JEUGDzorg - voor wie?
Volwassen worden Identiteitsontwikkeling Problemen Ontwikkelingstaken
Ontwikkelingstaak 12-17 18-23 Positie tov ouders Minder afhankelijk van ouders Vanuit zelfstandigheid, opnieuw vormgeven aan contact met ouders en familie Onderwijs & werk Kennis en vaardigheden leren om later een beroep te kunnen uitoefenen Afronden opleiding, vinden betaald werk, omgaan met collega’s en meerderen Vrije tijd Zelfstandig zinvolle en prettige doorbrengen van tijd zonder verplichtingen Wonen Zorg dragen voor kamer en eigen spullen Zorg dragen voor eigen woning inclusief financiële middelen Autoriteit en instanties Accepteren autoriteit en binnen regels opkomen voor eigen belang Weg weten en voor zichzelf opkomen in samenleving Gezondheid (Zelfstandig) zorgen voor goede voeding, conditie, uiterlijk, en inschatten en adequaat omgaan met risico’s Sociale contacten Contacten leggen en onderhouden, inzicht in meerwaarde van contacten, open stellen voor vriendschappen, vertrouwen geven en nemen, wederzijdse acceptatie Sociale media Smartphone & computergebruik, informatie-vaardigheden, onderscheid reëel - virtueel. Intimiteit en seksualiteit Seksualiteit integreren in persoonlijkheid, ontdekken mogelijkheden, wensen en grenzen bij zichzelf en bij anderen Duurzame relaties aangaan Culturele verschillen Leren kennen verschillende culturele normen en inschatten welke vaardigheden passend zijn Cultuur sensitief kunnen handelen
Drempel naar volwassenheid Verzorgingsstaat Participatiestaat
Ontwikkelingsgericht werken De aandacht voor de – brede, positieve en langdurige – ontwikkeling van jongeren. Hierbij gaat het voor mij over de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling tot volwaardig mens-zijn, die bestaat uit een combinatie van identiteitsvorming met emotionele en morele ontwikkeling, het leren van levensvaardigheden en sociale en maatschappelijke participatie (Metz, 2013).
Pedagogische opdracht Zelfregie Democratische vorming Kritisch bewustzijn CONCEPT Gezag Positieve benadering Aansluiten Dialogiserend opvoeden Structuur bieden RELATIE Veiligheid Lerende omgeving KLIMAAT
Perspectief: Jeugdzorg en andere pedagogische instituties Jongeren onderling Straat Sport, muziek, scouting Bioscoop, winkelen, .. Jongerenwerk Vrije tijd School/werk Thuis Drie opvoeddomeinen: Sociale basis: Informatie & Advies Individuele Begeleiding Signaleren & doorverwijzen Case management Gespecialiseerde jeugdzorg: Hulpverlening Ontmoeting, participatie, vorming, zelfstandigheid, toekomstperspectief Jongeren kiezen voor de persoon Jongerenwerk, jeugdhulp, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werk, jongerenloket, wijkteam, wijkagent
Pedagogische Civil Society .. deel van de samenleving waarin burgers in vrijwillige verbanden verantwoordelijkheid nemen voor een pedagogisch klimaat waarin het goed opvoeden en groeien is (ZOnMW 2010) Opinie en machtsvorming, Burgerschapscompetenties, Sociale cohesie, Toegang tot hulpbronnen, Zelfredzaamheid Particularisme, paternalisme, amateurisme & gebrek aan geld
Lectoraat Youth Spot - jongerenwerk Psychosociale vaardigheden Stress reductie Zelfwaarde gevoel Doelgroep: jongeren Sociaal netwerk Professionele begeleiding van jongeren bij het volwassen worden in de samenleving Eigenaarschap eigen leven Maatschappelijke participatie Toekomst- perspectief Vinden passende hulp Methodisch handelen jongerenwerkers