Logistieke kwaliteitsprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Training algemeen.
Advertisements

Bestuurlijke Informatiesystemen
Enterprise Resource Planning (ERP)
Management en logistiek
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Aansturen logistieke werkzaamheden
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Logistiek proces H3 Management Logistiek teamleider.
Ontvangst H2 Goederen lossen Logistiek teamleider.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Leidinggeven H7 Controleren van processen Logistiek supervisor.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
Voorraadinventarisatie
Budgetteren H4 Managementinformatiesystemen Filiaalmanager.
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer en bestellen.
Coördineren logistiek proces Hoofdstuk 3 Management.
Lesbrief 2 Magazijnen.
Basisboek Bedrijfseconomie
Goederenstroombeheersing
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Coördineren logistiek proces
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Inleiding voor productieplanning
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Voorraadbeheer Hoofdstuk 2 Beheren.
Goederenstroom Goederenopslag.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Verwerken goederenstroom 2
Hoofdstuk 3 Goederen lossen
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Ontvangst controleren
Hoofdstuk 3 Goederen lossen
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Logistieke kwaliteitsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Logistieke kwaliteitsprocessen
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verzamelen en verzenden
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Logistieke kwaliteitsprocessen
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Logistieke werkzaamheden coördineren
Logistieke werkzaamheden coördineren
Coördineren logistiek proces
Logistieke kwaliteitsprocessen
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Logistieke kwaliteitsprocessen Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens

Hoofdstuk 1 Transport Hoofdstuk 2 Vrachtdocumenten Hoofdstuk 3 Magazijnbeheer Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Hoofdstuk 5 Kwaliteit, arbeid en veiligheid

4.2 Externe logistieke prestatiemetingen 4.3 Normtijden Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.1 Meten is weten 4.2 Externe logistieke prestatiemetingen 4.3 Normtijden 4.4 Omloopsnelheid en omzetsnelheid 4.5 Voorraadduur, opslagduur en omzetduur 4.6 Bezettingsgraad en vullingsgraad 4.7 Servicegraad en voorraadkosten 4.8 Geautomatiseerde systemen

Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.1 Meten is weten Het proces van prestatiemeting verloopt in vijf stappen Afbeelding vervangen / geen afbrekingen in de inschriften

Logistieke processen meten Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Logistieke processen meten Afbeelding vervangen

4.2. Externe logistieke prestatiemetingen Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.2. Externe logistieke prestatiemetingen Levertijd Doorlooptijd Leverbetrouwbaarheid Servicegraad

Leverbetrouwbaarheid Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Leverbetrouwbaarheid Laat zie hoe vaak de juiste hoeveelheid op de juiste tijd geleverd wordt. Bijvoorbeeld: van de 3400 producten die geleverd moesten worden zijn er 3386 juist geleverd: 3386 : 3400 x 100 = 99,6% Leverbetrouwbaar-heidspercentage Correct geleverde producten X 100% Aantal producten dat geleverd moest worden

Servicegraad In welke mate kun je aan de vraag van de klant voldoen? Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Servicegraad In welke mate kun je aan de vraag van de klant voldoen? Bijvoorbeeld: er zijn 118 artikelen aanwezig. De normale voorraad is 120. De servicegraad is 118: 120 x 100 = 98,3%

Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.3 Normtijden Normtijden geven aan hoelang iets in theorie mag duren, bijvoorbeeld: Aantal geloste vrachtwagens per dag Aantal geloste pallets per uur Aantal geloste rolcontainers per uur Het aantal handelingen dat werknemers met intern transportmaterieel per uur verrichten Het aantal orderpicks per uur

Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Normtijden Bijvoorbeeld: bij de ontvangst wordt ervan uitgegaan dat er 24 vrachtwagens per dag gelost worden. Er wordt gemiddeld 8 uur per dag gewerkt. Normtijd = 24/8 = 3

4.1 Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Deze pagina is niet juist, kan er ook geen correcties in aanbrengen. Pagina verwijderen en vanaf hier paginanummering aanpassen

4.4 Omloopsnelheid en omzetsnelheid Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.4 Omloopsnelheid en omzetsnelheid Aantal keren dat je de voorraad verkoopt in een periode Omloopsnelheid is in aantallen Omzetsnelheid is in euro’s Afbeelding vervangen

Inkoopwaarde van de omzet Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.5 Voorraadduur, opslagduur en omzetduur Gemiddeld aantal dagen dat de voorraad in het magazijn ligt Opslagduur in weken = 52 : omloopsnelheid per jaar Omzetduur in weken = 52 : omzetsnelheid per jaar Omzetduur in dagen Gemiddelde voorraad X 100% Inkoopwaarde van de omzet

4.6 Bezettingsgraad en vullingsgraad Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.6 Bezettingsgraad en vullingsgraad Geeft aan hoeveel procent van de beschikbare middelen wordt benut Afbeelding vervangen

4.7 Servicegraad en voorraadkosten Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.7 Servicegraad en voorraadkosten Afbeelding vervangen

Voorraadkosten berekenen Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Voorraadkosten berekenen Servicegraad en voorraadkosten beïnvloeden elkaar Als servicegraad omhooggaat, is meer voorraad nodig waardoor voorraadkosten stijgen. Afbeelding vervangen / tekst onder en boven streep moet gecentreerd worden

4.8 Geautomatiseerde systemen Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens 4.8 Geautomatiseerde systemen MRP ERP WMS EDI Wirelesssystemen

MRP = Material Requirements Planning Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens MRP = Material Requirements Planning Softwaresysteem om het productieproces efficiënter te laten verlopen Hulpmiddel bij het berekenen van materialen Plaatsen van fabricage en inkoopopdrachten

ERP = Enterprise Resource Planning Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens ERP = Enterprise Resource Planning Computersysteem voor ondersteuning van bedrijfsprocessen Afbeelding vervangen

WMS = Warehouse Management Systeem Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens WMS = Warehouse Management Systeem Orderverzamelen en orderplanning Ontvangst en inslag Uitslag en expeditie Voorraadinventarisatie

EDI = Electronic Data Interchange Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens EDI = Electronic Data Interchange Computerapplicaties (apps) met elkaar laten communiceren Elektronische uitwisseling van bedrijfsdocumenten EDI in de logistiek De EDI wordt vaak gebruikt als de Edifact standaard wordt bedoeld. Edifact staat voor Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport. Dit is een standaard om elektronische berichten uit te wisselen tussen ondernemingen of programma’s.

Wirelesssystemen Computernetwerken zonder bekabeling Via radiosignalen Hoofdstuk 4 Logistieke gegevens Wirelesssystemen Computernetwerken zonder bekabeling Via radiosignalen Bekend zijn wifi en bluetooth Afbeelding vervangen