how to create an Optimal Classroom Experience

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Technology in the classroom
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips.
“Hof van Tilly” Studie ter bevordering van Duurzaamheid Monumentaal gebouw Uitgevoerd door studenten Maastricht university en Zuyd Hogeschool Ward Hupperets.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Diabetes en de hersenen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Michel Visser Founder EesySoft
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Begeleiden van Praktijkonderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Genomineerde school De Schakel (1992). De Schakel Vignet Gezonde School Thema-certificaten: (binnen) Milieu Voeding en Mondgezondheid Sociaal-emotionele.
2012 Instant Reporting / Centre for Applied Research on Economics & Management (CAREM) | pagina 1 van 7 Welkom bij de conferentie Assurance en Control.
Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Jos de Wit & Mark van Delst
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Thema 2 Periode 1 KOP
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
Validiteit eDiagnostiek systeem voor psychische stoornissen Ies Dijksman, MSc Psycholoog en Promovendus 1 PhD M. Spigt 1 en Prof. Dr. G.J. Dinant 1 1.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
informatieve avond over LED
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
De Kracht van Communicatie
Bijeenkomst taskforce 18 september
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Center for e-Learning, RSM
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Indoor Comfort Index® Ontwikkeling dashboard.
Duurzaam Wonen Woensdag 15 oktober 2018, HBO Thema avond
how to create an Optimal Classroom Experience
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Betere verbindingen met onderzoek
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

how to create an Optimal Classroom Experience PHD Proposal Henk W. Brink Bron: Partnership for 21st Century skils, zd

OCE [Ookee]

Betrokken partijen Technische Universiteit Eindhoven, Faculteit Bouwkunde Hanzehogeschool Groningen (Lectoraat FM, SIFM, KCNR, HG FB) Henk W. Brink, MSc, promovendus (HG) Prof. dr. Helianthe Kort, promotor (TU/e, HU) Dr. Mark Mobach, copromotor (HG, HH) Dr. Marcel Loomans, copromotor (TU/e) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Quiz De Gemeentelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD, 2009) heeft recent onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het binnenmilieu. Uit dit onderzoek blijkt dat in … % van de lokalen voor het voortgezet onderwijs koolstofdioxide waarden worden gemeten die worden aangemerkt als onacceptabel A:>35% B:>55% C:>75% D:>95% Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Koolstofdioxide Juist antwoord is D…. In 97% van de lokalen voor het voortgezet onderwijs (en 86% van de lokalen voor het primair onderwijs) zijn koolstofdioxide waarden gemeten die worden aangemerkt als onacceptabel (GGD, 2009). Is de koolstofdioxide waarde dan alleen een indicator voor een slechte luchtkwaliteit? Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, 2002) is het primaire doel van gebouwen mensen te behoeden voor gevaren en ongemakken. Gebouwen moeten een veilige en passende omgeving bieden voor gebruikers. Bovendien brengen mensen die leven in gematigde-koude klimaten en geïndustrialiseerde samenlevingen zoals Nederland veel tijd in gebouwen door. Slechte condities in gebouwen kunnen dus een grote impact hebben op de volksgezondheid (WHO, 2002), zoals het lichamelijke, geestelijke en sociale welzijn van mensen (WHO, 2013) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Koolstofdioxide Nieuw inzicht MacNaughton, Satish, Santanam, Vallarino en Spengler (2016) concludeerden op basis van een lab studie: De cognitieve functie scoort significant beter in een ruimte die zeer goed werd geventileerd en waarbij de concentratie CO2 laag was, dit in tegenstelling tot een ruimte die ook zeer goed werd geventileerd maar waarbij de CO2 concentratie hoog was maximaal 950 ppm klasse B Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Welke eigenschappen heeft het ideale klaslokaal? Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Vraag het de student en je krijgt (o.a.) dit Frisse lucht Goede temperatuur Geen geluidsoverlast Open ramen Geen vloerbedekking Led licht Aangename akoestiek Groen in t lokaal Niet te vel licht Geen witte muren Genoeg licht Chille stoelen Stoel verwarming Goed meubilair Daglicht Blauw licht Gunstige temperatuur Raam open Ergonomische stoelen Stoelverkoeling temperatuur regelen Kleur Geluidsdicht Niet zo sfeerloos Voldoende ruimte Uitzicht op groen Aldus deelnemers workshop Binnenklimaat, WPL Seminar 2018 Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Invloed op leerprestaties Uit onderzoek naar leerprestaties van Ten Boske (1997) en Van Buggenum (2003) bleek dat de testscores lager zijn bij hogere temperaturen en CO2-concentraties Hoge temperaturen in klaslokalen leiden tot slechtere leerprestaties (Wargocki et al., 2005; Wargocki & Wyon, 2006) Een verbeterde verlichting leidt tot betere leerprestaties (Heschong, 2002; Heschong Mahone Group, 1999)* Leraren hebben vaker last van vermoeidheid of hoofdpijn in lokalen met minder verlichting (Sahlberg et al., 2002) Studenten missen in klaslokalen maar liefst 50% van wat hun leraren zeggen als gevolg van slechte akoestiek (Treasure, 2007) *) Dit kan echter ook samenhangen met andere factoren zoals geluid (Hygge & Knez, 2001) Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Onderzoeksmodel Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Onderzoeksvragen Wat is de invloed van de gebouwde omgeving op docenten en studenten? Wat is de invloed van de gebouwde omgeving op de gebruikers, de interactie en het resultaat in de praktijk? Hoe kan de kennis over de gebouwde omgeving en individuele regeling worden vertaald naar praktische toepassingen in het hoger onderwijs? Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Waar kunnen studenten helpen? Bijv.: Verzamelen literatuur omtrent innovaties op het gebied van klaslokalen (Ontwikkelen en) testen meetinstrumenten voor kennisoverdracht en interactie Deelnemen aan expirimenten in klaslokalen Meten verschillende variabelen in klaslokalen Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Dank voor jullie aandacht H.W. (Henk) Brink Facility Management Research Group Hanze University of Applied Sciences Groningen, The Netherlands h.w.brink@pl.hanze.nl +31 (0)505952249

Vraag: Zijn er in de toekomst nog wel schoolgebouwen? Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Onderwijs verandert Flipped classrooms, ebooks en videocolleges beïnvloeden het ontwerp van een schoolgebouw Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM

Functie van (hoge)scholen Docenten hebben ruimtes nodig die samenwerking en informatie-uitwisseling faciliteren (P21, 2008). Toepassing van Blended Learning legt de nadruk op de facilitering van de dialoog tussen docent en student, ter verwerking en verdieping van kennis (HU, 2016). Klaslokalen faciliteren ook in de toekomst kennisoverdracht, interactie en samenwerking Optimal Classroom Experience 16 april 2018, studiedag SIFM