week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
CMC Marketing Company.nl
DYSLEXIE VOORLICHTING
CREATIVITEIT.
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Techniek en gezichtsbedrog
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Connect Klanken en Letters
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
Lezen leren.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
1 1 e jaars aardrijkskunde Mentoruur 3.
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Dyslexie voorlichting
Stap met Stijn en Tess in de dyslexie express.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 week
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
LOB Waar ben je trots op?.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vwo 6 – week
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Aantekening van: Zorgen voor jezelf Zorgen voor elkaar
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie Spelling & Dyslexie week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie

Doelen 1. Je weet waarom het lastiger is om aan de drie basisbehoeften te voldoen bij dyslectische leerlingen. 2. Je weet wat het verschil is tussen compenserende en dispenserende maatregelen. 3. Je ervaart hoe het is om te lezen zonder woordbeeldstrategie.

Doelen 4. Je ervaart hoe het is om te schrijven met voortdurende twijfel over juiste woorden/juiste spelling. 5. Je weet waarom gekleurde brillen zeker niet kunnen helpen bij dyslexie. 6. Je hebt kennisgemaakt met verschillende tips die meehelpen om de acceptatie te vergroten en deze tips heb je in volgorde van belangrijkheid gezet.

1. Hoorcollege: omgang met dyslectische leerlingen PPT Masterplan Dyslexie

2. Eigen ervaringen Lezen Luisteren

2. Eigen ervaringen 2a. Hoe is het om te lezen met dyslexie? 2b. Hoe is het om aantekeningen te maken als je niet precies weet waar het over gaat en hoe je de woorden moet schrijven?

2. Eigen ervaringen - woordbeeld Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

2. Eigen ervaringen - schrijven Twijfel over betekenis + spelling van woorden grote belasting werkgeheugen. Aantekeningen maken lastig, informatie op hoger niveau verwerken lastig. Kortom: je bent aan het puzzelen om te ontcijferen wat ik zeg of je twijfelt over hoe je het schrijft. Geen ruimte meer voor hogere-ordevaardigheden/metacognitieve vaardigheden.

3. Misverstanden A3-formaat helpt altijd. Meer tijd helpt altijd. Voedingssupplementen (visolie, B12) helpen gegarandeerd. Gekleurde brillen: Xlens

4. Groepswerk Tips voor acceptatie: aandachtspunten ordenen.

Volgende week Voorbereiding: maak de opdrachten bij week 5 als je dat nog niet hebt gedaan.   Inhoud college: - Ontbrekende pitches. - Vervolg week 4: hoe maak je dyslexie zichtbaar in het brein? - Enkele hoofdlijnen van het spellingssysteem en de didactiek daarvan. (Zie week 5.)

Doelen 1. Je weet waarom het lastiger is om aan de drie basisbehoeften te voldoen bij dyslectische leerlingen. 2. Je weet wat het verschil is tussen compenserende en dispenserende maatregelen. 3. Je ervaart hoe het is om te lezen zonder woordbeeldstrategie.

Doelen 4. Je ervaart hoe het is om te schrijven met voortdurende twijfel over juiste woorden/juiste spelling. 5. Je weet waarom gekleurde brillen zeker niet kunnen helpen bij dyslexie. 6. Je hebt kennisgemaakt met verschillende tips die meehelpen om de acceptatie te vergroten en deze tips heb je in volgorde van belangrijkheid gezet.