‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Friedrich Schiller: Esthetica en vrijheid
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Verwondering in de natuur
Tijd van Pruiken en Revoluties
Je ziet Gods grootheid Wat ben ik eigenlijk klein!
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Zondag 15 oktober 2006 Vandaag is het Micha Zondag! Het is bijzonder om samen met vele christenen wereldwijd ons heel gericht bezig te houden met discipelschap.
ANW - inductie & deductie
Is bij elke cultuur astrologie hetzelfde? Maya Christelijk Islamitisch.
College 4 Kennisleer.
College 3 Kennisleer.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Academische vorming: noodzaak of luxe? Dr. Maarten J. Verkerk juni 2008.
Spreken wij Gods Woord in deze wereld? Bidden wij voor deze wereld? Bestrijden wij onrecht in deze wereld? Zondag 12.
Verband De gaven van de Geest: 1.Wat zijn het niet en wat zijn het wel 2.Welke gaven zijn er en krijgt iedereen zulke gaven? 3.Bespreking 1 Korinthe.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
In de lichtkring van het Woord Johannes 1: Woord van het begin God sprak: “Er moet licht komen” God sprak: “Er moet licht komen” Woord van de Schepper.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
Een wetenschappelijke theorie?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H2.1 De Griekse Democratie
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Zonde – niet je identiteit, wel een realiteit leerdienst zonde -3 1 Welke plek heeft zonde in je geloofsleven? - Leren van andere christenen - Romeinen.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Michiel Troost en Jos Ariens
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Organische meststoffen
God heeft zon maan en sterren in zijn hand
Organische meststoffen
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Een nieuw begin 1.
Verlichting V5.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Schijnbare tegenstelling
Joods-christelijk wereldbeeld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 2.
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 1.
Plantenteelt 2e vakdag R. Soesman.
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 3.
Organische meststoffen
vragen over, van en aan God
Transcript van de presentatie:

‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 5

Wat gaan we doen? Terugblik vorige keer ‘Waar is God?’ en ‘Postmodernisme’ Bespreken Reader: ‘Wetenschap, kennis en geloof’ Bespreken Reader: Portret Edith Schaeffer Cees Dekker (1959) V6 'Sapere aude' lesweek 5

De lotgevallen van ‘de rede’ Mens heeft vele vermogens, o.a. de rede Verschillende verwachtingen over de rede: Parmenides ↔ Heraclitus Middeleeuwen: geloof vult rede aan Moderniteit: rationalisme De wetenschappelijke rede is het kompas voor alles Postmoderniteit Dialectiek van de rede Parmenides (ca.515 v.Chr.) Dialektik (1947) V6 'Sapere aude' lesweek 5

Wetenschapsfilosofie Standaardbeeld van wetenschap Logisch-positvisme Kritiek van Popper op standaardbeeld Selectieve waarneming Inductieprobleem Paradigma theorie van Kuhn zie schema rechts: Relativisme? V6 'Sapere aude' lesweek 5

Christenen en wetenschap Christelijke motieven voor wetenschapsbeoefening Nieuwsgierigheid naar de geschapen werkelijkheid Lofprijzing op de grootheid van de Schepper Bijdragen aan gerechtigheid Theoretische wetenschappen dienstbaar aan praktijken Wolterstorff (1932) Dooyeweerd (1894-1977) V6 'Sapere aude' lesweek 5

Epiloog Volgende lesweek Essay schrijven Voorbereiden kennistoets V6 'Sapere aude' lesweek 5