Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Zakelijk lezen Nederlands.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
INFORMATIE 2.8 HET SCHRIJVEN VAN JE ENQUÊTEVERSLAG.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Fictie 2.1 tijd.
Tekstsoort en tekstdoel
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Onderzoek arrangeur-ontwerper
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Instructie geven en uitvoeren
Fictie 2.1 tijd.
Vwo 4 – week #SCHM.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Onderwerp en hoofdgedachte
Een instructie schrijven
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Interview verslag schrijven
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Inleiding, middenstuk, slot
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
LG41 IBS1.2 De bodem als basis
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Leerjaar 3 Nask H4 §Test jezelf.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
En wat opdrachten bespreken
Transcript van de presentatie:

Van alle markten thuis Perron 1 – les 2

Het nieuwsbericht Objectief (feiten) Antwoord op W+H-vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe) Hoofdgedachte in de inleiding

Kenmerken nieuwsbericht Dikgedrukte kop (tittel) Dikgedrukte of cursieve inleiding Tekst in kolommen Naam van de schrijver bovenaan het artikel (of einde van de inleiding) Tekst begint met plaatsnaam of naam van een persbureau Opbouw: kop – inleiding – uitwerking

Aan het werk! Maak opdracht 7 t/m 13 (perron 1), blz. 8 t/m 12 Gebruik de gele blokken met theorie Niet af? -> huiswerk voor dinsdag 12 september Tweede uur: start bloed, zweet en gala

Bloed, zweet en gala 7 lessen 7 onderdelen Kaft Inhoudsopgave Verslag van een dagje uit Poster Zakelijke brief Meningtekst Verhaal

Vandaag: verslag van een dagje uit Verslag over een dag in Berlijn. Programma Berlijn aanhouden (zie tweede blad) Zoek informatie over de activiteiten Soms een beetje fantasie nodig Voor wie?: schoolkrant, dus leerlingen Let op!: gebruik minimaal 250 woorden.