FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Return to Sender.
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Welkom ik maak me sterk.
Spreekbeurt in groep 4.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Spreekbeurt in groep 4.
LOB zeven stappen naar succes
Spreekbeurt in groep 4 en 5
© UNIEK IN DE KLAS.
Digi(bord)boek project <titel project>
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Didactiek Lesformulier.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Product van TU Delft, SEC
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Gesprekstechnieken Les 2.
Hoe speel je de Pizza Game?
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
De leesstrategie voor begrijpend lezen
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Product van TU Delft, SEC
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?

OPDRACHT: Filosofeer samen over deze vraag LEEFT AARDE? OPDRACHT: Filosofeer samen over deze vraag LES: LEEFT AARDE?

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: FILOSOFIE; LEEFT AARDE? PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Filosoferen helpt kinderen te leren denken en tot eigen gedachten te komen. Een filosofische houding zorgt ervoor dat je niet tevreden bent bent snelle uitspraken, maar dat je echt doordenkt over zaken. Bij filosofie gaat het over algemene vragen en inzichten. Het gaat dus niet over ideeën of personen. Deze les filosoferen we over de vraag: Leeft de aarde? Kinderen leren filosoferen en echt nadenken en doordenken over zaken. LESOPBOUW: Verzamel verschillende soorten aarde en materiaal uit de aarde zoals bladeren, grond uit het bos, een steen en/of een fossiel. Laat kinderen de verschillende materialen bekijken en voelen. Start het filosofisch gesprek met de vraag: leeft aarde? Leidt het gesprek en prikkel de kinderen om verder te denken met bijv. de volgende vragen: Wanneer is iets levend of levenloos? Of dood? Wat is het verschil? Komt het gesprek moeilijk op gang, kies dan voor een werkvorm waarbij kinderen eerst gaan tekenen. Laat ze levende, levenloze of dode aarde tekenen. Wat zijn de verschillen? 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: FILOSOFIE; LEEFT AARDE? PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: FILOSOFIE; LEEFT AARDE? PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Zonder doorvraagvragen geen filosofisch gesprek. Hoe zijn kinderen tot de antwoorden gekomen? Doorvragen zet aan tot verder denken. Wie bepaalt dat? Is dat altijd zo? Hoezo dan? Kun je een voorbeeld geven? Vindt iedereen dat? Laat kinderen ook actief vragen aan elkaar stellen. Voeg een tweede ronde toe waarin kinderen zelf materiaal uit de aarde gaan zoeken wat levend, levenloos of dood is. Ze kunnen dit van thuis meenemen of ga in en om de school samen op zoek. UITBREIDINGSKANSEN: Laat kinderen zelf vragen bedenken waarover ze willen filosoferen. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: FILOSOFIE; LEEFT AARDE? PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: filosoferen in de klas BRONNEN: Voor de leraar is er over filosoferen in de klas veel informatie te vinden via de site: https://www.filosofiejuf.nl/ https://www.leraar24.nl/filosoferen-met-kinderen/ 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: FILOSOFIE; LEEFT AARDE? PLUSJEKLAS.NL