijken 10 minuten fysieke activiteit Geen handopsteking, random gekozen of bordjes Verkeerslicht-systeem Groen, Oranje, Rood Punten geven wordt afgebouwd Feedback en opmerkingen in plaats van punten The secret student-techniek https://youtu.be/J25d9aC1GZA?t=12m57s https://youtu.be/1iD6Zadhg4M?t=11m11s

Experiment schoolmoeheid Effecten na semester: ‘zwakkere’ leerlingen zelfzekerder en sterker ‘sterkere’ leerlingen: Initieel zware tegenstand, ommezwaai gedrag https://youtu.be/J25d9aC1GZA?t=54m34s Klassfeer verbetert Inspraak en controle verhoogt

Besluit: Ongekwalificeerde uitstroom

Determinanten Heel vaak individueel verhaal Maar: structurele factoren Persoonlijke problemen, familiale problemen, … Individuele oplossingen Maar: structurele factoren Sociale risicofactoren Geslacht Etnisch-culturele minderheden Sociaal-economische status Academische risicofactoren Prestaties Schoolmoeheid  Individuele problematische schoolloopbanen

Determinanten Systeemfactoren Schoolfactoren Leerkrachten (!) Zittenblijven Onderwijstypes Selectie in onderwijstypes Verkeerde oriëntering hoofdreden van uitstroom Schoolfactoren SES-compositie Leerkrachten (!)

Leerkrachtenculturen Gedeelde opvattingen Bij leerkrachten van dezelfde school Ontstaan Informele informatie-uitwisseling Gelijke werkomstandigheden Compositie en leerkrachtencultuur Respons op leerlingen Stereotypes Accuraat Cultuur van verwachtingen

Leerkrachtenculturen Schoolfactoren Zittenblijvers-compositie

Leerkrachtenculturen Schoolfactoren Leerkrachtenverwachtingen

Leerkrachtenculturen

Leerkrachten

Besluit Falen genereert falen Zittenblijven Schoolmoeheid Uitstroom Compensatie versus versterking Zittenblijven Illusie van homogeniteit Schoolmoeheid Autonomie, belonging, competentie Uitstroom Compositie, leerkrachten

Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep CuDOS Vakgroep Sociologie Universiteit Gent