Communicatie 5e les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
de tweede groepsbijeenkomst
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Interculturele communicatie
Even voorstellen .
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Communicatie Les1.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Communicatie 3e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 6e les.
Communicatie en Interactie Mariska Min & Jolanda Suijker
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Les 1.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
AGRESSIE Les 3.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Interculturele communicatie
ADL Les 1.
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Observeren rapporteren
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Les 6: non-verbale communicatie
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 5e les

Lesprogramma Stelling Ervaren Terugkoppeling vorig les Theorie Gemaakte huiswerk Aan de slag Afsluitende Energizer

Stelling: Als je achterover leunt en niets zegt, dan communiceer je niet

Ervaren Ervaar of achteroverleunen en niets zeggen, ook een vorm van communiceren is: A vertelt wat zij dit weekend heeft gedaan. B leunt achterover, heeft de armen over elkaar, kijkt B niet aan en reageert niet op het verhaal. Na een paar minuten stopt het gesprek. Dan draai je de rollen om. Bespreek samen na: • Vertel aan elkaar hoe het was om dit te doen. • Vonden jullie dat degene die (niet) luisterde, communiceerde? Zo ja, wat

Herhaling Wat is meta communicatie? Wat wordt bedoeld met het ‘inhoudsniveau’ van een boodschap? Wat wordt bedoeld met het ‘betrekkingsniveau’ van een boodschap?

Theorie; RUIS Externe ruis: verstoring van buitenaf Interne ruis: - Semantische ruis > taal van de ander niet begrijpen. Woorden en gebaren. - Psychologische ruis > bijvoorbeeld stemming en indruk die je van de ander hebt. Hoe kun je omgaan met Semantische ruis? - Gebruikelijke taal hanteren, duidelijkheid vragen (zender en ontvanger) Hoe kun je omgaan met psychologische ruis? - Metacommunicatie inzetten

Maak opdracht 6 (Ruis) in groepjes van 3

Betrekkingsniveau Volgens Schulz von Thun zijn er twee belangrijke dimensies binnen het betrekkingsniveau: Waarderen of juist geringschatten Bevoogden of juist vrijlaten Waarderen is de ander serieus nemen Geringschatten is de ander niet als volwaardig zien Bevoogden is de ander vertellen wat hij moet doen Vrijlaten is de ander laten zien dat je hem respecteert in wat hij kiest, voelt en denkt

Systeemdenken https://www.youtube.com/watch?v=TmPK2Mq4r68

Aspecten van communicatie Inhoudelijk aspect: komt overeen met het inhoudsniveau van de communicatie Relationeel aspect: Komt overeen met het betrekkingsniveau van de communicatie Expressieve aspect: Wat je laat zien in je gezicht en houding (situatie afhankelijk, cultuur, persoonlijkheid etc) Appellerende aspect: Het verzoek aan de luisteraar

Maak opdracht 7 en 9 individueel Daarna bespreken

Speeddate (2 min) Ga in rijen tegenover elkaar staan Kies iemand uit de klas waar je niet veel mee omgaat Probeer met je commutatiestijl iets te ontdekken wat de klas nog niet van degene weet Daarna rollen omdraaien Klassikaal ervaringen delen

Vooruitblik volgende les Feedback Regels van Feedback Feedback op inhoud en betrekkingsniveau