week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie Spelling & Dyslexie week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Doelen 1. Je weet waarom het lastiger is om aan de drie basisbehoeften te voldoen bij dyslectische leerlingen. 2. Je weet wat het verschil is tussen compenserende en dispenserende maatregelen. 3. Je ervaart hoe het is om te lezen zonder woordbeeldstrategie.
Doelen 4. Je ervaart hoe het is om te schrijven met voortdurende twijfel over juiste woorden/juiste spelling. 5. Je weet waarom gekleurde brillen zeker niet kunnen helpen bij dyslexie. 6. Je hebt kennisgemaakt met verschillende tips die meehelpen om de acceptatie te vergroten en deze tips heb je in volgorde van belangrijkheid gezet.
1. Hoorcollege: omgang met dyslectische leerlingen PPT Masterplan Dyslexie
2. Eigen ervaringen Lezen Luisteren
2. Eigen ervaringen 2a. Hoe is het om te lezen met dyslexie? 2b. Hoe is het om aantekeningen te maken als je niet precies weet waar het over gaat en hoe je de woorden moet schrijven?
2. Eigen ervaringen - woordbeeld Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
2. Eigen ervaringen - schrijven Twijfel over betekenis + spelling van woorden grote belasting werkgeheugen. Aantekeningen maken lastig, informatie op hoger niveau verwerken lastig. Kortom: je bent aan het puzzelen om te ontcijferen wat ik zeg of je twijfelt over hoe je het schrijft. Geen ruimte meer voor hogere-ordevaardigheden/metacognitieve vaardigheden.
3. Misverstanden A3-formaat helpt altijd. Meer tijd helpt altijd. Voedingssupplementen (visolie, B12) helpen gegarandeerd. Gekleurde brillen: Xlens
4. Groepswerk Tips voor acceptatie: aandachtspunten ordenen.
Volgende week Voorbereiding: maak de opdrachten bij week 5 als je dat nog niet hebt gedaan. Inhoud college: - Ontbrekende pitches. - Vervolg week 4: hoe maak je dyslexie zichtbaar in het brein? - Enkele hoofdlijnen van het spellingssysteem en de didactiek daarvan. (Zie week 5.)
Doelen 1. Je weet waarom het lastiger is om aan de drie basisbehoeften te voldoen bij dyslectische leerlingen. 2. Je weet wat het verschil is tussen compenserende en dispenserende maatregelen. 3. Je ervaart hoe het is om te lezen zonder woordbeeldstrategie.
Doelen 4. Je ervaart hoe het is om te schrijven met voortdurende twijfel over juiste woorden/juiste spelling. 5. Je weet waarom gekleurde brillen zeker niet kunnen helpen bij dyslexie. 6. Je hebt kennisgemaakt met verschillende tips die meehelpen om de acceptatie te vergroten en deze tips heb je in volgorde van belangrijkheid gezet.