Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4 25 april 2018
Waarom? Een leerling met een Van Maerlantdiploma heeft vakinhoudelijke kennis en vaardigheden is een kritisch denker is een creatief ingestelde probleemoplosser is een sociale leerling is een reflecterende leerling heeft een onderzoekende houding
Onderzoek naar ICT-O Inzet van ICT is zinvol wanneer er een koppeling bestaat tussen leermiddelen (ICT) en leerdoelen Bijv.: https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2016/05/E-didactiek_Welke-ict-applicaties-gebruiken-leraren-en-waarom.pdf
ICT op het Van Maerlantlyceum Leerinhoud ICT draagt bij aan de leerinhoud (beschikbaarheid van nieuwe kennis) ICT draagt bij aan verwerving van digitale vaardigheden ICT draagt bij aan ontwikkeling van mediawijsheid ICT draagt bij aan ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden Leerproces ICT draagt bij aan differentiatie in het onderwijs (individueel, verbreding en verdieping) ICT draagt bij aan het leerproces (digitaal formatief toetsen, spaced repetition, dual channel) ICT faciliteert vakoverstijgende projecten.
Stand van zaken Leerlingen zijn minder ICT-vaardig en mediawijs dan we denken Eisen nemen toe: Vervolgopleidingen Inspectie (differentiatie) Exameneisen (vaardigheden als excel)
Huidige stand van zaken Chromebooks Leermiddelen aardrijkskunde, wiskunde, Engels, Nederlands, biologie, geschiedenis, muziek, A&T, economie
Wat ging vooraf? Visie op onderwijs en leren Leermiddelen- en ICT beleidsplan Docenten laptop Meer ICT-middelen in de klas Aanstelling van ICTO-coördinatoren
Aanpak Laptops Invoering van laptops in leerjaar 1 en 4 (2018-2019) Onderwijsvernieuwing Leerjaar 1 en 4 Leerjaar 2 en 5 Leerjaar 3 en 6