Advisering, ophoging en druk van ouders PO / VO DAG 13 november 2018
Advies PO dat stand houdt, bestaat uit: LVS Werkhouding, aanpak, concentratie en betrokkenheid NB: Sommige PO scholen hebben hier een formulier voor Evt. aanvullend NIO / Drempeltoets
Overeenkomsten PO bij tot standkoming advies: Voorlopig advies eind groep 7 / begin groep 8 én het definitieve advies in groot comité (= IB + leraar 7 en 8)
Opmerkingen PO -> PO: Belangrijk om in gesprek te blijven met ouders Ouders oneens? In sommige gevallen schuift directie aan, advies blijft dan staan Informatieavond in groep 6/7 in september om traject advisering uit te leggen
Wat gebeurt er met de adviezen in VO? Plaatsing volgens advies Met opgehoogde adviezen wordt bij inschrijving geen rekening gehouden Oplossing wordt gezocht na ophoging Scholen met kansklassen lijken wat anders te kijken en hebben andere oplossingen
Ophoging PO VO Alleen als iedereen het ermee eens is In sommige gevallen wordt met ouders afgesproken: CITO hoog? Dan advies ophogen. Speelt zelden dat ouders PO bij ons aandringen Na ophoging door PO kloppen op de VO scholen de aantallen niet meer en moet er geschoven worden
Hoe gaat VO om met onderwijsbehoeften van een leerling? Plaatsing volgens advies Bij aangepaste onderwijsbehoeften intake met ouders en evt. groep 8 docent en of IB-er. Als LVS aangeeft dat er extra hulp noodzakelijk is (begrijpend lezen, spelling etc.) wordt dit veelal ingezet
Wat moeten leerlingen kunnen als ze naar VO gaan? Wat gebeurt er als PO schooladvies geeft? Dus aan de leerling met een havo-advies wordt aangegeven dat hij naar het KKC, AC, HWC, CSB of Alkwin kan. VO bepaalt dan in welke afdeling ze de leerling plaatst. Wat moeten leerlingen kunnen als ze naar VO gaan?
Wat kunnen PO en VO van elkaar leren in dit proces? Hoe kunnen PO en VO (beter) samenwerken?