Gedragsproblemen en stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Advertisements

Maayke van Suijlekom.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Anorexia en Boulimia Nervosa
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Stemmingsstoornissen
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Gedragsproblemen bij kinderen
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Coaching week Rotterdam Academy.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Methoden van Psychotherapie arnoud van buuren arts-psychotherapeut.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Communicatie 3e les.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Agressie Les 2.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Gesprekstechnieken Les 5.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Communicatie 4e les.
E-health domotica E-learning
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Intensieve begeleiding
Loopbaan en burgerschap les 3
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Communicatie 6e les.
Welkom Wie pakt de macht in Burgerdam?.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Communicatie 5e les.
België: samenwerking met Nederland
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
En professioneel handelen
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en stoornissen

Lesweek 3 In deze les: 6.7 Behandelmethoden Bezig met eindopdracht

6.7 Behandelmethoden Psychotherapie (gesprekken staan centraal) Psychoanalyse en psychodynamische therapie (onderdrukte gevoelens ontdekken) Humanistische therapie (gesprekken over het heden) Gedragstherapie (gedragsverandering) Cognitieve therapie (denkpatronen veranderen, bijv. RET) Cognitieve gedragstherapie (negatieve gedachten stoppen) Groepstherapie, gezinstherapie en relatietherapie (systeemtheorie betrekken?) Biomedische therapie (medicatie, lichttherapie) EMDR

6.7.1 Psychotherapie Client heeft een gesprek met een therapeut. 2 soorten: Individuele psychotherapie Groepstherapie (6 tot 8 personen)

6.7.2 Psychoanalyse Problemen oplossen door onderdrukte gevoelens te (her)ontdekken

6.7.4 Gedragstherapie Ongewenst gedrag veranderen in gewenst gedrag. Je onderzoekt niet de oorzaak van de problemen Gewenst gedrag beloon je en moedig je aan Angsten overwinnen door de gevreesde ervaring te beleven in een veilige, vertrouwde omgeving. Bv. Pleinvrees, angst voor dieren, vliegangst. https://www.youtube.com/watch?v=PdUDI74gpj4 2.22

6.7.5 Cognitieve therapie Foute denkpatronen corrigeren door positieve denkpatronen aan te leren. Men ontleedt probleemsituaties met het doel denkfouten op te sporen. Bv foute denkpatronen, zwart/wit denken

6.7.6 Cognitieve gedragstherapie Richt zich op het beëindigen van hulpeloos en hopeloos makende gedachtes. Wordt vaak toegepast bij mildere en matige vormen van depressie Uitleg in een filmpje onder de link

6.7.7 Groepstherapie Wisselt ervaringen en gevoelens uit Doel inzicht en ondersteuning krijgen van elkaar Gezinstherapie Relatietherapie

6.7.8 Biomedische therapie Voor psychische stoornissen met een lichamelijke oorzaak die je gaat behandelen met: Medicatie Lichttherapie Electro Convulsie Therapie Psychochirurgie Als psychische stoornissen een lichamelijke oorzaak hebben

EMDR Leg in eigen woorden uit hoe EMDR werkt en laat het filmpje onder de link zien.

Ga in gesprek in tweetallen Bespreek: Ken je een behandelmethode? Vertel wat je weet Welke behandelmethode spreekt jou het meest aan? En Waarom? Waar ben je nieuwsgierig naar? Heb je ervaringen? 5 min per tweetal, na een paar Rondes klassikaal bespreken

kritische beroepssituatie (Blz 151) Lees individueel de kritische beroepssituatie en geef antwoord op vraag a en b, daarna klassikaal bespreken

Klassikaal afspraken maken over het eindproduct …………………………….. …………………………… ………………………………. ……………………………... Waar wil de klas elkaar op beoordelen en feedback op gaan geven? Maak met elkaar een lijst en laat ze het noteren in hun telefoon voor volgende week

Eindopdracht In je groepje aan het werk met jullie eindopdracht Aan het eind van de les heb je een taakverdeling gemaakt en een lesopzet van de inhoud van de les Laat je dit aan de docent zien

Einde Les