Wiskunde en verkeer Johan Deprez

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Verkeerstraining! voor fietsers
Eenparige vertraagde beweging
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Verkeers- stellingenspel
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Sport en verkeer Hoofdstuk 3 Nova Klas 3H.
Eenparige versnelde beweging
digitale verkeerskrant van Rilland
Johan Deprez PEDIC Gent, februari 2005
Herhaling hfd. 1 en 2 havo.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - HAVO Kracht en beweging Samenvatting.
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
Overzicht presentatie
Title Eendimensionale bewegingen
Harmonische trillingen
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
Functies uit de economie in de wiskundeles
Luchtweerstand wordt overal verwaarloosd
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
havo D deel 3 Samenvatting Hoofdstuk 12
BEWEGINGEN.
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
v(t) = v(0) + at v(6) = 0 + 46 v(6) = 24m/s Δx = vgem x t
1 Wiskundige uitdagingen aanpakken met een grafische rekenmachine Johan Deprez T3-symposium, Oostende, > Documenten en op.
introductie Werkboek en foto’s
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Werken met de TI-84 Lianne Dirven: “Leer je net als auto rijden alleen maar door het (veel) te doen!”
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Kracht en beweging De nettokracht of resulterende kracht F res heeft invloed op de snelheid waarmee het voorwerp beweegt: Als de nettokracht nul is, blijft.
Stelsels van vergelijkingen H5 deel 3 Hoofdstuk 10 Opgave 61, 62, 63.
Straling van Sterren Hoofdstuk 3 Stevin deel 3.
Conceptversie.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Fietsexamen Boxbergheide Praktisch fietsexamen: op de openbare weg.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Stopafstand = Reactieafstand + Remweg
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
VERO Fietsroute
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Hoofdstuk 6: Natuurkunde Overal (vwo 4)
Opg 1 blz 183.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Als de oplossing niet voor de hand ligt. Als de oplossing niet voor de hand ligt.
Welke diagrammen er zijn
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
soorten beweging groot- en eenheden de formule soorten diagrammen .
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Interactieve powerpoint
Het grote voetgangersexamen
Raaklijn aan een grafiek Grafiek van f’(x)
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Wiskunde en verkeer Johan Deprez Nationale Wiskunde Dagen – Noordwijkerhout, 05/02/10 slides: www.ua.ac.be/johan.deprez > Documenten

Kennismaking lerarenopleiding wiskunde redactielid tijdschrift Uitwiskeling (www.uitwiskeling.be) lid stuurgroep T3 (www.t3vlaanderen.be) economisch hoger onderwijs van 2 cycli, wiskunde in de Bachelor Handelswetenschappen

Deze sessie gebaseerd op materiaal uitgewerkt met Hilde Eggermont voor tijdschrift Uitwiskeling vorm twee werkmomenten + oplossingen oversteken / de fietser niet gezien verkeerslichten eventueel, kort: verkeersdrempels slides op www.ua.ac.be/johan.deprez > Documenten werkbladen: www.uitwiskeling.be > Werkbladen volledige tekst: Uitwiskeling 25/3 (zomer 2009) tekst over het verkeerslichtenprobleem verschijnt in Nieuwe Wiskrant

Oversteken Arne en kleine zusje Emma steken de straat over… … tussen geparkeerde auto’s. Zien ze rijdende auto’s tijdig aankomen? Zie werkblad (opgaven + tekening)

De fietser niet gezien fietser verborgen achter stijl fietspad fietser verborgen achter stijl Hoe snel reed de fietser? Welke verdere gegevens heb je nodig? Verzin passende gegevens en bereken daarmee de snelheid van de fietser!

Oversteken: oplossing 7.75 m 8.51 m 2.14 m

Oversteken: commentaar Is het Nederlandse verkeersreglement anders op dit punt? Een meer open versie kan ook: niet met deelvraagjes werken leerlingen informatie laten opzoeken: regels uit het verkeersreglement, afmetingen van auto’s, … Je kan ook de 3de dimensie toevoegen.

