Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
3.2 Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 3 De grieken.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
Het denken van Plato.
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschappelijke revolutie
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Denken over wetenschap
Mexico & VS Een grens tussen … & ….
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
Situering in tijd en ruimte
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Griekse mythen en wetenschap
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Griekenland De Geleerde Grieken.
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Van polis tot keizerrijk
Renaissance en Opstand
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
3.4 Strijden of Sporten.
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 3: De Godenwereld. Goden/Geloof Ook polytheïstisch Maar hun goden verschilden behoorlijk van die van de Egyptenaren –Op.
H2.1 De Griekse Democratie
Ook bloei in de republiek op gebied van:
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
De Atheense Democratie
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
De Grieks-Romeinse wereld
Renaissance en Opstand
Hier begint de nieuwe tijd
Erosie en Sedimentatie
§1.4 Het indelen van de tijd
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Filosofie en wetenschap
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken

Mythes vs Wetenschap Verklaar als Griek de wereld om je heen H4:§ 4:p52-3 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Mythes vs Wetenschap Verklaar als Griek de wereld om je heen Vergelijk Griekse denkbeelden met die van tijdgenoten (vb. de Egyptenaren) De Grieken waren hun tijd ver vooruit Gedurende de 6e eeuw gaat een groepje intellectuelen de mens steeds meer los zien van het buitenaardse en meer als individu! Oorsprong westerse mensbeeld

Een nieuwe manier van denken 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Een nieuwe manier van denken Geboorten der wetenschappen Nieuwsgierigheid Systematisch onderzoek Kenniscumulatie Theorievorming Ontstaan van wetenschappen Geneeskunde Hippocrates Geschiedenis Herodotus & Thucydides Filosofie Levensvragen beantwoorden; o.a. Socrates

H4:§ 4:p52-3 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Onderricht Vooral in poleis als Athene vond men het geven van een goede opleiding aan jongens belangrijk. Een burger moest meer weten dan hoe te vechten en/of hoe een product te maken of te verhandelen. Een brede opleiding was het ideaal. Daarbij vond men in Athene dat burgers aan het denken moesten worden gezet. Een typisch aspect van democratie Verhalen (mythen) en toneelvoorstellingen vormden een belangrijke schakel hierin.

Huiswerk Lees paragraaf 4 Maak De Ilias, echt gebeurd? (p.59)