for nutritious SLA activities The Penta Pie for nutritious SLA activities Gerard Westhoff The ECML (GRAZ) 5 –8 April 2006
CONTENT FORM INPUT OUPUT Production Processing Receptive Being exposed to Processing FORM STRATEGIC ACTIVITIES Productive OUPUT Production Combining CHUNKS Applying RULES
Being exposed to input (i+1) Abundant Just above actual proficiency level (i + 1) Lifelike Informative (Contains something that is interesting to know) Rich diversity of reading/listening/looking interest/age, etc. register Dus niet een dialoogje van 15 regels (= douchen met een half bekertje water. Een BAD!) Dus niet iedereen hetzelfde (leerlingen zelf laten zoeken ->Flesh formula) Examenbundels dus veel te moeilijk Normale lezer leest 25 x zo snel. Als je teksten geeft die 10 x zo snel kunnen worden in het kader van een zinvolle taak is het leereffect veel groter The long and winding road)
Processing content Content-oriented Lifelike Functional/informative (results in some sort of ‘product’) Task based (functional embedded in realistic task) Dus geen “vragen bij een tekst”, maar “kies uit de sites van twee bedrijven waar je je stage wilt lopen “Volg een krant en maak een portret” of “Kies en film voor de school-filmavond”.
Processing form Content first (from fluency to accuracy and not reversed) Don´t make it out to be a problem Content-oriented Let them create their own ‘grammar’ Reward ‘can do’ (not ‘knowing why’ in the first place) Alleen op wat nodig is en voorkomt (voorzetsels met de genitief) Alleen wanneer het een betekenisverschil veroorzaakt. Niet: Hier zijn 27 transformatieregels voor het malen van passieve zinnen in het Engels, wel: Haal elke dag een regeltje uit de taal die je langs hebt zien komen.
Output production Message before form Reinforcement and feedback ditto There should be a genuine reason to produce language Learners should be free in their choice of linguistic means Connection to the learners’ own reality Dus geen invuloefeningen (met tekst over wtc), wel een ingezonden brief of een comsumentenreview Creëer een noodzaak +Uitwisseling +Stage +E-mail-contact +Tentoonstelling +Videoconference +Simulaties -Wat wil je kunnen -Zoek het op. Ik help -Bereid de rollen voor, instuderen, uitvoeren, debriefing +Scenario’s Volgens deze criteria: Veel grammatica software = bezigheidstherapie
Receptive strategies Inform about Practice Awareness raising what how when Practice Awareness raising
Productive strategies Elicit, reinforce and reward simplifying avoiding copying questioning Use of the target language in the classroom
SLA is helped by A functional linguistic activity necessary to complete a realistic task like solving a problem making a decision giving advice organizing an event, etc The product of the task is principally open The impact of the learning activity can be influenced by the product specifications
Criteria for learning activities (FLIRT) Functional (serves a purpose, leads to something) Lifelike / Current Informative (contains information the learner would like to know) Rich variety Reading / listening / watching Interest / age / etc. Register / type of language Tempting (i.e. in the zone of proximal development)