De fietser niet gezien: oplossing fietspad snelheid auto = 10 km/h Fietser rijdt 20 km/h (werk met afstand i.p.v. snelheid; gebruik gelijkvormige driehoeken) B S C stijl 55 cm bestuurder 110 cm

Het verkeerslichtenprobleem Op een lange rechte weg nader je een verkeerslicht. Het springt op oranje. Wat doe je? Zet de eerste stappen in het ontwerp van een chip die de snelheid van de auto regelt 25 seconden tot groen beginsnelheid: 20 m/s 200 m tot het verkeerslicht auto is alleen op de weg tips gebruik aanvankelijk alleen bewegingen met constante snelheid of constante versnelling grafische voorstellingen kunnen helpen wat is de ‘beste’ manier om de snelheid te regelen?

We rijden het licht eerst voorbij en keren daarna terug… Eerste model Rem met een gepaste constante negatieve versnelling a zo dat je het verkeerslicht op het juiste moment passeert. x(t): positie i.f.v. tijd ? a zo dat x(25)=200 geeft a = –0.96 m/s2 geeft eindsnelheid v(25) = –4 m/s ??? We rijden het licht eerst voorbij en keren daarna terug… x(t)

Tweede model: eerst afremmen, dan met constante snelheid verder versnelling a tot tijdstip t1 a=helling van de schuine rechte x(25)=oppervlakte onder de grafiek snelheid v1 v-t-grafiek is beter dan x-t-grafiek!

Tweede model 2 onbekenden: a en t1 1 voorwaarde: x(25)=200 versnelling a tot tijdstip t1 1 vrijheidsgraad over snelheid v1 schrijf a en v1 i.f.v. t1 bijkomende voorwaarde: maximaliseer v1

versnelling a tot tijdstip t1 Tweede model ? a en t1 zo dat x(25)=200 versnelling a tot tijdstip t1 schrijf a en v1 i.f.v. t1 snelheid v1 v1 i.f.v. t1 a i.f.v. t1 1) 0  t1  25 2) v1<0 uitsluiten

Tweede model bijkomende voorwaarde: maximaliseer v1 versnelling a tot tijdstip t1 a i.f.v. t1 v1 i.f.v. t1 snelheid v1 bijkomende voorwaarde: maximaliseer v1 ??? v1 lijkt maximaal (v1=8) als t1=0 ‘ogenblikkelijk afremmen’ (a=–) tot v1=8 a begrensd: a=–8 (noodstop), a=–4 (beschaafd) Besluit: v1 is maximaal als a=–4 (t1=3.21, v1=7.16)

Nog beter (hogere min. snelheid)? helling nergens lager dan –4 in eerste deel ligt volle lijn niet onder stippellijn a = –4 (helling) nergens lager dan v1 in tweede deel ligt volle lijn niet onder stippellijn oppervlakte onder beide grafieken moet 200 zijn Besluit: grafieken vallen samen

Beter? (min. tijdverlies ipv. zuinigste) andere criterium voor ‘het beste’! bij groen rijd je het verkeerslicht voorbij aan 20 m/s: minder tijdverlies Andere interpretatie van ‘beter’ geeft andere oplossingen 5 s stilstaan op 100 m van het verkeerslicht nu wordt geaccelereerd van 0 tot 20 m/s: minder zuinig

De verkeersdrempel

Aan 10 m/s over de drempel verticale versnelling massacentrum van de wagen hoogte drempel absolute waarde versnelling tijd achterliggende wiskunde: differentiaalvergelijking gedwongen harmonische trilling (zonder demping, al dan niet door de leerlingen op te stellen/op te lossen) maximale absolute waarde versnelling

Verschillende snelheden horizontale snelheid = 10 m/s Verschillende snelheden toename van de maximale versnelling is maximaal

Bedankt voor uw aandacht!