Het vak Scheikunde en het (technologisch) bedrijfsleven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Advertisements

Industriële Chemie VWO 6
Ouderavond Profielkeuze TTO
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Een “Beter Bèta School”?
Keuze scheikunde.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Welkom op de voorlichtingsmiddag
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Het (nieuwe) betavak NLT
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Loopbaanbegeleiding en ouders
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
Bijeenkomst September 2015
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Voorlichting Keuze 2 VMBO KADER Decaan SME KEUZE Deze presentatie via magister thuis te bekijken. Magister-ELO-ML.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Welkom op de voorlichtingsavond klas 3
de verschillende soorten wiskunde
Natuur Leven en Technologie
Het is vandaag Girlsday!
ICT toepassen in de wiskundeles
Ouderavond klas 4 Havo, maandag 11 september 2017
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
NLT: een vak voor jou?.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Het is vandaag Girlsday!
Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Mijn visie op onderwijs
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Het is vandaag Girlsday!
LOB 3 VWO Schooljaar
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 0 Eerste les van het jaar Wat gaan we doen vandaag?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Technasium op het GRC.
Informatieavond Profielkeuze
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Product van TU Delft, SEC
<naam bedrijf> & <naam school>
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Het vak Scheikunde en het (technologisch) bedrijfsleven eindpublicatie van STEM Teacher Academy met resultaten, ervaringen en praktijkvoorbeelden, te vinden op de website van Issuu. Het vak Scheikunde en het (technologisch) bedrijfsleven Jacques de Goede (HAN ILS) Gisela van der Doelen (HvA) (Martha Hoebens (Hoebens.nl)) Woudschoten Chemie Conferentie 2018 Jacques de Goede (HAN ILS) Gisela van der Doelen (HvA)

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Even voorstellen Jacques de Goede (HAN ILS) Gisela van der Doelen (HvA) Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Programma Welkom Quizje en LOB Casus Oefening – een goede opdracht in de klas Afsluiting Iemand vragen? Let op Ivo en de kinderopvang – moet de planning evt naar voren? Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Socrative - keuzebegeleiding www.socrative.com Student Login Classroom: Nask333 Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Invloed van vakdocenten en decanen Brits onderzoek: Choosing science at 16: the Influence of science teachers and career advisers on students' decisions about science subjects and science and technology careers. NICEC Briefing, M. Munro and D. Elsom, 2000 Bevindingen: VO docenten zijn van grote invloed op motivatie en plezier van de lln bij het vak Science Weinig contact tussen vakdocenten en decaan Vakdocenten zien zichzelf niet als bron van informatie voor verdere carrièremogelijkheden (verwijzen vaak naar decaan) Achtergrond decanen: bijna allemaal een alfa-achtergrond, zo nu en dan een biologie-achtergrond ……….hoe komt de kennis over bètaberoepen naar de lln? Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA LAKS Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Blinde vlek bij leerlingen/studenten aan vo/lerarenopleiding “Mevrouw, wat kun je eigenlijk worden met scheikunde?” Baan in de bètavakken is vaak baan in de techniek (technologie) Beeldvorming techniek? Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Waar denk je aan bij het woord “Techniek”? Leerling (VWO 6): Schroeven Mechanica Boren Hoeken Handwerk niet wetenschappelijk Oppervlakkig! Leerling (HAVO 3): Schoolvak Fiets Opa Gereedschap Dingen maken Meneer Botma Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Waar denk je aan bij het woord “Technologie”? Leerling (VWO 6): Wetenschap Vooruitgang ICT Gamen Privacy Computer Elektronica Uitvindingen Innovatie Leerling (HAVO 3): Computers Elektrische apparaten Toekomst Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

