Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg Maarten Thiry Coördinator Graduaatsopleidingen PXL Evi Neven Beleidsmedewerker Graduaatsopleidingen UCLL/Qrios
Hogeschool PXL & UCLL: volop in groei! Vanaf september 2019 starten 23 nieuwe graduaatsopleidingen in Limburg Ons doel: de juiste student op de juiste plaats krijgen Graduaatsopleidingen zijn evenwaardig aan bacheloropleidingen -> arbeidsmarkt denkt niet in diploma’s maar in competenties! Groeiend besef dat het als hogeschool onmogelijk is op alle domeinen over state-of-the-art kennis te beschikken -> samen met bedrijven opleiden Arbeidsmarkt volop in beweging: veel jobs zullen verdwijnen, nieuwe soorten jobs worden gecreëerd Kenniseconomie: voor elke high profile functie, veelvoud aan ondersteunde functies (VKS5!)
Hoger onderwijs in Vlaanderen
Wat is de essentie van een graduaatsopleiding?
Hogeschool en bedrijfswereld leiden samen op Korte, praktische en beroepsgerichte HO-opleidingen Beroepsgericht betekent niet BSO, maar gericht op een specifiek beroep Werkplekleren (leren door te doen) vormt de rode draad. Minimaal 1/3 van de studieomvang bestaat uit werkplekleren (WPL). Flankerende theorie in functie van uitvoeren beroep en WPL (just in time) Voor de meeste opleidingen meerdere trajecten: Dagtraject: 2 jaar (modeltraject) Avondtraject: 3 jaar (modeltraject)
Graduaatsstudent zelfde rechten/plichten als pBa-student Inschrijvingsgeld Studiebeurzen Studentenvoorzieningen Maar geen leerkrediet Dubbele finaliteit: doorstroom arbeidsmarkt: onmiddellijk inzetbaar doorstroom pBa: vervolgtraject 90 sp tot diploma pBa finaliteit is niet het vangnet voor pBa drop-out Wat met CVO’s? Blijven bestaan (maar zonder HBO5) Overgangsmaatregelen voor huidige HBO5-studenten
Hoe kleuren PXL en UCLL hun graduaatsopleidingen? Graduaat is geen “bachelor light” (vb talen, wiskunde) Invulling decretale verplichting werkplekleren verschilt: PXL: Alle dagopleidingen zelfde didactisch concept Uiterlijk start 2de semester leren in bedrijven/organisaties Gemiddeld twee dagen/week op de werkplek Verplicht adviserend intakegesprek in alle opleidingen UCLL: Verschillen tussen opleidingen Combinatie werkplekleren in reële en realistische arbeidssituaties In aantal opleidingen adviserend intakegesprek Kans om je opleiding te kleuren door middel van de keuze van werkplek
PROFESSIONELE BACHELOR Theoretische basis i.f.v. specifiek beroep Grondige en brede theoretische basis Didactisch verschil graduaat versus bachelor? GRADUAAT PROFESSIONELE BACHELOR 2-jarige dagopleiding (120sp) 3-jarige dagopleiding (180sp) Werkplekleren staat centraal (leren door te doen) Eerst leren binnen de opleiding en pas op het einde een stage (tonen wat geleerd werd) Theoretische basis i.f.v. specifiek beroep Grondige en brede theoretische basis Graduaatsproef: functioneel rapporteren ifv eigen werkzaamheden Bachelorproef: wetenschappelijk rapporteren
Welke doelgroepen willen we bereiken? “Jongeren” Studenten die willen starten met een doorgedreven praktijkgerichte opleiding Graduaten niet bestemd als hoger onderwijs voor louter BSO-studenten Schoolmoe is niet noodzakelijk leermoe Indien je nadien een bredere theoretische basis wenst, kan je via vervolgtrajecten professioneel bachelordiploma behalen “Werkenden” “Werkzoekenden”
Limburgse graduaatsopleidingen (dag) PXL en UCLL vanaf 1.09.2019 Domein handelswetenschappen en bedrijfskunde Graduaat in de Accounting administration Graduaat in de Marketing- en communicatiesupport Graduaat in de Sales en customer support Graduaat in de Juridische administratie Graduaat in het Transport en de logistiek Graduaat in het Winkelmanagement Graduaat in de Verkeerskunde en mobiliteit
Domein IT Graduaat in het Programmeren Graduaat in het Systeem en netwerken Graduaat in het Internet of Things Graduaat in de Digitale vormgeving (vanaf 2020) Domein Industriële wetenschappen en technologie Graduaat in het Bouwkundig tekenen Graduaat in de Elektromechanische systemen Graduaat in de Hernieuwbare energiesystemen Graduaat in de HVAC-systemen
Graduaat in de Orthopedagogie (min 2,5j) Domein Sociaal werk Graduaat in de Orthopedagogie (min 2,5j) Graduaat in Maatschappelijk werk Graduaat in Sociaal-cultureel werk (vanaf 2020) Domein Zorg HBO5 Verpleegkunde (3 jaar)
Uitdagingen? Voldoende werkplekken (voorzichtige schatting 2500 studenten!) Voldoende studenten (vooral STEM beperkte vijver) Intensiteit begeleiden vs. beperkte middelen Positieve keuze voor graduaten (vs diplomafetisjisme) Verhouding met andere aanbieders van vorming (Syntra, VDAB, …) Leefbaarheid avondtrajecten en werkplekleren
Zijn er nog vragen?