‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Advertisements

Levensbeschouwing Welkom
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 5.3 Vorige les: humanisme en renaissance
Inleiding tot een nieuw soort wiskunde…
De Republiek in een tijd van vorsten
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Hoofdstuk 5.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
De Geest schrijft Jezus in ons leven Wat is er te zien van de Geest? Kijk naar jezelf: leesbare brief.
Open uitzicht Wat een uitzicht! Jona heeft een prima plekje gekozen net buiten de stad. Hier kan hij het allemaal mooi zien, als straks de stad ondersteboven.
Bekijk het leven.
Voorstellen. Wat is Leven-s-beschouwing (LB)?
Renaissance in Nederland
Overgang van middeleeuwen naar renaissance
College 3 Kennisleer.
Achttiende en negentiende eeuw
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Maaike de Haardt Fac. FTW i.o.  Maken wij tijd of maakt de tijd ons? Druk, druk, druk.....  Tijd is een constructie  Historisch bepaald, veranderlijk,
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De levensbeschouwelijke analyse
Spreken vanuit de stilte. De omgang met God maakt vrijmoedig.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Tijd van wereldoorlogen, Agenda: Huiswerk vragen 10 en 11 pagina 267 “Amerikaanse droom” Beurskrach 1929 Hoe verder na de krach? Opdracht.
Les1. Intro + wanneer? (1-2.3). 2.1 Wat is geluk? wikipedia: Geluk: het tevreden zijn met het huidige leven. (onderzoek: voor +/- 50% erfelijk bepaald.)
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Ambassadeursbijeenkomst 23 mei Agenda Mededelingen (Flash Mob, Cultureel ondernemerschap, Alfabeeld) Digitale werkplaats ( Hester) Het Nieuwe Werken.
Jozef zoekt zijn grote broer. Vader begraven is de strijdbijl opgraven.
#geloven?. #zorgtgeestvoor #geloven? #zorgtgeestvoor 1 Korinte 3:6: “Ik heb geplant, Apollos heeft water gegeven, maar God heeft doen groeien.”
CINEMATOGRAFIE Bas Derks & Robin Hazeleger. EEN VAAG BEGRIP  Reader: Cameravoering en algemene term voor alle bewerkingen van de filmtape (camera en.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Labo voor levensbeschouwing Ruimte voor perspectief Brugge culturele hoofdstad van Europa Christendom en moderniteit Van experiment rond ruimte.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Wie ben je en waar kom je vandaan?
Kind van God.
Beelddenken naast Talig #
Renaissance in Nederland
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Geschiedenis computer & internet
De God van de Schriften.
theorie en praktijk in perspectief
Verlichting V5.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Ontdekkers en Hervormers 1.3 De Nederlandse Opstand
lesweek 5 content online
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Noord-Europese kunstenaars
Renaissance in Nederland
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 5.
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 2.
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 1.
Toedienen meststoffen
Als je God kon zien, zou dat geloven
Alle reden om God te prijzen!
Vrijheid – Blijheid Gouden kooi… De aanvliegroute van de wet De inhoud bij voorbaat gekleurd Leven in vrijheid = Feest! “God is liefde” De kern.
Transcript van de presentatie:

‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 3

Wat gaan we doen? Film kijken Bespreken Reader ‘De moderniteit als culturele horizon’ bespreken Reader: Portret Anna van Schurman V6 'Sapere aude' lesweek 3

Moderniteit Levensbeschouwelijk breukvlak pre-moderniteit en moderniteit Renaissance (Pico della Mirandola) Reformatie (Calvijn) Vader moderniteit: Descartes ‘cogito ergo sum’ Persoonlijkheidsideaal – wetenschapsideaal Dualistisch mensbeeld: vrijheid-bepaaldheid Subjectsfilosofie Autonomie - heteronomie V6 'Sapere aude' lesweek 3

Epiloog Volgende lesweek Bestuderen Reader: Waar is God? Reader: Portret Blaise Pascal V6 'Sapere aude' lesweek 3