Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Nederland participatieland?
Centrale werkwinkel D:
Sociale Studies Workshop alumnidag
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Armoede te huur Ervaringsdeskundigheid op een schoteltje Door Birgit Goris & Wim Van Opstal.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Harmonisatieplannen kabinet
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Samen werken aan een gezonde regio!
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Uw gemeente & mensen met een beperking
“Passend onderwijs op maat”
Hoe krijg je het op gang?.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Discussiegroepen - resultaten
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Hoe pedagogisch handelen?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
12.2 Totstandkoming van een wet
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Opnieuw licht op de zaak
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Profiel- en keuzedelen kiezen
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
WELKOM.
Informatiebijeenkomst Limburgse Arbeidsmarktdag 24 mei 2018
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Ambulant team wijkzorg ___________
In de vuurlinie van een pos
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede BESTAANSONZEKERHEID OVERWINNEN

Martin Pragt Annelies Neutel Waarom ervaringsdeskundigheid in armoede en opleiding EDASU? Wat maakt Edasu bijzonder? Edasu Utrechtse variant

Drie vormen van kennis over armoede en sociale uitsluiting Ervaringskennis Praktijkkennis Wetenschappelijke kennis

Wat verstaan wij onder armoede? Langdurige armoede met als gevolg sociale uitsluiting Financiële bestaansonzekerheid die vele andere gebieden van het leven beïnvloedt; gezondheid, wonen, werk en opleiding, gezin Ambivalente verhouding tot de samenleving (zich geen onderdeel voelen, wantrouwen, erbij willen horen, afzetten tegen) Minder toegang tot rechten, schending van mensenrechten, weinig erkenning van onrecht Verschillen in leefwereld, beleving/logica, mindset; innerlijke pijn en binnenwereld vaak onzichtbaar Negatief zelfbeeld, weinig macht en middelen zich samen te organiseren, inbreng niet serieus genomen, minderwaardig voelen

Effectieve aanpak van langdurige armoede en sociale uitsluiting: hoe op te heffen? > bewustwording verschillen in leefwereld Hulp sluit niet aan bij beleving van armoede > veranderingen in de systeemwereld Regels en procedures ont-menselijken, maken armoede moeilijker te overwinnen

Naast leefwereld versus systeemwereld ook grote verschillen in leefwereld

Ervaringsdeskundige: inzichten en kennis waar anderen van kunnen leren Reflecteren op eigen ervaringen Verbreden en verdiepen van deze ervaringen Beroepsvaardigheden leren, kennis samenleving Individuele en collectieve ervaringskennis leren inzetten en overbrengen (naar mensen in armoede én anderen)

Ontstaan opleiding Edasu in Nederland https://www.npo.nl/kruispunt/05-02-2017/KN_1687656 De Link België en initiatiefnemers Nederland Training 2014/2015 Amsterdam, Utrecht en O-Groningen Drie varianten en landelijke werkgroep www.edasu.nl

Opgeleid worden tot ervaringsdeskundige – EDASU Utrecht met ROC Zadkine Rotterdam 16 stage-uren, 1 lesdag, Ned/Eng/Rek Maatschappelijke Zorg MBO- 3 en 4 Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen Keuzedeel Ervaringsdeskundigheid: integraal in onderwijs Examens, supervisie, portfolio Ervaringsdeskundigheid Knelpunten: Ervaringsdeskundigheid plek geven in het docententeam Eisen van erkend diploma vs persoonlijke behoefte student Financiering armoedecoalitie zowel kans als beperking Nog nauwelijks aangepast lesmateriaal en examens Afstemming met hulpverleners en/of uitkeringsinstanties

Hoe en voor wat ED in armoede inzetten? Er is geen recept, met lokale mensen samen uitvinden Openheid en nieuwsgierigheid naar andere leefwereld en logica, samen willen zoeken naar elkaar begrijpen Gaat niet om of praktisch of contact leggen of eigen levensverhaal steeds vertellen; gaat om erkenning van anders denken en doen en gelijkwaardig contact tussen iedereen> persoonlijke aansluiting ook vanuit anders deskundigen, duo- schap Liefst 2 ED in een team, niet alleen; ruimte voor intervisie en werkbegeleiding, aandacht voor gezondheid en thuissituatie Buurtteams, schuldhulpverlening, uitkeringsinstanties, woningbouw, vrouwenopvang en jeugdzorg, maatschappelijke opvang, initiatieven van onderop, onderwijs en voorlichting

Wat kunnen afgestudeerde studenten gaan doen? Workshops op stageplekken en conferenties Buurtteams ontwikkelen mbo-functie ervaringsdeskundige Ambities hoger opleidingsniveau Doorstroom naar betaalde baan MZ Meewerken aan opleiding en lesgeven