BOUWEN LES: ORKAANHUIS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 4 BEIJUM IN DE TIJD VAN BURGERS EN STOOMMACHINES
Advertisements

500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
BattleBots The school battle.
Het geven van een workshop
Wat is het nut van de dijken?
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Les 13 Presenteer je zelf (1)
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
OFC28 mediawijsheid les 4.
De woorden die je vandaag leert: helaas natuurlijk de natuurclub de straat allemaal de kunststof het afval de grondstof voldoende.
12 DE ARCHITECT Een architect bedenkt hoe nieuwe gebouwen eruit gaan zien, en hoe ze moeten worden gebouwd Bouwen Verhaal.
Tornado’s Pps Mens en Maatschappij.
Wonen hier en elders Duo-opdracht. Agenda: duo-werk – wonen hier en elders Neem je cursus op pagina 59.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Fotopresentatie Acadin winterwedstrijd
Techniekles De Drie Biggetjes
De bouw van een wagen! Hefbomen en katrollen..
Robots en programmeren
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Ontwerpen van een woning
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Groep 11 | Chayenne, Charity, Sheetal en Jayani
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
De bedenkers.
Ontwerpen van een woning
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Bouwen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Geef afval een nieuw leven
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

BOUWEN LES: ORKAANHUIS

OPDRACHT: Bouw een huis dat tegen een orkaan kan OPDRACHT: Bouw een huis dat tegen een orkaan kan. Denk na over de vragen: van welk materiaal is het huis? Welke vorm heeft het huis? LES: ORKAANHUIS

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ORKAANHUIS BOUWEN PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: In het journaal komen regelmatig berichten over orkanen die huizen kapot maken. Hoe geweldig zou het zijn als er huizen gebouwd worden die orkaanbestendig zijn? Dan ligt een dorp of land niet meer in puin na de komst van zware storm en regenval. De vorm en het materiaal van het huis kan hierin belangrijk zijn. Leerdoel: De kinderen leren een idee in hun hoofd om te zetten naar de praktijk door in een bouwproces te stappen. LESOPBOUW: Denk samen na over de kenmerken van een orkaan: veel wind, veel rondvliegende puin en veel regen. Bekijk daarvoor samen de aflevering van Nieuws uit de natuur over storm en wind. Laat de kinderen een huis bouwen dat tegen een orkaan kan. De volgende vragen kunnen helpen in het bedenken en bouwen van hun huis: Wat is de vorm, is het huis rond of juist rechthoekig? Heeft het huis wel of geen ramen? Is het huis verplaatsbaar of juist niet? Kinderen kunnen gaan bouwen met blokken, steen, klei of karton. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ORKAANHUIS BOUWEN PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ORKAANHUIS BOUWEN PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Bouwen is een proces en problemen zijn daar een onderdeel van. Probeer de kinderen actief in het proces te houden als er een tegenvaller is. Hoe kunnen we dat oplossen? Door ‘we’ te zeggen bied je al een opening om te helpen. Bespreek samen verschillende bouwmaterialen: steen, hout of zelfs stro. UITBREIDINGSKANSEN: Presenteer de gebouwde huizen aan elkaar. Is het gebruikte materiaal ook te gebruiken voor een echt huis? Of wordt dan gebruik gemaakt van ander materiaal? Wat zijn de overeenkomsten of verschillen tussen de verschillende huizen? Stimuleer het delen van goede ideeën van een ander. Wat zou je nog willen toevoegen aan je ontwerp n.a.v. de presentaties van de anderen? Het is namelijk een compliment voor de bedenker als een idee wordt gebruikt. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ORKAANHUIS BOUWEN PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: orkaanbestendig huis bouwmaterialen huis BRONNEN: https://schooltv.nl/video/nieuws-uit-de-natuur-wind/#q=storm https://www.homify.nl/ideabooks/628240/6-x-bijzondere-bouwmaterialen https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/8-dingen-die-kinderen-leren-van-bouwen/news/240/ 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES: ORKAANHUIS BOUWEN PLUSJEKLAS.NL