De leerling vraagt betekenisvolheid Als ik wil weten of een bepaalde studie iets voor mij is, zou ik het fijn vinden als docenten daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Maar ook over wat ik met zo’n studie later kan en waarom ik nu dus moet leren wat ik leer. Leerling 6VWO, Heerbeeck College Best Door de bedrijfsbezoeken heb ik bij sommige onderwerpen van mijn vak ook een doel gevonden, een reden waarom leerlingen dit zouden moeten leren. Student lerarenopleiding HAN ILS Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Peter den Boer Waarom heeft u gekozen voor een scheikunde-studie? Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Ieder heeft zijn eigen rol Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Hoe? Wat wil ik bereiken? Vakinhoud Beroepsbeeld Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Wat? Voorbeeld Opgave Filmpjes Project Gastles Excursie Stage Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Een voorbeeld: Aviko Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA Bedrijfsbezoek Aviko Bekijk de film “Van aardappel tot frites”van Aviko (Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omgeving) Kijkopdracht: Geef per processtap aan welke scheikundige onderdelen aan bod komen of kunnen komen Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Onderwerpen tijdens het proces: Scheikunde: zetmeelgehalte, filters, bestrijdingsmiddelen (o.a.dioxine*), droge stofbepaling, soort olie, bepaling kengetallen/bederf oliën, maillard- en caramellisatiereacties Natuurkunde: geluid, mechanica, thermodynamica, diffusie, reologie, stromingsleer, schakelalgebra (PLC), elektronica (sensoren), optica, vloeistoffen (Archimedes) Wiskunde: optimalisatie (Grafen), booleaanse algebra, modellen, statistiek (QA/QC, HoeveelhedenWarenBesluit) Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Oefening – een goede opdracht in de klas Maak duo’s of drietallen Kies een klas en een doelstelling voor de opdracht Verzamel informatie over het bedrijf max 10’ - kijk op: -Tata Steel promotie (19.14’), (productieproces en toepassingen (oxy)staal, hoogoven, walsen, toevoegingen, kwaliteitscontrole, milieu/duurzaamheid): https://www.youtube.com/watch?v=yClXCqFYe5A - Productieproces spaanplaat Unilin (16’), (productieproces, grond- en hulpstoffen, lijm: https://www.youtube.com/watch?v=XHJk9D8B3Og - Enci Beton (8.10’) (productieproces van cement uit kalksteen, procestechniek, duurzaamheid): https://www.youtube.com/watch?v=tokJwQkOkGQ -Tronox (7.25’) (productie van wit pigment TiO2, industriële chemie, chemische reacties en scheiding): https://www.youtube.com/watch?v=yxUGD10FBlc - Eiwitproductie voor sport supplementen (5’19”) (eiwit, vet, scheiding, kwaliteitscontrole): https://www.youtube.com/watch?v=vBF2sndWtHo - Verkleuring rood pigment bij van Gogh (8.06 min) (verkleuring pigment, chemisch onderzoek): https://www.youtube.com/watch?v=WemGviacq48 Tata Steel promotie (19.14’), (productieproces en toepassingen (oxy)staal, hoogoven, walsen, toevoegingen, kwaliteitscontrole, milieu/duurzaamheid): https://www.youtube.com/watch?v=yClXCqFYe5A - Productieproces spaanplaat Unilin (16’), (productieproces, grond- en hulpstoffen, lijm: https://www.youtube.com/watch?v=XHJk9D8B3Og - Enci Beton (8.10’) (productieproces van cement uit kalksteen, procestechniek, duurzaamheid): https://www.youtube.com/watch?v=tokJwQkOkGQ -Tronox (7.25’) (productie van wit pigment TiO2, industriële chemie, chemische reacties en scheiding): https://www.youtube.com/watch?v=yxUGD10FBlc - Eiwitproductie voor sport supplementen (5’19”) (eiwit, vet, scheiding, kwaliteitscontrole): https://www.youtube.com/watch?v=vBF2sndWtHo - Verkleuring rood pigment bij van Gogh (8.06 min) (verkleuring pigment, chemisch onderzoek): https://www.youtube.com/watch?v=WemGviacq48 Jacques de Goede (HAN ILS), Gisela van der Doelen, HvA

Opdracht in de klas formuleren Formuleer een opdracht voor jouw klas die voldoet aan de doelstelling Beantwoord onderstaande vragen: Wat brengt deze opdracht op voor de leerlingen? En voor jou? Zijn er interessante bedrijven bij jou in de buurt die zou je kunnen vragen voor een gastles of excursie ? Welke vraag stel je of informatie geef je aan dat bedrijf zodat de excursie/gastles een goede kans van slagen heeft? Plenaire bespreking link naar de site van Martha? Jacques de Goede (HAN ILS) ), Gisela van der Doelen, HvA,

Handig voor Profielkeuze: https://vimeo.com/77125631 De zeven bètawerelden: film, toolkit http://www.exactwatjezoekt.nl/ beroepsbeelden, opleidingen, virtueel meelopen https://www.c3.nl/ beroepsoriëntatie binnen de chemie, life science en procestechniek: practica, gastlessen, etc. http://www.vhto.nl/ Speeddaten, gastlessen, gericht op meisjes http://www.ditdoeik.nl/ beroepsbeelden Jacques de Goede (HAN ILS), ), Gisela van der Doelen, HvA

Meer weten? Kijk op www.bedrijfindeklas.nl Neem contact op met Jacques – jacques.degoede@han.nl Gisela – g.a.van.der.doelen@hva.nl Martha Hoebens – info@bedrijfindeklas.nl