Grenzen en identiteit: Rusland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Advertisements

Leren Leren & Samenwerkend leren.
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Ik hou van Holland spel!.
Zakelijk lezen Nederlands.
Fictieanalyse-proza.
Indonesië.
Paragraaf 2 Een gebied in kaart.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Vandaag Kennismaking en do’s en dont’s Korte terugblik vorige week
Les 4: Vleeseters in China
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit §
Meer voorlezen, beter in taal
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
De Europese eenwording
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Consumentengedrag Leren I
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Oefening met atlas en kaarten
Overtuigende tekst/betoog
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Omschrijvingen en definities
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Financiële zelfredzaamheid
Hoofdstuk 3: Grenzen en identiteit in Rusland
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Hoofdstuk 10 Paragraaf 10.6.
Maatschappijleer Nadya Karim
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Vergelijkingen oplossen
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Wie wonen er in Nederland?
De cultuur van Zuidoost-Azië
De inrichting van een wijk
Duitsland “Made in Germany’’
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Migratie en Grensverkeer
LEZEN.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
België: samenwerking met Nederland
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Wat gaan we doen? Introductie van het hoofdstuk (+- 5 min.)
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Paragraaf 3.3 Rivieren van ijs
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Ruzies om gebieden Rusland
Transcript van de presentatie:

Grenzen en identiteit: Rusland Pak je boeken! Paragraaf 3.3 Bladzijde 34-35

De vorige keer… Het onderscheiden en herkennen van de verschillende (politieke) gebieden binnen Rusland; Het rangschikken van deze gebieden op basis van zelfstandigheid (autonomie); Het verklaren en benoemen van interne problematiek binnen Rusland.

Deze les: Kort herhalen vorige les (5 min.) Uitleg paragraaf 3.3 (15-20 min.) Atlas opdracht: minderheden (10-15 min.) Bespreken en napraten (5 minuten)

Wat kan je na deze les? Uitleggen waarom Russificatie zorgt voor samenhang en eenheid. De gevolgen van de achtergestelde positie van minderheden kunnen voorspellen Uitleggen waarom minderheden vaak als zondebok worden gezien/gebruikt.

Minderheden in Rusland Rusland: groot land, veel volken en nog meer culturen. (Russen, Jakuten, Tataren, Nentsen, etc.) O.i.v. Russificatie toch één geheel; overkoepelende cultuur en taal. Hoe dan??

Minderheden in Rusland Staan lager op de sociaaleconomische ladder. Want: Russen krijgen de beste baantjes, mooiste huizen en het voordeel van de twijfel. Dus: minderheden scoren minder goed w.b.t. welzijn en welvaart. Wat heeft dit voor gevolgen? Discriminatie, ontevredenheid, aanslagen, werkloosheid, vooroordelen en xenofobie; zie figuur 10.

Conflicten en zondebokken Corruptie , werkloosheid en weinig vooruitzicht leidt tot ontevredenheid. Wie krijgen de schuld? Waarom krijgen minderheden de schuld? Anders, onbegrepen, soms zelfs bang. Waar doet dit je aan denken? https://www.youtube.com/watch?v=0cYhLHNYgEE

Atlasopdracht: 145b 1) Wat is er te zien op de kaart? Kijk goed naar de titel en legenda! 2) Wat is het verband tussen kaart 145b en de tekst “Russische Minderheden’’? 3) Wat valt op aan de Kalmukken in vergelijking met de volken die hier omheen leven? 4) Wat voor gevolgen zou dit voor de Kalmukken kunnen hebben? Fluisterend overleggen mag, iedereen schrijft zelf een antwoord op in eigen woorden!

Wat kan je nu? Uitleggen waarom Russificatie zorgt voor samenhang en eenheid. De gevolgen van de achtergestelde positie van minderheden kunnen voorspellen Uitleggen waarom minderheden vaak als zondebok worden gezien/gebruikt.

Volgende les… Paragraaf 1-3 gemaakt! Paragraaf 4 gelezen!